Treść artykułu

Doszkalanie tyflospecjalistów – założenia

W ramach konkursu ogłoszonego przez PFRON „Szansa-Rozwój-Niezależność” Polski Związek Niewidomych Instytut Tyflologiczny otrzymał dofinansowanie do projektu „Doszkalanie Tyglospecjalistów”.

W ramach projektu zorganizujemy szkolenie podnoszące kwalifikacje 16 osób głównie pracujących i współpracujących z jednostkami PZN ze wszystkich województw. Doszkalane osoby chcemy wyposażyć w wiedzę tyflologiczną, głównie z zakresu nowych technologii dotyczących podstawowych usług rehabilitacyjnych (czynności życia codziennego; nauka orientacji przestrzennej, samodzielnego, skutecznego i bezpiecznego poruszania się; usprawnianie widzenia; nauka różnych technik komunikacji, w tym brajla i technik komputerowych; usługi informacyjno-doradcze). Program doszkalania obejmie także nowe metody diagnozowania i rehabilitacji osób niewidomych i słabowidzących, w szczególności starszych tracących wzrok i nowo ociemniałych oraz adaptację przestrzeni dla osób z
uszkodzonym wzrokiem.

Program projektu przewiduje realizację 122 godzin zajęć, w tym:

  1. 20 godzin wykładów podzielonych na następujące bloki tematyczne:
    • metody diagnozowania funkcjonalnego osób niewidomych i słabowidzących (ICF – Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia),
    • nowe metody i sposoby rehabilitacji podstawowej dorosłych osób nowo ociemniałych, tracących wzrok – echolokacja,
    • nowoczesne technologie wspomagające osoby z niepełnosprawnością wzroku,
    • adaptacja przestrzeni dla osób z uszkodzonym wzrokiem.
  2. 78 godzin ćwiczeń:
    Ćwiczenia będą pogłębieniem wiedzy nabytej w trakcie wykładów i praktycznym ich zastosowaniem. Będą maksymalnie aktywności uczestników projektu. Zajęcia obejmą następujące bloki tematyczne:

    • metody diagnozowania funkcjonalnego osób niewidomych i słabowidzących z użyciem ICF, tworzenie indywidualnych programów rehabilitacji,
    • nowe metody i sposoby rehabilitacji osób nowo ociemniałych, w tym z dodatkowymi ograniczeniami i chorobami, np. cukrzycą, problemami neurologicznymi – echolokacja,
    • zastosowanie nowych technologii i urządzeń w życiu codziennym, w tym obsługi komputerów i urządzeń dotykowych bez użycia wzroku z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania i sprzętu, nawigowania po stronach internetowych w celu usprawnienia funkcjonowania na co dzień, korzystanie z internetowej oferty handlowo-usługowej, wirtualna obsługa urzędów, bankowości, wyszukiwanie informacji, wykorzystywanie internetu jako sposobu spędzania wolnego czasu (gry komputerowe dostępne dla osób niewidomych, wirtualne zwiedzanie zabytków), urządzeń wspierających osoby z uszkodzonym wzrokiem w codziennym komunikowaniu się np. dyktafony i czytniki książek tekstowych i mówionych, w czynnościach życia codziennego, w przemieszczaniu się,
    • tworzenie własnych “baz wiedzy” i sieci kontaktów niezbędnych do profesjonalnego udzielania porad,
    • stosowanie jednolitych w całej Polsce standardów adaptacji przestrzeni dla osób z uszkodzonym wzrokiem.
  3. 8 godzin praktyk
    W czasie praktyk każdy uczestnik będzie prowadził zajęcia z osobą niewidomą.
  4. 16 godzin wsparcia indywidualnego.

    Celem konsultacji indywidualnych jest bieżące reagowanie na pytania i wątpliwości uczestników wynikające z wprowadzania do pracy zawodowej wiedzy zdobytej w czasie wykładów, ćwiczeń i praktyk.

Ponadto uczestnicy projektu będą mieli okazję do wymiany doświadczeń. Uczestnicy szkolenia będą zdawać egzamin i otrzymają zaświadczenia.