Treść artykułu

Lekarka rozmawia w gabinecie ze starszą pacjentką, uśmiechają się do siebie.

Odwołuję, nie blokuję wizyty u lekarza

Ruszyła IV edycja kampanii społecznej „Odwołuję, nie blokuję”. Celem inicjatywy jest zwrócenie uwagi na problem nieodwoływanych wizyt lekarskich zarówno w podstawowej opiece zdrowotnej, jak i opiece specjalistycznej.

Według danych NFZ za 2024 rok, w Polsce nie odwołano ponad 1,36 miliona wizyt lekarskich w zaledwie 40 monitorowanych świadczeniach. Problem nieodwoływanych wizyt generuje znaczne straty czasowe i finansowe. Często przyczyną jest utrudniony kontakt z placówką lub zbyt późne jej poinformowanie o absencji na wizycie, co najczęściej uniemożliwia przekazanie terminu wizyty kolejnej osobie. Efekt jest systemowy: puste okienka w grafikach lekarzy, dłuższe kolejki, marnowane zasoby.

Przesłanie tegorocznej edycji dla pacjentów: odwołujmy wcześniej wizyty u lekarza, jeśli nie planujemy się tam wybrać. A dla poradni: używajmy kanałów, które nie wymagają dodzwaniania się do rejestracji, pozwalajmy systemowi natychmiast przepisać wizytę.

Czwarta edycja kampanii zbiega się z końcem pilotażu centralnej e-rejestracji, która ma usprawnić proces zapisu i odwoływania wizyt. Nowy system umożliwia pacjentom samodzielne zarządzanie terminami. Centralna e-rejestracja obejmuje obecnie Ambulatoryjną Opiekę Specjalistyczną: kardiologię oraz profilaktykę (cytologię, mammografię).

Kampanię „Odwołuję, nie blokuję” patronatem honorowym objęło Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Rzecznik Praw Pacjenta. Organizator inicjatywy: Centrum Medyczne CMP.

Źródło: materiały kampanii