Treść artykułu

Młody chłopak na wózku inwalidzkim uśmiecha się, w tle biblioteka.

Studia bez barier

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozdysponuje 200 mln zł, aby polskie uczelnie stały się dostępne dla studentów ze szczególnymi potrzebami. Nabór wniosków w konkursie „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” trwa do 22 lutego br. 

Dzięki wsparciu z funduszy europejskich już ponad 200 polskich uczelni podjęło działania, których celem jest likwidacja barier dla osób z niepełnosprawnościami. Projekt „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” daje szansę na to kolejnym uczelniom.

Budżet konkursu wynosi 200 mln zł. Na realizację programu NCBR przewiduje dofinansowanie wynoszące nawet 97% jego wartości. Po stronie wnioskodawców wymagany jest niewielki wkład własny. Maksymalna wartość dofinansowania to 2 mln zł – w przypadku ścieżki START oraz 6 mln zł – w przypadku ścieżki ROZWÓJ. Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.

− Budżet konkursu wynosił pierwotnie 150 mln zł. Zdecydowaliśmy się jednak go zwiększyć o 50 mln. Im szybciej nastąpi likwidacja barier w dostępie do studiów, tym lepiej. A wszyscy wiemy, że oprócz dobrych pomysłów do zapewniania równych szans potrzebne są pieniądze − mówi dyrektor NCBR dr Jacek Orzeł. − Oczekujemy, że konkurs znacznie zwiększy dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego. Dzięki temu studentki i studenci, także ci z niepełnosprawnościami, będą mieli możliwość zdobycia dobrego wykształcenia, a później satysfakcjonującej pracy na miarę swoich umiejętności.

Kto może się starać o środki?

Projekty zgłaszane do NCBR w konkursie „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” można realizować w ramach jednej z dwóch ścieżek: START albo ROZWÓJ. O tym, którą z nich wybrać, decydują sami wnioskodawcy – po dokonaniu oceny swojego stanu dostępności.

Jak podkreśla NCBR, realizacja projektów ma służyć trwałemu wzrostowi dostępności uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami, które wynikają ze stanu zdrowia – w tym osób z niepełnosprawnościami, które studiują, pracują, współpracują lub korzystają z oferty uczelni.

  • Ścieżka „Start ku dostępności” (START) – przeznaczona jest dla uczelni, które rozpoczynają swoją drogę z dostępnością lub podjęły już pierwsze działania w tym zakresie, ale ich efekty są niewielkie. Uzyskane środki mają umożliwić im wyjście naprzeciw potrzebom osób z niepełnosprawnościami, rozpoczęcie działań, które dadzą możliwość dalszego rozwoju w tym temacie.
  • Ścieżka „Rozwój w dostępności” (ROZWÓJ) – przeznaczona jest dla uczelni, które rozpoczęły już prace w obszarze podnoszenia dostępności i stworzyły bazę, którą z powodzeniem będą mogły rozwijać w ramach projektu. W wyniku realizacji projektu uczelnie powinny stworzyć lub rozwinąć stabilną i sprawną strukturę wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, która będzie gwarantować świadczenie usług w trakcie realizacji projektu, a także po jego zakończeniu.

Jakie cele mogą być sfinansowane w ramach konkursu?

Dofinansowanie można przeznaczyć m.in. na przełamywanie barier architektonicznych czy wzmocnienie dostępności informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej. Uczelnia może zrealizować projekt we współpracy z innym podmiotem. Rozwiązania mają być zaplanowane i zrealizowane tak, aby służyły przez długie lata po zakończeniu projektu.

Czas na realizację wynosi: 30 mies. – w ścieżce START i 48 mies. – w ścieżce ROZWÓJ.

Szczegółowe informacje na temat konkursu znajdują się na stronie: https://www.gov.pl/web/ncbr/dostepnosc-podmiotow-szkolnictwa-wyzszego.

FZ/Centrum Komunikacji PZN