Treść artykułu

Peron metra w oddali pociąg, widać ścieżkę dotykową

Aplikacja pomoże poruszać się w metrze

Aplikację dla osób ze szczególnymi potrzebami ułatwiającą poruszanie się w metrze opracowują studenci Politechniki Warszawskiej. W przyszłym roku aplikacja ma być dostępna do pobrania w serwisach Google Play i App Store.

Pomysł na projekt narodził się w Międzywydziałowym Kole Naukowym „Smart City”.
– Zainspirowani rozmowami z osobami z niepełnosprawnościami i ich doświadczeniami w 2020 roku zaczęliśmy pracę nad aplikacją mobilną LIFT – mówią Bartosz Wiktorzak, kierownik merytoryczny projektu.

Twórcy aplikacji chcą pomóc użytkownikom w odnalezieniu najszybszej i najwygodniejszej ścieżki do obranego celu, dzięki aplikacji wykorzystującej w nawigacji sygnały wizualne, dźwiękowe oraz wibracje. W rozwiązaniu zawarte będą też informacje o stacjach, peronach, windach oraz trasie. Dzięki możliwości wyboru języka (polski, angielski) z aplikacji będą mogli korzystać również obcokrajowcy.

– Wiosną ubiegłego roku podczas wizyt na wybranych stacjach warszawskiego metra rozpoznaliśmy bariery, które mogą być przeszkodą w komfortowym poruszaniu się w tym miejscu. W testach uczestniczyła osoba poruszająca się na wózku oraz osoba niewidoma, która nie znała układu korytarzy i wind w metrze. W wybranych sytuacjach symulowaliśmy zdarzenia losowe występujące na stacjach, takie jak, na przykład, awaria windy – mówi Bartosz Wiktorzak.

Obecnie studenci wraz z pomagającymi im naukowcami przygotują finalną aplikację, a następnie przetestują ją z udziałem użytkowników. Docelowo rozwiązanie ma wspomóc poruszanie się osób ze szczególnymi potrzebami wewnątrz obiektów związanych z transportem szynowym, nie tylko na stacjach metra, ale też kolejowych. Stworzony system zostanie testowo uruchomiony dla Metra Warszawskiego.

Projekt „Opracowanie prototypu systemu wspomagającego poruszanie się osób ze szczególnymi potrzebami wewnątrz obiektów architektonicznych związanych z transportem szynowym – LIFT” będzie realizowany do końca 2024 roku. Za jego realizację odpowiedzialni są członkowie Koła Naukowego „Smart City”. Kierownikiem prac badawczo-rozwojowych jest dr inż. Paweł Nowak z Wydziału Inżynierii Lądowej.

Źródło: Politechnika Warszawska