Treść artykułu

Nogi niewidomego mężczyzny, który idzie po ścieżce dotykowej

Zajęcia dla studentów z architektury dostępnej w praktyce

Studenci II roku architektury Politechniki Lubelskiej doświadczyli trudności z jakimi osoby z niepełnosprawnościami zmagają się każdego dnia. Te praktyczne zajęcia pomogą im lepiej poznać temat projektowania uniwersalnego.

Studenci skorzystali z różnego rodzaju urządzeń, które pomogły im wczuć się w problemy osób z niepełnosprawnościami. Były to m.in. symulatory wad wzroku, kombinezony geriatryczne, czy wózki inwalidzkie. Z takimi pomocami wyruszyli w spacer po kampusie uczelni. Podczas wyprawy studenci przyjrzeli się infrastrukturze. Skoncentrowali się na problemach, takich jak: wystające progi, nierówności nawierzchni, niedostateczna informacja wizualna i dźwiękowa, dostępność wejść głównych do różnych obiektów. Cały czas dokumentowali swoje doświadczenia, tworząc zdjęcia, filmy oraz notatki.

– Takie praktyczne zajęcia przygotowują studentów do tworzenia przestrzeni, które są dostępne, funkcjonalne i przyjazne dla jak największej liczby osób, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb i umiejętności – tłumaczy mgr inż. arch. Damian Hołownia z Katedry Architektury Współczesnej.

Jak zaznacza dr inż. arch. Bartłomiej Kwiatkowski, kierownik Katedry Architektury Współczesnej, istotnym aspektem zajęć z projektowania uniwersalnego jest również uwzględnienie potrzeb osób z autyzmem, czy zespołem Aspergera. – Stworzyliśmy w budynku specjalne zaułki, gdzie studenci mogą w ciszy odpocząć od bodźców zewnętrznych, czy posłuchać muzyki. Takie rozwiązania w pełni uwzględniają różnorodność potrzeb społeczeństwa – zauważa wykładowca.

Dr Kwiatkowski podkreśla, że symulowanie niepełnosprawności i doświadczanie przestrzeni z tej perspektywy to doskonała nauka.

Źródło: Politechnika Lubelska

Fot. Shutterstock