Treść artykułu

Korytarz w szpitalu, a w nim pacjenci i lekarze.

Forum Organizacji Pacjentów za nami

Za nami kolejna edycja Forum Organizacji Pacjentów – wydarzenia, które co roku gromadzi liderów organizacji pacjentów z całej Polski, ekspertów oraz przedstawicieli świata polityki. Uczestnicy dyskutują o największych bolączkach polskiego systemu ochrony zdrowia.

Wydarzenie odbyło się w dniach 7–8 lutego br. w Warszawie. Paneliści omawiali takie tematy jak m.in.: priorytety zdrowotne w nowej kadencji Parlamentu Europejskiego, rozwiązania systemowe w zakresie działań profilaktycznych, choroby zakaźne jako wyzwanie dla zdrowia publicznego.

W trakcie drugiego dnia konferencji odbył się również panel „Wyzwania i potrzeby w ochronie zdrowia z perspektywy pacjentów”. Uczestniczyli w nim eksperci zajmujący się różnymi dziedzinami zdrowia.

Prof. Urszula Demkow, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, opowiadała o tym, że pacjent jest zagubiony w systemie ochrony zdrowia. Dr Aleksandra Lewandowska, konsultant krajowy w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, mówiła o tym, że nie ma koordynacji w systemie opieki psychiatrycznej – pacjent nie wie, gdzie szukać pomocy.

– Nie wiedzą też tego jego rodzice. Zadają pytania, kiedy zgłosić małego pacjenta do psychologa, psychoterapeuty czy psychiatry? – wskazywała ekspertka.

Dr Lewandowska przekonywała o tym, że powinny powstawać programy specjalistyczne dla pacjentów z różnym jednostkami chorobowymi np. dla pacjentów z chorobą afektywną–dwubiegunową, czy schizofrenią. W psychiatrii dziecięcej potrzebny jest też rozwój opieki środowiskowej, poprawa infrastruktury poradni oraz oddziałów szpitalnych.

Głos w dyskusji zabrał też prof. Jacek Jassem z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego specjalizujący się w onkologii.

– Jestem nie tylko lekarzem, ale też pacjentem onkologicznym. Poziom satysfakcji z leczenia pacjentów onkologicznych jest bardzo niski. Krajowa Sieć Onkologiczna praktycznie nie działa. Nie ma rezultatów, gdyż została ona stworzona intuicyjnie, a nie na podstawie oceny wykonalności i efektów – tłumaczył prof. Jassem.

– Choroba to problem pacjenta, nie lekarza. Pacjent, który jest świadomy swojej choroby, przyczynia się do poprawy wyników leczenia. Chory powinien być partnerem w leczeniu, a nie petentem – kontynuował prof. Jassem.

W trakcie wydarzenia przedstawiono również raport „Pacjent w polskim systemie zdrowia – 2024”oparty na opinii kilkudziesięciu polskich organizacji pacjenckich. Wniosek z przeprowadzonych badań jest taki, że potrzebna jest kompleksowa reforma systemu ochrony zdrowia, uwzgledniająca zarówno poprawę̨ dostępu do świadczeń́ zdrowotnych, jak i zapewnienie lepszych warunków pracy personelu medycznego. Kluczową rolę w procesie reformy powinna odgrywać́ współpraca z organizacjami pacjenckimi, które posiadają̨ wiedzę na temat potrzeb i oczekiwań́ pacjentów.

JR/Centrum Komunikacji PZN