Treść artykułu

Lekarka tłumaczy coś pacjentowi

Kiedy pacjent trafi do szpitala

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta przygotowało materiał informacyjny oraz film na temat leczenia szpitalnego i praw pacjenta. Chorego do leczenia szpitalnego może skierować zarówno lekarz POZ, jak i specjalista. W sytuacjach nagłych, pacjent trafia na szpitalny oddział ratunkowy. Warto znać te procedury.

Przyjęcie do szpitala może być planowane, m.in. na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza. Oryginał skierowania należy dostarczyć do szpitala w ciągu 14 dni roboczych od dnia wpisu na listę oczekujących. Skierowanie można dostarczyć osobiście, przez osobę trzecią lub wysłać je pocztą. E-skierowanie nie wymaga dostarczania, gdyż szpital zobaczy je automatycznie. Lekarz, w zależności od stanu pacjenta, może wystawić skierowanie w trybie pilnym.

Zgodnie z informacją z Biura Rzecznika Praw Pacjenta: „Odsyłanie pacjentów, którzy mają już skierowanie do szpitala, aby zarejestrowali się ponownie, tym razem w poradni przyszpitalnej i tam uzyskali kolejne skierowanie do szpitala, nie ma podstaw prawnych”.

W sytuacjach nagłego pogorszenia stanu zdrowia, bez konieczności posiadania skierowania, chory może pojechać do szpitalnego oddziału ratunkowego (SOR). Jeśli nie ma możliwości przyjęcia pacjenta do szpitala w dniu zgłoszenia, trafi na listę oczekujących. W razie pogorszenia się stanu zdrowia chorego i konieczności wcześniejszego leczenia, ustalany jest nowy termin przyjęcia do szpitala. Po zakończeniu leczenia szpitalnego oraz w przypadku udzielenia pomocy na SOR-ze, chory otrzyma kartę informacyjną i skierowanie na świadczenia zalecone w karcie informacyjnej.

Jeśli pacjent ma zastrzeżenia, co do leczenia w szpitalu, może złożyć wniosek do kierownika placówki. Jeżeli pismo nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, pacjent może zgłosić się do Rzecznika Praw Pacjenta (RPP) albo Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej czy do sądu. Dzwoniąc na infolinię RPP, można uzyskać wszystkie potrzebne informacje. Istnieje także możliwość złożenia wniosku do RPP o wszczęcie postępowania wyjaśniającego. Na drodze postępowania sądowego można dochodzić swoich roszczeń w zakresie odszkodowania lub zadośćuczynienia.

Film „Pacjent w szpitalu”, przygotowany przez biuro RPP, zawiera praktyczne informacje i wskazówki. Krótkie, ponad pięciominutowe nagranie dostępne jest na stronie: https://www.gov.pl/web/rpp/pacjent-hospitalizowany2.

Źródło: Biuro Rzecznika Praw Pacjenta