Treść artykułu

Lekarz udziela porad pacjentce w trakcie wizyty w gabinecie lekarskim.

Włącz onkoczujność

Wrzesień to miesiąc świadomości nowotworów dziecięcych. Dlatego ruszyła kampania społeczna „Złota Wstążka”. Ma ona na celu zwiększenie świadomości nowotworów, zwłaszcza rozpoznawania ich wczesnych objawów oraz zwrócenie uwagi na potrzeby małych pacjentów.

Nowotwory u dzieci stanowią rzadkie, często trudne jednostki, co roku diagnoza dotyka około 1200 rodzin w Polsce. Im szybciej uzyska się diagnozę tym szanse na wyleczenie są większe, dlatego warto być onkoczujnym. To jest temat przewodni kampanii.

Nowotwór u dziecka rozwija się szybko. Jego symptomy łatwo pomylić z innymi chorobami, a nawet z przeziębieniem. Dlatego warto być́ uważnym onkologicznie. Rodzice powinni skonsultować z lekarzem niepokojące objawy, bo wczesne wykrycie choroby zwiększa szansę na skuteczne leczenie.

Na stronie: https://zlotawstazka.pl/ znajdują się wytyczne na jakie objawy opiekunowie powinni zwrócić uwagę u swoich dzieci.

„Chociaż istnieje wiele bardzo specyficznych objawów u dzieci, istnieją również ogólne objawy, które mogą wpływać na cały organizm. Chociaż te objawy mogą wskazywać na inne mniej poważne choroby, jeśli utrzymują się one przez jakiś czas warto skontaktować się z lekarzem rodzinnym.

Objawy ogólne to:

  • niewyjaśnione krwawienie,
  • zmęczenie utrzymujące się przez długi czas (zmęczenie – nie tylko senność, ale także brak motywacji lub energii),
  • niewyjaśniona utrata masy ciała,
  • wysokie ciśnienie krwi (wartość zależna od wieku) (musi zostać potwierdzone przez lekarza),
  • przedłużająca się gorączka.

Warto zwrócić szczególną uwagę na zdrowie dziecka w sytuacji, kiedy objawy są: przedłużające się w czasie, asymetryczne, niespecyficzne. Rodzic może zgłosić się z dzieckiem do poradni onkologicznej i nie jest w tym celu konieczne skierowanie od lekarza rodzinnego” – to wskazówki podane na stronie kampanii społecznej: https://zlotawstazka.pl/.  Tam też jest więcej informacji o symptomach choroby onkologicznej i porady dla rodziców.

Źródło: materiał informacyjny kampanii „Złota wstążka”.