Treść artykułu

Osoba korzysta z laptopa, w tle symbole plików na stronie

Czy urzędy mają dostępne strony internetowe i aplikacje?

Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych KPRM przeprowadziło badania stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Żadna z monitorowanych stron i aplikacji mobilnych nie była w pełni zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej.

Specjaliści przeanalizowali szczegółowo dostępność cyfrową 100 stron podmiotów publicznych i 44 aplikacji. Badano zgodność z Wytycznymi dla dostępności treści internetowych 2.1, które są załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Analiza wykazała, że żadna z monitorowanych stron internetowych i aplikacji mobilnych nie była w pełni zgodna z ustawą. W przypadku szczegółowo przebadanych stron internetowych 98 z nich, specjaliści uznali za częściowo zgodne, a 2 za niezgodne z ustawą. W przypadku aplikacji mobilnych 26 było częściowo zgodnych i 18 niezgodnych z ustawą.

Błędy stron internetowych dotyczyły zarówno braku zgodności z wytycznymi dla dostępności treści internetowych, jak i deklaracji dostępności. Błędy określone jako kluczowe stanowiły zdecydowaną mniejszość.

Na badanych stronach internetowych najczęściej znajdowano problemy, które wynikały z:

  • nieprawidłowego kodu HTML;
  • niespełnienia minimalnego wymogu kontrastu;
  • niewłaściwej struktury treści (kolejności nagłówków);
  • błędnie sformułowanego tekstu alternatywnego;
  • niedostępności dokumentów do pobrania;
  • braku ostrzeżenia przed otwarciem nowego okna w przeglądarce.

Ponad połowa analizowanych stron internetowych miała deklarację dostępności, ale tylko 5% stron posiadało poprawny dokument.

Badanie aplikacji mobilnych wykazało, że najwięcej problemów dotyczyło obsługi bezwzrokowej. To jest dużym utrudnieniem dla osób z niepełnosprawnością narządu wzroku, które pracują z czytnikiem ekranu.

Źródło: gov.pl/dostępność cyfrowa