Treść artykułu

Grafika promująca kampanię społeczną

Kampania społeczna. Niepełnosprawność nie definiuje człowieka

Ruszyła kampania społeczna „Widzisz ograniczenia, dostrzeż możliwości” przygotowana przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Przygotowane spoty reklamowe przedstawiają osoby z niepełnosprawnościami, które nie zwracają uwagi na swoje bariery, a koncentrują się na ich przekraczaniu.

– Ta kampania ma zwrócić uwagę na to, że osoby z niepełnosprawnością bez względu na ograniczenia, mogą pełnić różne funkcje społeczne i są pełnoprawnymi i aktywnymi uczestnikami życia społecznego. Podejmowane przez nas działania mają przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu, sprzyjać inkluzywności. To nasz cel – dodaje Elżbieta Lanc, członkini zarządu województwa mazowieckiego.

Według danych z ostatniego spisu powszechnego na Mazowszu mieszka ponad 674 tys. osób z niepełnosprawnościami. To 12,2 proc. ogółu mieszkańców województwa. Część z nich (311,9 tys.) to osoby, które zadeklarowały niepełnosprawność tylko jako biologiczną. Osoby z niepełnosprawnością prawną (czyli z orzeczeniami) to 362,4 tys. mieszkańców. W porównaniu z danymi z poprzedniego spisu (2011 r.) liczba mieszkańców z niepełnosprawnościami zwiększyła się o 158,5 tys. osób.

– Inicjatywa służy budowaniu świadomości społecznej na temat osób z niepełnosprawnościami. Chcielibyśmy ukazać tę grupę społeczną jako osoby, które mają ogromny potencjał do tego, by tworzyć aktywnie życie społeczne. Spoty mają na celu pokazanie osób z niepełnosprawnościami, które nie zwracają uwagi na swoje bariery, a koncentrują się na ich przekraczaniu – tłumaczy Artur Świercz, pełnomocnik zarządu województwa mazowieckiego ds. osób z niepełnosprawnościami, a jednocześnie jeden z bohaterów kampanii.

Powstały cztery spoty kampanii, w każdym przedstawiona jest historia jednej osoby z niepełnosprawnością. Bohaterami nagrań są: osoba na wózku, osoba niesłysząca, niewidoma i neuroróżnorodna. Wszyscy wykorzystują swoje talenty i pasje do realizowania się na miarę swoich możliwości.

Spoty będą wyświetlane w: tramwajach, autobusach i pociągach, lokalnych kinach, a także w dziewięciu subregionach województwa za pośrednictwem lokalnych mediów. Część spotkań związanych z kampanią będzie odbywać się w mazowieckich szkołach. Dzieci i młodzież otrzymają gadżet sensoryczny i kolorowankę integracyjną, które posłużą budowaniu świadomości na temat osób z niepełnosprawnościami.

Podsumowanie kampanii odbędzie się 4 grudnia br. podczas konferencji prasowej, niemal idealnie wpisując się w obchodzony 3 grudnia − Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami.

Spoty można obejrzeć na kanale YouTube MCPS: https://www.youtube.com/channel/UC_F4WvAiwE60srVJZAbEzLw

JR/Centrum Komunikacji PZN

Źródło: MCPS
Fot. MCPS