Treść artykułu

Mężczyzna idzie z zakupami w centrum handlowym

Polacy robią mniej zakupów

75 proc. badanych ograniczyło wydatki na zakupy pozaspożywcze. Rzadziej chodzą też do centrów handlowych oraz restauracji. Powodem jest ograniczenie wydatków z obawy o własne finanse. Takie wnioski wynikają z najnowszego sondażu ARC Rynek i Opinia.

Co trzeci badany (32%) twierdzi, że bardzo ograniczył wydatki na artykuły pozaspożywcze, czyli np. ubrania, wyposażenie wnętrz, zaś 43% respondentów trochę ograniczyło. Główna przyczyna to obawa o dochody (49%). Jednocześnie co trzeci badany (30%) uznał, że w trakcie pandemii uświadomił sobie, jak dużo rzeczy już posiada. Co piąty respondent przyznaje, że ogranicza wyjścia do galerii handlowych i dużych sklepów ze względu na ryzyko zakażenia.

Jednocześnie część badanych (47%) przyznaje, że częściej niż przed pandemią decyduje się na zakupy online. Nie dziwi najwyższy odsetek wśród osób młodych (56%), jest też spory wzrost w najstarszej grupie wiekowej (45-65 lat) – 43% przedstawicieli tej grupy deklaruje częstsze dokonywanie zakupów online.

− Do tego dochodzi czynnik, który nie jest tak oczywisty, a mianowicie czas spędzony w domu spowodował przewartościowanie podejścia do kupowania i wiele osób zaobserwowało, jak dużo rzeczy posiada i jak mało z nich w pełni wykorzystuje. Pojawiła się refleksja, że być może nie mają potrzeby gromadzenia większej ilości rzeczy. Oczywiście, zgodnie z danymi rynkowymi, wzrosła sprzedaż elektroniki, co wydaje się naturalne, gdyż nagle wielu Polaków musiało sobie lub swoim domownikom zorganizować miejsce pracy, zaopatrzyć się w laptopy, być może nośniki pamięci czy skanery − komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Badanie przeprowadzono przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na panelu ePanel.pl w dniach 3-10 czerwca 2020 roku, próba N=1066, reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, region zamieszkania i wielkość miejscowości.

Źródło: ARC Rynek i Opinia

Fot. Unsplash