Odwołuję, nie blokuję wizyty u lekarza
Ruszyła IV edycja kampanii społecznej „Odwołuję, nie blokuję”. Celem inicjatywy jest zwrócenie uwagi na problem nieodwoływanych wizyt lekarskich zarówno w podstawowej opiece zdrowotnej, jak i opiece specjalistycznej.
Według danych NFZ za 2024 rok, w Polsce nie odwołano ponad 1,36 miliona wizyt lekarskich w zaledwie 40 monitorowanych świadczeniach. Problem nieodwoływanych wizyt generuje znaczne straty czasowe i finansowe. Często przyczyną jest utrudniony kontakt z placówką lub zbyt późne jej poinformowanie o absencji na wizycie, co najczęściej uniemożliwia przekazanie terminu wizyty kolejnej osobie. Efekt jest systemowy: puste okienka w grafikach lekarzy, dłuższe kolejki, marnowane zasoby.
Przesłanie tegorocznej edycji dla pacjentów: odwołujmy wcześniej wizyty u lekarza, jeśli nie planujemy się tam wybrać. A dla poradni: używajmy kanałów, które nie wymagają dodzwaniania się do rejestracji, pozwalajmy systemowi natychmiast przepisać wizytę.
Czwarta edycja kampanii zbiega się z końcem pilotażu centralnej e-rejestracji, która ma usprawnić proces zapisu i odwoływania wizyt. Nowy system umożliwia pacjentom samodzielne zarządzanie terminami. Centralna e-rejestracja obejmuje obecnie Ambulatoryjną Opiekę Specjalistyczną: kardiologię oraz profilaktykę (cytologię, mammografię).
Kampanię „Odwołuję, nie blokuję” patronatem honorowym objęło Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Rzecznik Praw Pacjenta. Organizator inicjatywy: Centrum Medyczne CMP.
Źródło: materiały kampanii

