Treść artykułu

Spot kampanii. Dostępność dla osób z dysfunkcją wzroku.

Włączamy możliwości dla osób z niepełnosprawnościami

Kampania społeczna „Włączamy możliwości” dotycząca osób z niepełnosprawnościami to nowa inicjatywa promująca inkluzywność podjęta przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Tym razem tematem przewodnim jest dostępność przestrzeni publicznej – instytucji kultury, urzędów, transportu.

Kampania społeczna „Włączamy możliwości” ma zwiększyć świadomość o tym, jak dostępna jest przestrzeń mazowieckich instytucji kultury, urzędów i przewoźników kolejowych. Kampanię tworzą m.in. spoty, które obecne są w internecie, mediach społecznościowych, kinach studyjnych i transporcie kolejowym.

Każdy ze spotów dotyczy osób z inną niepełnosprawnością. Pierwszy z filmów adresowany jest do osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. W kolejnych odsłonach pojawiają się rozwiązania stworzone z myślą o osobach z niepełnosprawnościami wzroku, słuchu, neuroróżnorodnych oraz seniorów.

– Ta kampania, to kolejny krok ku temu, by pokazać, że osoby z niepełnosprawnościami mogą w pełni uczestniczyć w życiu społecznym. Tym razem pokazujemy trochę inną perspektywę – skupiamy się na tym, by na przykładzie konkretnie zaadresowanej oferty, zachęcić do wykorzystania możliwości, jakie mają poszczególne miejsca, by na równych zasadach uczestniczyć w życiu publicznym, zawodowym, społecznym i kulturalnym – zaznacza Artur Świercz, pełnomocnik zarządu województwa ds. osób z niepełnosprawnościami.

W ten sposób można dowiedzieć się, jak dzięki inwestycjom sejmiku województwa otwierają się możliwości dostępu do mazowieckich teatrów, muzeów, instytucji kultury, spółek kolejowych, ale też innych jednostek. To pokazanie rozwiązań, które osobom z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami ułatwiają udział w życiu społecznym.

Na przykładzie osoby z niepełnosprawnością ruchową (w spocie – na wózku) można zobaczyć rozwiązania w Centrum Folkloru Polskiego w Karolinie, wagonach WKD, Muzeum Mazowieckiego w Płocku zobaczyć, które pozwalają im korzystać z tych miejsc bez barier.

Przykłady audioprzewodnika z tłumaczem w polskim języku migowym (pjm) w Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu, tłumaczenia materiałów na migowy w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie oraz spektakli w Teatrze Dramatycznym w Płocku – to otwartość na głuchych.

Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami wzroku pokazane są tyflografiki z Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu, znaczniki dźwiękowe w Teatrze Polskim w Warszawie i makiety do poznawania dotykowego w Muzeum Etnograficznym w Warszawie.

Osoba z trisomią 21 wprowadza w świat dostępnych wystaw w Muzeum Azji i Pacyfiku, w Muzeum Turystyki i Sportu w Warszawie, czy wydarzeń w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie.

– Rozwiązania zwiększające dostępność pozwalają wszystkim na równi korzystać z przestrzeni. Kampania będzie wyświetlana w komunikacji miejskiej, w kinach, internecie, prasie. Mam nadzieję, że zachęci osoby z niepełnosprawnościami do dostrzeżenia nowych możliwości i otwarcia się na nie – dodaje Artur Świercz.

Na Mazowszu mieszka ponad 674 tys. osób z niepełnosprawnościami (zgodnie z Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań z 2021 r.). To 12,2 proc. ogółu populacji województwa. Dlatego samorząd województwa mazowieckiego podejmuje różne działania na rzecz tej grupy mieszkańców.

Spoty można zobaczyć m.in. na stronie: https://www.youtube.com/@mcps_warszawa

Źródło: MCPS