Zjazd w Owińskach
W dniach 28-30.06. i 30.06.- 2.07.2021 r. uczestnicy projektu „Doszkalanie instruktorów orientacji przestrzennej” brali udział w zajęciach w gościnnych murach Ośrodka Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych w Owińskach. Uczestnicy Projektu zapoznali się z historią Ośrodka jak i klasztoru Cysterek w którym znajduje się Ośrodek oraz go zwiedzili. Zajęcia prowadziło dwóch wykładowców – Alina Talukder i Marek Jakubowski. Niestety i tym razem nie wszyscy mogli uczestniczyć w zajęciach. Jedna osoba nie dojechała ze względu na wcześniej zaplanowany turnus rehabilitacyjny.
16 godzinny program Zjazdu zawierał następujące tematy:
- Wykorzystanie echolokacji do pozyskiwania informacji z otoczenia.
- Nauczanie orientowania się w przestrzeni dziecka widzącego i niewidomego. Podobieństwa i różnice.
- Uwrażliwianie na różnice w brzmieniu przedmiotów z wykorzystaniem echolokacji.
- Rozwój koordynacji słuchowo- ruchowej u dziecka niewidomego w pierwszym roku życia. Echolokacja w pierwszym roku życia.
- Wolność ruchowa w wieku 2 – 3 lat a rozwój i wykorzystywanie echolokacji.
- Zabawki i zabawy rozwijające sprawność motoryczną i wspomagające dostrzeganie akustycznych obrazów, zabawy z dziećmi w wieku żłobkowym.
- Wspomaganie dziecka w wieku przedszkolnym w rozwijaniu umiejętności z zakresu echolokacji.
- Rola nauczyciela/instruktora orientacji w kształtowaniu edukacji słuchowej dziecka.
- Zabawki i zabawy dla dziecka w wieku przedszkolnym.
- Edukacja z zakresu echolokacji dziecka w wieku 7 – 10 lat.
- Czynniki zakłócające postrzeganie słuchowe.
- Ćwiczenia: uwrażliwianie na różnice w brzmieniu przedmiotów z wykorzystaniem echolokacji, oglądanie pokoju słuchem z wykorzystaniem echolokacji, postrzegania wybranych obiektów niebrzmiących w przestrzeni otwartej, stosowanie różnych latarek dźwiękowych.
- Zwiedzanie Parku Orientacji Przestrzennej i Ogrodu Zmysłów.
- Zapoznanie się z możliwościami edukacyjnymi pracowni tyfloakustyczynej.
- Muzeum Tyflologiczne – „wycieczka” w historię.
- Współczesne pomoce dydaktyczne do wykonywania rysunków, planów, schematów i przedstawień graficznych do nauki orientacji przestrzennej.
- Mapa tyflologiczna w orientacji przestrzennej.
- Pomoce dydaktyczne do nauki orientacji przestrzennej i poznawania przestrzeni na przestrzeni dziejów.
- Ukraińscy lirnicy – ewenement sposobu funkcjonowania niewidomych.
Uczestnicy zostali poinformowani o dwóch projektach: “Budowa kompleksowego systemu szkolenia i udostępniania osobom niewidomym psów przewodników oraz zasad jego finansowania” z pokazem filmu i Trening orientacji przestrzennej dla osób niewidomych i słabowidzących (TOPON).
Centrum Rehabilitacji w Instytucie Tyflologicznym PZN