Treść artykułu

Zjazd w Owińskach

W dniach 28-30.06. i 30.06.- 2.07.2021 r. uczestnicy projektu „Doszkalanie instruktorów orientacji przestrzennej” brali udział w zajęciach w gościnnych murach Ośrodka Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych w Owińskach. Uczestnicy Projektu zapoznali się z historią Ośrodka jak i klasztoru Cysterek w którym znajduje się Ośrodek oraz go zwiedzili. Zajęcia prowadziło dwóch wykładowców – Alina Talukder i Marek Jakubowski. Niestety i tym razem nie wszyscy mogli uczestniczyć w zajęciach. Jedna osoba nie dojechała ze względu na wcześniej zaplanowany turnus rehabilitacyjny.

16 godzinny program Zjazdu zawierał następujące tematy:

  • Wykorzystanie echolokacji do pozyskiwania informacji z otoczenia.
  • Nauczanie orientowania się w przestrzeni dziecka widzącego i niewidomego. Podobieństwa i różnice.
  • Uwrażliwianie na różnice w brzmieniu przedmiotów z wykorzystaniem echolokacji.
  • Rozwój koordynacji słuchowo- ruchowej u dziecka niewidomego w pierwszym roku życia. Echolokacja w pierwszym roku życia.
  • Wolność ruchowa w wieku 2 – 3 lat a rozwój i wykorzystywanie echolokacji.
  • Zabawki i zabawy rozwijające sprawność motoryczną i wspomagające dostrzeganie akustycznych obrazów, zabawy z dziećmi w wieku żłobkowym.
  • Wspomaganie dziecka w wieku przedszkolnym w rozwijaniu umiejętności z zakresu echolokacji.
  • Rola nauczyciela/instruktora orientacji w kształtowaniu edukacji słuchowej dziecka.
  • Zabawki i zabawy dla dziecka w wieku przedszkolnym.
  • Edukacja z zakresu echolokacji dziecka w wieku 7 – 10 lat.
  • Czynniki zakłócające postrzeganie słuchowe.
  • Ćwiczenia: uwrażliwianie na różnice w brzmieniu przedmiotów z wykorzystaniem echolokacji, oglądanie pokoju słuchem z wykorzystaniem echolokacji, postrzegania wybranych obiektów niebrzmiących w przestrzeni otwartej, stosowanie różnych latarek dźwiękowych.
  • Zwiedzanie Parku Orientacji Przestrzennej i Ogrodu Zmysłów.
  • Zapoznanie się z możliwościami edukacyjnymi pracowni tyfloakustyczynej.
  • Muzeum Tyflologiczne – „wycieczka” w historię.
  • Współczesne pomoce dydaktyczne do wykonywania rysunków, planów, schematów i przedstawień graficznych do nauki orientacji przestrzennej.
  • Mapa tyflologiczna w orientacji przestrzennej.
  • Pomoce dydaktyczne do nauki orientacji przestrzennej i poznawania przestrzeni na przestrzeni dziejów.
  • Ukraińscy lirnicy – ewenement sposobu funkcjonowania niewidomych.

Uczestnicy zostali poinformowani o dwóch projektach: “Budowa kompleksowego systemu szkolenia i udostępniania osobom niewidomym psów przewodników oraz zasad jego finansowania” z pokazem filmu i Trening orientacji przestrzennej dla osób niewidomych i słabowidzących (TOPON).

Centrum Rehabilitacji w Instytucie Tyflologicznym PZN

Projekt został dofinansowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
PFRON Logo