Czy urzędy mają dostępne strony internetowe i aplikacje?
Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych KPRM przeprowadziło badania stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Żadna z monitorowanych stron i aplikacji mobilnych nie była w pełni zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej.
Specjaliści przeanalizowali szczegółowo dostępność cyfrową 100 stron podmiotów publicznych i 44 aplikacji. Badano zgodność z Wytycznymi dla dostępności treści internetowych 2.1, które są załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Analiza wykazała, że żadna z monitorowanych stron internetowych i aplikacji mobilnych nie była w pełni zgodna z ustawą. W przypadku szczegółowo przebadanych stron internetowych 98 z nich, specjaliści uznali za częściowo zgodne, a 2 za niezgodne z ustawą. W przypadku aplikacji mobilnych 26 było częściowo zgodnych i 18 niezgodnych z ustawą.
Błędy stron internetowych dotyczyły zarówno braku zgodności z wytycznymi dla dostępności treści internetowych, jak i deklaracji dostępności. Błędy określone jako kluczowe stanowiły zdecydowaną mniejszość.
Na badanych stronach internetowych najczęściej znajdowano problemy, które wynikały z:
- nieprawidłowego kodu HTML;
- niespełnienia minimalnego wymogu kontrastu;
- niewłaściwej struktury treści (kolejności nagłówków);
- błędnie sformułowanego tekstu alternatywnego;
- niedostępności dokumentów do pobrania;
- braku ostrzeżenia przed otwarciem nowego okna w przeglądarce.
Ponad połowa analizowanych stron internetowych miała deklarację dostępności, ale tylko 5% stron posiadało poprawny dokument.
Badanie aplikacji mobilnych wykazało, że najwięcej problemów dotyczyło obsługi bezwzrokowej. To jest dużym utrudnieniem dla osób z niepełnosprawnością narządu wzroku, które pracują z czytnikiem ekranu.
Źródło: gov.pl/dostępność cyfrowa