Roczne sprawozdanie merytoryczne i finansowe z działalności Polskiego Związku Niewidomych za 2023 rok z działalności organizacji pożytku publicznego
Roczne sprawozdanie merytoryczne i finansowe z działalności Polskiego Związku Niewidomych za 2023 rok z działalności organizacji pożytku publicznego
Polski Związek Niewidomych 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9 Stowarzyszenie wpisane do KRS 06.09.2001 pod numerem 00000420049 Regon nr 007025575.
W 2023 roku w składzie:
- Prezes Zarządu Głównego – Andrzej Brzeziński
- Wiceprezes ZG – Wojciech Czajkowski
- Wiceprezes ZG – Piotr Kopyciński
- Wiceprezes ZG – Józef Małosek
- Wiceprezes ZG – Magdalena Orzeszko
- Sekretarz generalny ZG – Izabela Hawryłow
Powyższy skład obowiązywał do 24.04.2024. XIX Krajowy Zjazd delegatów PZN w dniu 24.04.2024 dokonał wyboru jak niżej :
- Prezes Zarządu Głównego – Andrzej Brzeziński
- Wiceprezes ZG – Jerzy Janas
- Wiceprezes ZG – Józef Małosek
- Wiceprezes ZG – Magdalena Orzeszko
- Wiceprezes ZG – Małgorzata Przyboś
Zgodnie z paragrafem 22 ust. 1 Statutu w skład Zarządu Głównego wchodzą prezesi zarządów okręgów wybrani na okręgowych zjazdach delegatów w II półroczu 2023:
- Barbara Lindenau-Bryja
- Ryszard Linka
- Dorota Krać
- Krystyna Szuberska
- Elżbieta Czerwonka
- Mariusz Legin
- Dorota Majdak
- Krystyna Pacholik
- Ryszard Cebula
- Rafał Gawkowski
- Jacek Stargecki
- Sebastian Biały
- Wojciech Czajkowski
- Marta Łożyńska
- Sabina Tomczak
- Cele statutowe Stowarzyszenia:
Zrzeszanie niewidomych i słabowidzących zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności ze względu na stan wzroku oraz podopiecznych członków odpowiadających kryteriom niepełnosprawności z tyt. wzroku jak wyżej, w celu ich społecznej integracji, rehabilitacji, ochrony zdrowia, wyrównywania szans w dostępie do informacji, edukacji, zatrudnienia i szeroko pojętej aktywności społecznej i zawodowej, a także w celu ochrony ich praw obywatelskich oraz wspieranie rodzin osób niewidomych i słabowidzących.
Związek reprezentuje swoich członków wobec organów naczelnych Państwa, administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz innych instytucji.
- Działalność w zakresie realizacji celów statutowych wykonywana była między innymi przez 17 jednostek nie posiadających osobowości prawnej tj:
- Polski Związek Niewidomych Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia im. Józefa Buczkowskiego – ZPCH – 85-090 Bydgoszcz ul. Powstańców Wlkp. 33
- Polski Związek Niewidomych “EDEN” Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. M. Kaczmarka – 87-720 Ciechocinek ul. Słońska 15
- Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. kpt. J. Silhana – 33-370 Muszyna ul. Lipowa 4
- Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “Klimczok” – 78-111 Ustronie Morskie ul. Okrzei 1
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny PZN – ZPCh 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Instytut Tyflologiczny – ZPCH – 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centralna Przychodnia Rehabilitacyjno-Lecznicza PZN – 00-181 Warszawa ul. Karmelicka 26
- Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej im. Kazimierza Jaworka – 41-503 Chorzów ul. Siemianowicka 101
- Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej 25-015 Kielce ul. Złota 7
- Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Warsztat Terapii Zajęciowej – 76-200 Słupsk ul. Marii Skłodowskiej Curie 3
- Polski Związek Niewidomych Warsztaty Terapii Zajęciowej – 87-100 Toruń ul. Mickiewicza 61
- Polski Związek Niewidomych Warsztat Terapii Zajęciowej – 87-800 Włocławek ul. Łazienna 6
- Polski Związek Niewidomych Zakład Aktywności Zawodowej – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy “ARIADNA” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy “DEDAL” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy “TEZEUSZ” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
Ponadto w KRS zarejestrowana jest jednostka pn. Ośrodek Informacji i Promocji Postępu Naukowo-Technicznego 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9, której działalność zawieszona jest od 2003 r.
Związek zarejestrowany w KRS prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego:
- nieodpłatna działalność pożytku publicznego
- PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
- PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
- PKD 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
- PKD 85.32.C Szkoły specjalne przysposabiające do pracy.
- PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
- PKD 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej.
- PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
- PKD 86.10.Z Działalność szpitali
- PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
- PKD 87.30 Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.
- PKD 88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych
- PKD 88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.
- PKD 91.01.A Działalność bibliotek
- PKD 94.12.Z Działalność organizacji profesjonalnych.
- PKD 94.99.Z.Dzialalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana
- odpłatna działalność pożytku publicznego
- PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
- PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
- PKD 85.32.C Szkoły specjalne przysposabiające do pracy.
- PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
- PKD 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej.
- PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
- PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
- PKD 87.30 Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.
- PKD 88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych
- PKD 88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.
- PKD 91.01.A Działalność bibliotek
- PKD 94.99.Z.Dzialalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana
- Postanowieniem z dnia 28.02.2002 Polski Związek Niewidomych wpisany został do Rejestru Przedsiębiorców. Ostatni wpis dokonujący zmian wprowadzono 09.07. 2021 r
PZN prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest na realizację celów statutowych.
Zgodnie z wpisem do KRS na dzień 8.04.2021 przedmiotem działalności było:
- PKD 68.20.Z – wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi – jako dz. podstawową
- PKD 56 – dz. usługowa związana z wyżywieniem
- PKD 82 – działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej
- PKD 79 – działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane
- PKD 96 – pozostała indywidualna działalność usługowa
- PKD 55 – zakwaterowanie
- PKD 85.60.Z – działalność wspomagająca edukację
- PKD 86.2 – praktyka lekarska
- PKD 47,19,Z – pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach
- PKD 43,3 – wykonywanie robót budowlano-wykończeniowych
Ponadto zgodnie z uchwałą Prezydium ZG –XVII-21/2021 z 08.04.2021 Polski Związek Niewidomych ( w tym jednostki Związku nie posiadające osobowości prawnej) prowadzi ponad wymienionymi w KRS dz. gospodarczą w niżej wymienionych PKD:
- PKD 01 – uprawy rolne….włączając działalność usługową
- PKD 14 – produkcja odzieży
- PKD 49.3 – pozostały transport lądowy pasażerski
- PKD 62 – działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana
- PKD 63 – działalność usługowa w zakresie informacji.
- PKD 68 – działalność związana z obsługą rynku nieruchomości
- PKD 73 – reklama, badanie rynku i opinii publicznej
- PKD 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna
- PKD – 79 działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane
- PKD 81 – dz. usługowa zawiązana z utrzymaniem porządku w budynku i zagospodarowaniem terenów zielonych
- PKD 86.90.A – działalność fizjoterapeutyczna,
- PKD 87.90.Z – pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem
- PKD 90 – działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką.
- Uzyskane w roku sprawozdawczym przychody – 67 762,77 tys. zł:
Przychody z działalności statutowej – pożytku publicznego razem: 43 588,99 tys. zł
W tym:
- działalność nieodpłatna ________, w tym dotacje: 22 072,75 tys. zł,
- działalność odpłatna 20 913,42 tys. zł,
- inne 602,82 tys zł
Przychody z działalności gospodarczej: 20 724,09 tys. zł,
Pozostałe przychody (w tym: dopłaty do turnusów rehab., NFZ, darowizny, umorzenie środków trwałych zakupionych z dotacji/ZFRON, wpłaty 1,5 % składek na PZN itp.): 3 268,72 tys. zł; w tym:
- wpłaty 1,5 % podatku na OPP: 205,92 tys. zł (1,5 % OPP: BO 123,17 tys. zł ,
- wpływy: 205,92 tys. zł , przekazane do jednostek PZN na cele statutowe 77,18 tys. zł, pozostaje 251,91 tys. zł);
Przychody finansowe: 180,97 tys. zł.
Lp. | Nazwa projektu; jednostka realizująca, dofinansowanie | W tys. zł |
---|---|---|
1 | „Rehabilitacja to samodzielność i rozwój”/ „Azymut na rehabilitację”– – Ośrodek RiSZ w Bydgoszczy – PFRON/ WHO | 956,16 |
2 | Działalność Sanatorium Uzdrowiskowego Ośrodka L-R w Ciechocinku- NFZ, PCPR, MOPS | 4 081,16 |
3 | Działalność Ośrodka M-R w Olsztynie – NFZ, PCPR, MOPS | 921,76 |
4 | Działalność Ośrodka L-R w Ustroniu Morskim – dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych – PFRON za pośrednictwem MOPS i PCPR | 1 344,73 |
5 | Działalność Ośrodka L-R w Muszynie – dofin. turnusów rehabilitacyjnych – PFRON za pośrednictwem MOPS i PCPR | 0,00 |
6 | Dotacja Miasta Chorzów oraz dofinansowania gmin na prowadzenie DPS w Chorzowie | 6 671,20 |
7 | Dotacja Miasta Kielce oraz dofinansowanie gmin na prowadzenie DPS w Kielcach | 1 599,10 |
8 | Dotacja Miasta Olsztyn oraz dofinansowanie gmin na prowadzenie DPS w Olsztynie | 4 222,15 |
9 | Dotacja na prowadzenie WTZ w Słupsku – PFRON i MOPR | 1 638,70 |
10 | Dotacja na prowadzenie WTZ w Toruniu – PFRON i MOPR | 786,50 |
11 | Dotacja na prowadzenie WTZ we Włocławku – PFRON i MOPR | 1 310,88 |
12 | NZOZ Centralna Przychodnia L-R w Warszawie – NFZ | 0,00 |
13 | Dotacja Wojewody Warmińsko-Mazurskiego i Organów Samorządowych na prowadzenie ZAZ w Olsztynie | 1 472,81 |
14 | Dotacja Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na prowadzenie ŚDS „Ariadna” | 1 665,36 |
15 | Dotacja Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na prowadzenie ŚDS „Dedal” | 1 813,68 |
16 | Dotacja Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na prowadzenie ŚDS „Tezeusz” | 1 581,86 |
17 | Instytut Tyflologiczny PZN i Szczebel Centralny w Warszawie | |
„Pokonamy bariery. Czasopisma PZN dla os. niewidomych i słabowidzących” – PFRON | 718,75 | |
„Zrób to sam 2” – PFRON | 194,15 | |
Barraga: Program usprawniania widzenia”- PFRON- | 37,06 | |
„Zrób to sam- Insite BAR” specj. Programy rehabilitacyjne – PFRON | 129,43 | |
„Trening orientacji przestrzennej dla osób niewidomych i słabowidzących” – PFRON, EFRR | 904,84 | |
Budowa kompleksowego systemu szkolenia i udostępniania osobom niewidomym psów przewodników oraz zasad jego finansowania – PFRON, EFRR | 353,92 | |
Wspólne działania -Globalny sukces | 10,00 | |
II Tassello Mancante -II Tutor Digitale per Non V|edenti e Ipovedenti DIGIVETT4VIP – EFRR, „Brakujący element”-cyfrowy nauczyciel dla niewidomych z zaburzeniami wzroku | 34,44 | |
Environmental Education and STEAM approach for Visually Impaired Pupils in Kindergartens-GREEN4VIP – Fundusze europejskie | 41,06 | |
PTAKI – Doświadczamy świata przez naturę | 4,7 | |
Kryształy moich Finansów – Fundacja Empiria i Wiedza | 23,15 | |
ADD@ME – Ambasadorzy Różnorodności i nie-Dyskryminacji @ nowe Metody Edukacji nieformalnej | 5,44 | |
Testowanie wypracowanych rozwiązań tyflograficznych- WAT | 26,71 |
Informacja o poniesionych kosztach — 65 026,37 tys. zł w tym;
- cele statutowe / projektowe/- odpłatne i nieodpłatne działalności pożytku publicznego: 42 594,24 tys. zł
- administrację (media, wynagrodzenia, koszty obsługi działalności statutowej i inne) 7 820,00 tys. zł ,
- działalność gospodarczą – 13 832,44 tys. zł,,
- pozostałe koszty (operacyjne, finansowe) – 779,69 tys. zł..
Związek jako organizacja pożytku publicznego posiadająca 17 jednostek bez osobowości prawnej jest wpisana do KRS przedsiębiorców. Dziewięć jednostek Związku poza zadaniami statutowymi prowadzą działalność gospodarczą. Są to: Instytut Tyflologiczny w Warszawie, Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia w Bydgoszczy, NZOZ Ośrodek M-R w Olsztynie, Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek L-R w Ciechocinku, Ośrodek L-R w Ustroniu Morskim, Ośrodek L-R w Muszynie, Dom Pomocy Społecznej w Olsztynie, Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie oraz NZOZ Centralna Przychodnia R-L w Warszawie.
Związek podlegał obowiązkowemu badaniu sprawozdania finansowego wynikającego z art. 64 ust.1 pkt.4 Ustawy z dnia 29.09.1994 o rachunkowości. Wynagrodzenie za badanie sprawozdania finansowego za 2023 r oraz za przeprowadzenie kontroli ksiąg rachunkowych w DPS w Kielcach i Ośrodku L-R w Muszynie za 2023 r. wynosi 17500 zł netto.
Dane o 17-u wyżej wymienionych jednostkach Stowarzyszenia:
- przeciętne zatrudnienie w 2023 roku wynosiło: 543,71 osób ( w tym 415,89 kobiety ) oraz 473,61 etatów, w tym kobiety 362,73 etatu.
- łączna kwota wynagrodzeń brutto wypłacona przez Związek wyniosła 31 992,28 tys. zł w tym na wynagrodzenia z umów o pracę – 25 913,75 tys. zł
- wysokość rocznego lub przeciętnego wynagrodzenia wypłacone członkom Zarządu i innych organów Stowarzyszenia oraz osobom kierującym wyłącznie działalnością gospodarczą – 0 zł;
- kwoty wydatkowane na umowy – zlecenia – 6078,53 tys. zł ;
- udzielone środki jednostkom PZN z tworzonego przez Zarząd Główny Funduszu Interwencyjnego (środki do zwrotu do ZG) – 208,00 tys. zł; (razem 693,56 tys. zł)
- środki pieniężne w kasie i na rachunku bankowym i subkontach i funduszach według stanu na 31.12. 2023 r. – 11 228,99 tys. zł
- wartość nabytych obligacji oraz wielkości objętych udziałów lub nabytych akcji w spółkach prawa handlowego – 0 tys zł ;
- nabyte nieruchomości lub przeznaczono na nabycie kwotę – 0zł;
- nabyte środki trwałe: W 17-tu jednostkach Związku bez osobowości prawnej nabyto środków trwałych za kwotę łącznie – 2 110,34 tys. zł ( w tym: maszyny i urządzenia i inne);
- wartość należności: 2 627,32 tys. zł i zobowiązań: 4760,64 tys. zł ( w tym kredyty krótkoterminowe w rachunku bieżącym i długoterminowe – 915,38 tys. zł )
- remonty i zakupy:
- Instytut Tyflologiczny w Warszawie oraz informacje dotyczące szczebla centralnego
W roku sprawozdawczym ze środków własnych przeprowadzono następujące prace remontowe:
- wymiana przyłącza wodociągowego w obiekcie Konwiktorska 9; zamkniecie zasilania wod. -kan. montaż pompy zatapialnej, naprawa dachu nad wejściem na łączna kwotę 30,9 zł,
- Zakupiono sprzęt komputerowy za kwotę 12,8 tys.zł
- Dofinansowano także bieżące remonty w Ośrodku PZN „HOMER” w Bydgoszczy – kwota 171,7 tys.zł
- PZN Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia im. Józefa Buczkowskiego, „HOMER”, Zakład Pracy Chronionej w Bydgoszczy
Ze środków ZFRON zakupiono i wymieniono cześć poręczy oraz zainstalowano pola uwagi.
Na działania remontowo-inwestycyjne wydatkowano 305,2 tys.zł .Na zakupy sprzętu i wyposażenia 30,8 tys.zł w tym na sprzęt rehabilitacyjny 2,2 tys.zł. - Ośrodki Leczniczo-Rehabilitacyjne PZN w: Ciechocinku, Muszynie, Ustroniu Morskim
- „EDEN” Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. Mariana Mikołaja Kaczmarka w Ciechocinku
Ze środków własnych wykonano pokrycie dachu na budynku gospodarczym, garażu i wiacie . Dokonano przebudowy pokoi i poddasza oraz wyremontowano kilka pokoi i łazienek. Całość na kwotę 366, 9 tys. zł , Zakupiono magnetronic za 13,0 tys.zł. - Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. kpt. Jana Silhana w Muszynie – „NESTOR”
Ze środków własnych Ośrodek wykonał remont pomieszczeń kuchennych, zakupił nowe meble do rozdzielni kelnerskiej, wyremontował korytarze. Była to kwota 28,8 tys. zł. Zakupiono drobny sprzęt za kwotę 28,1 tys.złPrzygotowywano dokumentację dot. inwestycji nadbudowy obiektu B.
- Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “KLIMCZOK” w Ustroniu Morskim
Ze środków własnych dokonano zakupu wyposażenia hotelowego, wyposażenia działu żywieniowego a także dokonano wymiany okien w kuchni oraz modernizacji centrali p.poż. Całość na kwotę 161,0 tys. złZakupiono stół do masażu, masażery do stóp,drzwi przesuwne, ekspres do kawy na łączną kwotę 42,7 tys .zł.
- „EDEN” Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. Mariana Mikołaja Kaczmarka w Ciechocinku
- NZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny w Olsztynie
Ośrodek w ramach działalności inwestycyjnej wykonał: montaż stolarki drzwiowej w Przychodni, remont: działu rehabilitacji, gabinetu stomatologicznego, pomieszczeń biurowych oraz kilku pokoi hotelowych. Wykonano naprawę studzienki, dachu i rynien. Wymieniono pion deszczowy. Łączna kwota 121,4 tys.zł.Zakupiono maszynę szorującą do podłóg, kompensator mocy biernej, aparat do ultradźwięków za łączną kwotę 18,9 tys. zł.
- NZOZ Centralna Przychodnia Rehabilitacyjno-Lecznicza w Warszawie
W roku sprawozdawczym wykonano szereg remontów m.innymi wymieniono : klimatyzację, sieć LAN, system alarmowy na kwotę 245,3 tys. zł.Zakupiono: aparat TKR TOPCON, konherenta okulistycznego z tomogarfią z funduskamerą, laser okulistyczny. Dokonano wyposażenia nowego gabinetu okulistycznego. Na to wydatkowano 761,7 tys zł.
- Domy Pomocy Społecznej
- w Chorzowie
Wyremontowano 4 pokoje, pomieszczenia księgowości, pokój dzienny dla mieszkańców. Wymieniono dwa piony wodne oraz dokonano naprawy samochodu za łączną kwotę 65,7 tys.zł.
Zakupiono : oprogramowanie MS Office, serwer + system operacyjny Windows , wzmacniacze, rozszerzenie do systemu przyzywowego za kwotę 21,1 tys.złPonadto za kwotę 141,7 tys.zł zakupiono sprzęt do codziennego życia pensjonariuszy taki jak : zmywarka, biurko, poduszki modułowe, wanny do kąpieli w łóżku, czajniki telewizory, gaśnice itp.
- w Kielcach
Wykonano remont windy, uszczelnienie dachu. Dokonywano bieżących napraw i konserwacji sprzętu oraz zakupiono materiały malarskie do remontów bieżących. Na łączna kwotę 19,8 tys.zł ( w tym 8000,00 zł z darowizny).Nie dokonywano zakupów środków trwałych i sprzętu rehabilitacyjnego.
- w Olsztynie
Dokonano remontu dwóch pokoi, do których zakupiono materiały remontowe. Kwota 10,7 tys.złZakupiono sprzęt: m. innymi: pralkę, komputer, łóżko rehabilitacyjne, krzesła toaletowe, szafki przyłóżkowe, lampę leczniczą SOLUX.
- w Chorzowie
- Warsztaty Terapii Zajęciowej
- w Słupsku
Zakupiono zestaw komputerowy z oprogramowaniem oraz kserokopiarkę. Łącznie za kwotę 13,2 tys.zł . Nie prowadzono remontów. - w Toruniu
Zakupiono meble kuchenne do pracowni gospodarstwa domowego oraz meble do pracowni rehabilitacyjnej ( komputer, maszynę brajlowską, notebook). Razem za kwotę 59,6 tys.zł (w tym z darowizn 12,.4 tys.zł) - we Włocławku
W roku sprawozdawczym nie dokonywano zakupu środków trwałych. Nie wykonywano remontów.
- w Słupsku
- Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie
Wykonano remont stołówki za kwotę 5,5 tys.zł
Zakupiono sprzęt m.innymi : pralnicowirówki, meble biurowe, krzesła, stoły, ekspres do kawy, odkurzacz, kosiarkę na łączną kwotę 68,7 tys. złZakupiono też szereg sprzętu takiego jak: szatkownice, mikser, waga, kotleciarka, piec konwekcyjno-parowy elektryczny, obieraczkę do ziemniaków, zmywarkę, kosiarkę, pralkę, stół stolarski, zamiatarkę spalinową za łączną kwoty 125,2 tys. zł
- Środowiskowe Domy Samopomocy w Olsztynie
- “ARIADNA”
Wykonano: demontaż i montaż nowej instalacji elektycznej, podjazd dla wózków, demontaż starych drzwi, demontaż i montaż baterii gastronomicznych, naprawy klimatyzatorów, naprawy oświetlenia oraz remont samochodu na łączną kwotę 53,9 tys.zł - “DEDAL”
W roku sprawozdawczym nie dokonano zakupów środków trwałych i sprzętu rehabilitacyjnego.Wykonano remonty: malowanie ścian, wymiana paneli podłogowych, malowanie grzejników, wymiana oświetlenia, wymiana baterii, wymiana haków w pracowni kinezyterapii, naprawa szaf, montaż drzwi stalowych. Razem na kwotę 23,8 tys.zł.
Ponadto Dom zakupił do pracowni muzycznej kabinę akustyczna, a do kulinarnej 3 stoły turystyczne.
- “TEZEUSZ”
W roku sprawozdawczym wykonano usługi remontowe takie jak: wymiana brodzika, naprawa sufitu podwieszanego oraz inne usługi konserwatorskie na kwotę 11,1 tys.zł
- “ARIADNA”
- Instytut Tyflologiczny w Warszawie oraz informacje dotyczące szczebla centralnego
Związek wiele zadań realizował w ramach dotacji udzielonej przez podmioty państwowe centralne i samorządowe.
W ramach wielu programów oraz innych środków jednostki Związku realizowały poniższe zadania statutowe:
Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia “HOMER” w Bydgoszczy
przede wszystkim organizował szkolenia z zakresu rehabilitacji podstawowej dla niewidomych, zwłaszcza nowo ociemniałych. W ramach zajęć organizowanych przez Ośrodek wzięło udział 218 uczestników. Realizowane zajęcia to: rehabilitacja podstawowa o charakterze ogólnym, orientacja przestrzenna, czynności życia codziennego, nauka brajla, działania informacyjno-edukacyjnym, inne.
W ramach działalności gospodarczej prowadził sprzedaż usług hotelowych, konferencyjnych i wynajem pomieszczeń.
Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “EDEN” w Ciechocinku
organizował 21-dniowe turnusy sanatoryjne, 14-dniowe turnusy rehabilitacyjno-lecznicze. Z usług Ośrodka skorzystało 1442 osoby, w tym 32 niewidomych. Ośrodek był finansowany głównie przez NFZ. Sprzedawał także usługi w systemie komercyjnym.
Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “NESTOR” w Muszynie
prowadził turnusy rehabilitacyjne, turnusy szkoleniowe, pobyty lecznicze i integracyjne. Z usług Ośrodka skorzystało 3019 osób, w tym 792 niewidomych. Prowadził także działalność gospodarczą sprzedając usługi na wolnym rynku..
Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “KLIMCZOK” w Ustroniu Morskim
prowadził 14-dniowe turnusy rehabilitacyjne oraz profilaktyczno-rehabilitacyjne, kilku dniowe turnusy szkoleniowe i integracyjne. Z usług Ośrodka skorzystało 2737 osób, w tym 325 niewidomych. Prowadził także działalność gospodarczą sprzedając usługi na wolnym rynku.
NZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny “LABIRYNT” w Olsztynie
prowadził kilka form działalności: leczenie, diagnostyka, rehabilitacja – w ramach NFZ i odpłatnie. Ośrodek prowadził także mieszkania chronione – 34 (dawne czynszowe) i 13 prowadzonych na postawie umowy z Urzędem Miasta dla 74 osób, w tym 47 niewidomych, usługi hotelowe. Prowadził komercyjną opiekę dla osób chorych i starszych, którą zakończył w roku sprawozdawczym.
Instytut Tyflologiczny – zpch oraz Szczebel Centralny PZN w Warszawie zajmował się:
- obsługą centralnych władz statutowych,
- zarzadzaniem majątkiem Związku,
- nadzorem i rozliczaniem finansów jednostek Związku, rozliczaniem centralnie realizowanych projektów pochodzących z różnych źródeł
- prowadzeniem działalności gospodarczej z zakresu wynajmu powierzchni biurowych
- nadzorowaniem działalności jednostek bez osobowości prawnej,
- działalnością rehabilitacyjną współfinansowaną z PFRON, ze środków unijnych i innych w ramach której realizował projekty i inne działania.
NZOZ Centralna Przychodnia L-R w Warszawie W roku sprawozdawczym rejestrowała 17 472 pacjentów w tym 1117 niewidomych. Prowadziła poradnie: okulistyczną dla dorosłych i dzieci, poradnię leczenia zeza, psychologiczną, rehabilitacyjną (lekarz), stomatologiczną oraz fizjoterapię, ośrodek rehabilitacji wzroku i zaopatrzenie w środki pomocnicze (np. laski, lupy, monookulary, okulary lornetkowe, lupowe i z filtrem).
W ramach umów z NFZ udzieliła 127870 świadczeń. Odpłatnie w ramach działalności gospodarczej udzieliła 2770 świadczeń.
- Dom Pomocy Społecznie w Chorzowie dla 160 pensjonariuszy
- Dom Pomocy Społecznej w Kielcach dla 45 pensjonariuszy
- Dom Pomocy Społecznej w Olsztynie dla 100 pensjonariuszy.
- Trzy Domy poza działalnością opiekuńczą, medyczną, socjalno-bytową prowadziły różnorodne zajęcia terapeutyczne indywidualne i grupowe w celu rozwijania aktywności swoich podopiecznych. Były to zajęcia manualne, kulturalno-integracyjne, biblioterapia, organizowały wycieczki integracyjno-poznawcze.
Warsztaty Terapii Zajęciowej w Słupsku dla 50, w Toruniu dla 24, we Włocławku dla 40 uczestników. Wśród uczestników było 28 osób niewidome z dysfunkcją wzroku.
Dla uczestników prowadzono różnorodne zajęcia na bazie pracowni: plastycznej, rękodzielniczej, gospodarstwa domowego, edukacyjno-artystycznej, włókienniczo-dziewiarskiej, technicznej, poligraficznej, dekoratorsko-modelarskiej, florystycznej, rekreacyjno-rehabilitacyjnej, stolarsko-modelarskiej, praktyki życiowej, sztuki użytkowej. Uczestnicy Warsztatów korzystali z różnych form rehabilitacji indywidualnej.
Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie. Dominującym kierunkiem działalności gospodarczej była produkcja gastronomiczna i garmażeryjna. Uzupełniająco prowadzona była produkcja krawiecko-szwalnicza, wyrobów artystycznych. ZAZ wykonywał usługi pralnicze i maglowanie. Prowadził uprawę warzyw, uprawę ozdobnych krzewów iglastych i krzewów owocowych, rozsad kwiatów. W ZAZ zatrudnionych było 52 osoby w tym 39 niepełnosprawnych w tym 13 niewidomych.
Środowiskowe Domy Samopomocy w Olsztynie “ARIADNA” “DEDAL” “TEZEUSZ” prowadziły treningi funkcjonowania w życiu codziennym, terapię ruchową oraz niosły pomoc i niezbędną opiekę łącznie 180 osobom z określonymi zaburzeniami.
- Ariadna – średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 60 osób,
- Dedal – średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 59,75 osób,
- Tezeusz – średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 59,91 osób.
- Informacje o rozliczeniach Stowarzyszenia z tytułu zobowiązań podatkowych oraz informacja o składanych deklaracjach podatkowych:
- CIT –8 zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (jedna zbiorcza deklaracja 17 jednostek PZN składana przez IT)
- VAT-7 dot. podatku od towarów i usług
- PIT-4 dot. zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
- PIT – 11/8B, PIT –40 zeznanie o osiągniętym dochodzie osób fizycznych
- INF- D informacja o wynagrodzeniach zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych i ich stopniach niepełnosprawności.
- DEK II- deklaracja miesięcznych wpłat na PFRON
- INF-1 informacja miesięczna o zatrudnieniu, kształceniu lub działalności na rzecz niepełnosprawnych
- DRA – do ZUS – miesięczna zbiorcza deklaracja rozliczeniowa plus raporty imienne o składkach na ubezpieczenia społeczne.
- MPIPS – Roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego ( składana przez IT z 17 jednostek Związku bez osobowości prawnej)
- GUS – sprawozdanie z lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, zakładami stacjonarnymi pomocy społecznej, z dz. stowarzyszeń, fundacji i innych organizacji społecznych, SOF-5 – Sprawozdanie o kooperacji, zarządzaniu i komunikacji wybranych organizacji non-profit za 2017r.
Deklaracja podatku od nieruchomości i wieczystego użytkowania gruntów składane do Urzędów Gmin na terenie posiadanych nieruchomości, przez IT PZN w Warszawie. Instytut Tyflologiczny jako zpch oraz ZAZ był uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z tyt. opłat od podatku i opłat lokalnych art.7 ust.2 pkt.4 Ustawy o podatkach.
Uzyskane dochody wydatkowane są w całości i wyłącznie na cele statutowe. Dochody wolne od podatku na podstawie art.17 ust.1 pkt. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochody OPP wolne na podstawie art.17 ust.1 pkt.6c Ustawy o podatku.
- W wymienionych jednostkach związku w 2023 roku przeprowadzono łącznie 52 kontrole. Były to następujące kontrole:
- 5 (pięć) kontroli przez Urzędy Wojewódzkie lub Urzędy Miasta
- 14 (czternaście) kontroli przez Państwowe Powiatowe Inspekcje Sanitarne
- 3 (trzy) kontrole przez Powiatowe Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne
- 11 (jedenaście) kontroli dot. bezpieczeństwa i higieny pracy (zakład kominiarski, inspektor nadzoru budowlanego, zakład instalatorstwa elektrycznego, ppoż, dozoru technicznego, itp.)
- 4 (cztery) kontrole przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych
- 2 (dwie) przez Państwowe Inspekcje Pracy
- 2 (dwie) przez Narodowy Fundusz Zdrowia
- 3 (trzy) kontrole Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie
- 2 (dwie) kontrole Miejskiego/Regionalnego Ośrodka Pomocy Społecznej
- 1 (jedna) przez Krajową Administrację Skarbową.
- 1 ( jedna) Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej
- 1 (jedna) kontrola przez Sąd Okręgowy
- 1 (jedna) kontrola Biuro Audytorsko Rachunkowe
- 2 (dwie) kontrole – audyt ISO.
Zatwierdzono sprawozdanie finansowe za 2023 rok przez Główną Komisję Rewizyjną Uchwała nr. 4/2024 z dnia 14 czerwca 2024r.
Warszawa 14.06. 2024 r.