Koordynator dostępności – gdzie szukać informacji?
30 września mija termin powoływania koordynatorów dostępności. Chociaż nie wszystkie podmioty publiczne muszą ich wyznaczać, to Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zachęca, by to zrobić. Czym zajmuje się koordynator dostępności? Co musi wiedzieć osoba zatrudniona na takim stanowisku?
Koordynator dostępności jest „opiekunem” tematu dostępności i rzecznikiem rozwiązań na rzecz osób ze szczególnymi potrzebami, ułatwia kontakt i dostęp do usług świadczonych przez dany podmiot publiczny. Tworzy i wdraża plany na rzecz poprawy dostępności. Podstawowym dokumentem, który musi znać, jest ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Wiele przydatnych informacji może też znaleźć na stronie Programu Dostępność Plus: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/. Znajdzie tam np. „Niezbędnik Koordynatora Dostępności”, który zawiera zbiór przepisów prawa i opracowań dotyczących dostępności czy szczegółowo wyjaśnia zadania koordynatora.
Porad udzielają także organizacje pozarządowe, w tym Polski Związek Niewidomych. W „Niezbędniku Koordynatora Dostępności” w rozdziale pt. „Gdzie szukać pomocy, informacji, porady ekspertów?” rekomenduje nas Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Można znaleźć krótki opis naszej oferty w zakresie dostępności. Jakie usługi świadczymy w tym obszarze?
- Opiniujemy dostępność przestrzeni, obiektów, urządzeń technologii: https://pzn.org.pl/oferta-uslug/opiniowanie-dostepnosci/.
- Sprzedajemy materiały tyflograficzne: https://pzn.org.pl/materialy-tyflograficzne/.
- Przygotowujemy transkrypcje pisma Braille’a: https://pzn.org.pl/transkrypcje-pisma-brajla/.
- Oceniamy napisy brajlowskie na opakowaniach leków: https://pzn.org.pl/oferta-uslug/opiniowanie-napisow-brajlowskich-na-opakowaniach-lekow/.
Zapraszamy koordynatorów dostępności do kontaktu z naszymi specjalistami.
Inne przydatne linki:
Lista koordynatorów dostępności – stan na 14 lipca 2020
*Zgodnie z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami aktualna informacja o tym, kto pełni funkcję koordynatora dostępności, a także dane kontaktowe do tej osoby powinny znajdować się w BIP lub na stronie internetowej podmiotu publicznego zobowiązanego do powołania koordynatora.
Źródło: Strona Programu Dostępność Plus
Fot. Shutterstock