Treść artykułu

Młody chłopak na wózku inwalidzkim uśmiecha się, w tle biblioteka.

Uczelnie inwestują w swoją dostępność

Ruszają projekty wybrane w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego”. Ponad 215 mln zł trafi do 48 polskich uczelni. Zainwestują je w udostępnienie swojej oferty osobom ze szczególnymi potrzebami.

Blisko 50 uczelni będzie realizować działania w ramach jednej z dwóch ścieżek: podstawowej ścieżki „Start” albo ścieżki „Rozwój” dla placówek bardziej zaawansowanych w tej dziedzinie. O tym, którą z nich wybrać, każdy z wnioskodawców decydował po dokonaniu oceny swojego stanu dostępności. Dziś umowy są już podpisane, a projekty ruszyły. Środki pochodzą Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego.

Jak podkreśla NCBR, każdy z nich służy niwelowaniu barier i wzrostowi dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami − studiujących, pracujących lub korzystających z oferty uczelni. Tak, aby mogły one zdobyć dobre wykształcenie i znaleźć ciekawą pracę.

Uczelnia bez barier. AWF w Krakowie dla wszystkich

– Projekt „Uczelnia Bez Barier. AWF dla Wszystkich” pozwoli nam przeprowadzić wiele działań na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych, co bezpośrednio wpłynie na komfort osób z niepełnosprawnościami. Liczymy na to, że będzie u nas studiować, pracować, czy trenować wiele osób, które do tej pory nie mogły tego zrobić z uwagi na bariery fizyczne i regulacyjne – tłumaczy Tomasz Róg z Działu Nauki i Wydawnictw Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, kierownik projektu.

Projekt został najwyżej oceniony przez ekspertów i zajął pierwsze miejsce na liście rankingowej w konkursie „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego”. W przekonaniu kierownika, przesądziła o tym wnikliwie przeprowadzona samoocena i analiza na etapie przygotowywania wniosku. Dzięki temu każde z planowanych zadań jest ściśle powiązane zarówno z diagnozą potrzeb, jak i planowanymi efektami.

Wspieraniu edukacji służyć będzie wdrażanie nowych narzędzi cyfrowych oraz technologii wspomagających. Część efektów, jak np. wyposażenie w nowy sprzęt, adaptacja ścieżek komunikacyjnych, budowa wind, dostosowanie stron internetowych uczelni, modernizacja szatni na pływalniach, instalacja książkomatu czy wdrożenie nowoczesnej platformy językowej do nauki angielskiego – będzie widoczna od razu. Projekt zakończy się w 2028 r., ale zmiany w strukturze, przepisach i zarządzeniach będą oddziaływać długofalowo. Łączny budżet projektu to 6,2 mln zł, z czego blisko 6 mln zł stanowi dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.

Dostępny Warszawski Uniwersytet Medyczny

Celem projektu „Dostępny WUM – nowe możliwości” jest stworzenie przyjaznej przestrzeni akademickiej dla studentów, doktorantów, pracowników i innych osób ze szczególnymi potrzebami.

– Przewidujemy m.in. likwidację barier architektonicznych, stworzenie nowych procedur dostępności, szkolenie kadry oraz podniesienie świadomości wśród członków społeczności akademickiej na temat szczególnych potrzeb osób, z którymi na co dzień studiują, czy pracują. Wskazujemy na potrzebę zapewnienia równego dostępu do edukacji i usług uczelni zarówno dla osób z niepełnosprawnością, jak i ze szczególnymi potrzebami, co w kontekście uczelni medycznej jest szczególnie istotne – mówi Anna Serzysko-Dąbrowska, kierownik Działu Projektów Dydaktycznych WUM.

Uczelnia chce stworzyć bardziej otwarte i dostępne środowisko akademickie. W strukturze organizacyjnej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego pojawi się jednostka do spraw dostępności. Wewnętrzne procedury uczelni zostaną dostosowane z uwzględnieniem przepisów prawa dotyczących osób ze szczególnymi potrzebami.  Dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego to w tym przypadku blisko 6 mln zł, a całkowity budżet projektu wynosi około 6,2 mln zł.

Źródło: informacja prasowa