Treść artykułu

Wnętrze wagonu pociągu. Widok wąskiego przejścia pomiędzy fotelami.

Dostępność transportu kolejowego – czekamy na dalsze usprawnienia

Rozpoczęły się wakacje – czas podróży, zwiedzania. Lecz dla osób z niepełnosprawnościami podróże mogą okazać się dużym wyzwaniem. Dostępność kolei w Polsce wciąż pozostawia wiele do życzenia.

Osoby z niepełnosprawnościami coraz częściej korzystają z usług PKP. Jednak pociągi, perony, a także zasady obsługi osób z niepełnosprawnościami, wciąż wymagają modernizacji. Jeśli choć jeden element nie będzie spełniał wymogów dostępności (np. jeżeli przejście pomiędzy peronami dworca można pokonać tylko po schodach) dla osoby z niepełnosprawnością to wystarczy, aby podróż stała się niemożliwa.

Usługa asysty – zgłoszenie na 48 godz. przed podróżą

PKP S.A. zapewnia usługę asysty dla osób z niepełnosprawnościami i osób o ograniczonej sprawności ruchowej podczas przemieszczania się po terenie dworca, peronów, przejść podziemnych, kładek itp. Lecz potrzebę asysty należy zgłosić na co najmniej 48 godz. przed planowaną podróżą. Tymczasem nie zawsze mamy przecież możliwość zaplanowania podróży z wyprzedzeniem.

Dla osób z niepełnosprawności wzroku dużym utrudnieniem może okazać się także słuchanie komunikatów na dworcach oraz w pociągach – bardzo często są one nie dość wyraźne. W tej sprawie apelowaliśmy już do Prezesa PKP Intercity – można o tym przeczytać tutaj.

Stacje niedostosowane do potrzeb i przejazdy alternatywne

– Problemy pojawiają się także, kiedy osoba z niepełnosprawnością chce wysiąść na stacji, która nie jest dostosowana do potrzeb takich osób – mówi Piotr Czarnota, ekspert Europejskiego Forum Osób Niepełnosprawnych ds. Transportu, w rozmowie z Jackiem Zadrożnym, specjalistą do spraw dostępności – wówczas przewoźnik może zaproponować przejazd alternatywny, np. wysiadanie na stacji kolejnej, która jest przystosowana. Lecz tam pasażer już musi radzić sobie sam. W krajach wysokorozwiniętych, w takich sytuacjach, przewoźnik lub zarządca infrastruktury zapewnia takiej osobie przejazd specjalistyczny. To on ponosi winę w tej sytuacji.

Całej rozmowy na ten temat można posłuchać w podcaście: http://bitly.pl/eU3jQ.

W budżecie programu Dostępność Plus 83% środków przeznaczonych jest na modernizację kolei. Wiele zmieniło się już na lepsze, czekamy jednak na dalsze usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Jeśli szukasz informacji na temat pomocy udzielanej na dworcach kolejowych, możesz ją znaleźć na stronie: https://www.pkp.pl/pl/dworce/informacje-dla-pasazerow-niepelnosprawnych-lub-o-ograniczonej-sprawnosci-ruchowej.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy dana stacja (perony oraz drogi dojścia do nich) dostosowana jest do obsługi osób z niepełnosprawnościami, wejdź na Portal Pasażera i wybierz przycisk “udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami”, oznaczony piktogramem osoby na wózku: https://portalpasazera.pl/KatalogStacji.

 

MP/Centrum Komunikacji PZN