W Ośrodku w Laskach rozmowy o podręcznikach dla uczniów niewidomych
16 maja br. na święcie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach nie mogło zabraknąć przedstawicieli Centrum Rehabilitacji Instytutu Tyflologicznego. W ramach programu wysłuchaliśmy koncertu w wykonaniu uczniów Ośrodka oraz spotkaliśmy się z inspirującymi osobami niewidomymi uprawiającymi różne dyscypliny sportowe oraz ich trenerami.
Po uroczystościach odbyło się spotkanie z przedstawicielami ośrodków szkolno-wychowawczych dla dzieci niewidomych i słabowidzących dotyczące podręczników szkolnych. Zostało ono zorganizowane przez kierownika wydziału koordynującego Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW) przy Ośrodku Rozwoju Edukacji. Omówiono na nim projektowane zmiany prawne – w tym kwestie dotyczące SCWEW. Ma ich powstać 285. Aktualnie do konkursu, jeśli chodzi o placówki dla niewidomych, przystąpiły Ośrodki przy Koźmińskiej w Warszawie i Lublinie.
W rozmowach dotyczących dostosowania i adaptacji podręczników uczestniczyli przedstawiciele wydawnictw – uczestniczyli przedstawiciele Sekcji Wydawców Sekcja Edukacyjnych Polskiej Izby Książki. Obecnie na rynku są wydawnictwa, które wydają podręczniki, np. Nowa Era, WSiP, Harmonia, i chętnie udostępniają pliki elektroniczne. Nauczyciel może z nich korzystać razem z uczniem – musi tylko przerobić wersję w PDF na wersję edytowalną. Natomiast w sytuacji, gdy uczeń woli podręcznik w brajlu czy druku powiększonym, problemem nadal jest kwestia szybkiego dostosowania, zwłaszcza że podstawa programowa zmienia się dosyć często.
Uniwersytet Warszawski, który wygrał przetarg na wykonywanie dostępnych podręczników, nie jest w stanie robić tego w wymaganym czasie. Nie można wydrukować i zaadaptować wszystkich podręczników do każdego przedmiotu, ponieważ nie wystarczy na to ani środków, ani czasu, dlatego trzeba dokonywać ich wyboru.
Dyskutowano również o potrzebie zweryfikowania dotychczasowych standardów dostosowania podręczników w brajlu i druku powiększonym. Przyjęto pewne ustalenia, które mają poprawić aktualną sytuację.
Planujemy być w tym temacie na bieżąco, ponieważ rodzice i nauczyciele, zwłaszcza ze szkół ogólnodostępnych, często pytają nas o to, gdzie i w jaki sposób można uzyskać podręczniki.
Elżbieta Oleksiak
Centrum Rehabilitacji w Instytucie Tyflologicznym PZN