Treść artykułu

Znak graficzny przygotowany z okazji 90-lecia ośrodka na Dziewanny.

Jubileusz 90-lecia ośrodka dla dzieci niewidomych i słabowidzących w Łodzi

18 października br. Andrzej Brzeziński prezes ZG PZN i Elżbieta Oleksiak kierownik Centrum Rehabilitacji w Instytucie Tyflologicznym PZN uczestniczyli w uroczystości z okazji jubileuszu 90-lecia Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego przy ul. Dziewanny 24 w Łodzi. Znanego jako „ośrodek na Dziewanny”. Jubileusz był dniem pełnym wzruszeń, wspomnień i refleksji.

Na obchody jubileuszu przybyło wielu znakomitych gości, między innymi: władze oświatowe, zaprzyjaźnione instytucje, emerytowanie pracownicy oraz absolwenci. Ośrodek zajmuje się edukacją i rehabilitacją dzieci głównie niewidomych i słabowidzących, ale także z innymi niepełnosprawnościami. Opieką obejmuje dzieci od pierwszych miesięcy po urodzeniu, później w przedszkolu, podstawówce, liceum, technikach oraz szkole przysposabiającej do zawodu. Aktualnie z tych form pomocy korzysta 130 dzieci i młodzieży oraz ponad 70 małych dzieci z oferty wczesnego wspomagania.

Kapituła Łódzkiej Szkoły dla Słabowidzących i Niewidomych, złożona z przedstawicieli rady pedagogicznej, rady rodziców i uczniów przyznała statuetki „Przyjaciel Ośrodka”.

Po ciekawym i wzruszającym programie artystycznym, po obejrzeniu przedstawienia „Chłopcy z Placu Broni” w wykonaniu uczniów, czekał na gości pyszny tort. Potem rozpoczął się Bal Absolwentów.

Gratulujemy pięknego jubileuszu i życzymy wielu kolejnych wspaniałych lat.

# # #

Uroczystości jubileuszowe poprzedziło spotkanie 17 października br. z dyrektorami innych ośrodków dla dzieci niewidomych i słabowidzących w Polsce, w którym także uczestniczyłam. W czasie spotkania usłyszeliśmy, że jeszcze w tym roku Ośrodek Rozwoju Edukacji ogłosi konkurs na utworzenie w Polsce blisko 200 Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą. Centra te mają wspomagać nauczycieli uczących dzieci z różnymi niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych. Jest to kontynuacja rozpoczętych w 2019 roku przez MEN dwóch projektów pozakonkursowych. Zakończyły się one opracowaniem modelu funkcjonowania SCWEW-ów. Pilotażowe wdrożenie modelu miało miejsce w 23 placówkach.

Wspomniałam o tym, gdyż w koncepcji przygotowanej wiele lat temu przez PZN i ośrodki szkolno-wychowawcze dla dzieci niewidomych i słabowidzących, ośrodkom zostały przydzielone po 2−3 województwa i miały one wspomagać nauczycieli uczących dzieci z problemami wzroku.

Ilustracja: SOSzW nr 6 w Łodzi

Elżbieta Oleksiak