Konkretne wskazówki dotyczące praw pacjenta
Odpowiedzi na liczne pytania na temat funkcjonowania służby zdrowia w czasie pandemii można znaleźć na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta. Portal zawiera cenne porady dotyczące m.in. uzyskania pomocy medycznej, dostępu do izolatorium i świadczeń medycznych, dokumentacji medycznej.
Poradnik składa się obecnie z pięciu części, ale cały czas jest uzupełniany o nowe informacje.
Pierwsza część dotyczy praw pacjenta, teleporad, wizyt domowych, wystawiania recept oraz zwolnień lekarskich.
Link do strony: Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi
W drugiej części zostały zebrane odpowiedzi z zakresu: medycyny pracy, terminów składania wniosków, nieuczciwych praktyk związanych z koronawirusem, zakresu pomocy osobom starszym oraz tego, czy można odmówić wykonania testu na obecność koronawirusa. Link do strony: Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi cz. II
Trzecia część nawiązuje do używania maseczek, dostępu do dokumentacji medycznej oraz świadczeń zdrowotnych w czasie epidemii. Link do strony: Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi cz. III
Czwarta część zawiera odpowiedzi na tematy z zakresu: dostępu do dokumentacji medycznej, m.in. czy można zabrać z przychodni oryginał swojej dokumentacji medycznej; prosić o skan dokumentacji, jeśli lekarz prowadzi ją w formie papierowej; czy podczas teleporady można upoważnić bliską osobę do wglądu do swojej dokumentacji. A także odpowiedzi na pytania dotyczące izolatorium oraz tego, czy pobyt w nim związany jest z poniesieniem kosztów przez pacjenta; w jaki sposób wykupić leki, gdy jesteśmy na kwarantannie, oraz co w sytuacji, gdy system eWUŚ nie potwierdza, że jesteśmy ubezpieczeni. Link do strony: Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi cz. IV
Piąta część cyklu odnosi się do zdrowia psychicznego. Można się z niej dowiedzieć m.in. czy w stanie epidemii koronawirusa szpitale psychiatryczne przyjmują pacjentów; jakie rzeczy mogą być przydatne podczas hospitalizacji; czy lekarz może odmówić udzielenia przepustki oraz czy można liczyć na pomoc Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego. Link do strony: Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi cz. V
Pamiętajmy, że pytania dotyczące praw pacjenta można zadać Rzecznikowi Praw Pacjenta, dzwoniąc na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i wybierając prefiks nr 2.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp
Fot. Unsplash