Treść artykułu

Wykładowca omawia jakieś kwestie ze studentami.

Uczelnia otwarta na studentów z niepełnosprawnościami

VIII Forum Uczelnianych Pełnomocników ds. Osób z Niepełnosprawnościami odbyło się w dniach 20−21 września br. w Poznaniu. Celem wydarzenia było promowanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie kształcenia oraz budowanie środowiska akademickiego, w którym każdy czuje się dobrze.

Eksperci i praktycy dzieli się wiedzą i pomysłami na to, jak ułatwić proces kształcenia osobom z niepełnosprawnościami. Mówili oni o tym, że dostępność gwarantuje rozwój dla nowoczesnej uczelni. Natomiast instytucja ta powinna dojrzeć do zmian i promować inkluzywne środowisko.

O tym, jak wprowadzać dostępność w szkole wyżej opowiadał Ireneusz Białek, dyrektor Centrum Dostępności Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

− Budując inkluzywne środowisko na uczelni powinniśmy pamiętać o tym, że potrzebna jest wizja, strategia i dokument szczegółowy zawierający narzędzia i procedury. U nas jest taki zapis, że każdy jest odpowiedzialny za zapewnianie dostępności w zakresie powierzonych zadań − tłumaczył zebranym. Jego zdaniem koordynatorem dostępności powinna być osoba z niepełnosprawnością, bo ona na podstawie własnych doświadczeń wie, co powinno się zmienić.

Eksperci poruszali również takie zagadnienia jak: rola specjalisty ds. dostępności w uczelni, dostępne wydarzenia kulturalne, a także tutoring akademicki a potrzeby studentów z niepełnosprawnościami. Uczestnicy dyskutowali też na takie tematy jak: druk 3D, produkty IT w projektach, miejsca wyciszeń w przestrzeniach uczelnianych, a także dostępne zajęcia laboratoryjne.

W konferencji wzięli udział: pełnomocnicy dostępności, pracownicy biur ds. osób z niepełnosprawnościami oraz studenci zrzeszeni w różnych organizacjach. Organizatorami konferencji byli: Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Zrzeszenie Studentów Niepełnosprawnych UAM „Ad Astra”.

JR/Centrum Komunikacji PZN

Fot. Shutterstock