Treść artykułu

Niewidomy mężczyzna siedzi na fotelu i dotyka telefonu.

Wyborca z niepełnosprawnością w biurze poselskim

Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca uwagę na kwestię zapewnienia dostępności biur poselskich i senatorskich dla osób z niepełnosprawnościami. Marcin Wiącek skierował pismo w tej sprawie do szefów Kancelarii Sejmu oraz Senatu.

Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że realizacja konstytucyjnego prawa do wyboru przedstawicieli do Sejmu i Senatu nie kończy się z chwilą oddania przez wyborcę głosu. Kolejnym krokiem jest umożliwienie obywatelom, w tym osobom ze szczególnymi potrzebami, dostępu do parlamentarzystów. Dlatego zapewniona powinna być w biurach polityków dostępność architektoniczna, informacyjno-komunikacyjna oraz cyfrowa.

Marcin Wiącek w wysłanych pismach prosi szefów kancelarii Sejmu i Senatu o analizę problemu, ustosunkowanie się do wskazanych kwestii oraz poinformowanie o planowanych działaniach na rzecz poprawy dostępności biur posłów i senatorów.

Ustawa o dostępności wskazuje zakres minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W zakresie dostępności architektonicznej ustawa wymienia m.in. zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych, instalację urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych. A także zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy.

Jak wynika z informacji przekazywanych RPO, dostosowanie wielu budynków, gdzie siedziby mają biura poselskie i senatorskie, wymagałoby przeprowadzenia kosztownych inwestycji. Konieczne jest zatem zwrócenie uwagi na kwestie dostępności już na etapie poszukiwania odpowiedniego miejsca na lokum posła lub senatora.

Co do dostępności informacyjno-komunikacyjnej ustawa wskazuje konieczność m.in. wprowadzenia obsługi z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się m.in. przez wykorzystanie zdalnego dostępu on-line do usługi tłumacza PJM przez strony internetowe i aplikacje, czy też instalację urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, zwłaszcza pętli indukcyjnych. Jak również zapewnienie na stronie internetowej informacji o zakresie działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania (ETR).

Nie można też pominąć zapewnienia dostępności cyfrowej. Zgodnie z ustawą dostępność cyfrowa strony internetowej i aplikacji polega na zapewnieniu ich funkcjonalności, kompatybilności i zrozumiałości.

Rzecznik zwraca uwagę również na potrzebę działań edukacyjnych wśród parlamentarzystów, które zwiększają świadomość na temat problemów osób z niepełnosprawnościami.

Źródło: BRPO