Treść artykułu

Niewidoma kobieta rozmawia z mężczyzną w urzędzie

Urząd w Gdyni przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami

W Gdyni ruszył cykl szkoleń w ramach projektu „Urząd dostępny”. Pracownicy uczyli się, jak obsługiwać osoby z niepełnosprawnościami, tak aby otrzymali oni fachowe wsparcie i informację.

Niepełnosprawność mieszkańca, który przychodzi załatwić sprawę w urzędzie, czasami może budzić zakłopotanie pracownika wynikające z chęci pomocy, ale też braku wiedzy, jak jej udzielić. Bywa, że nie wie on, jak traktować taką osobę, jak z nią rozmawiać, aby jej nie urazić.

W Urzędzie Miasta Gdyni prowadzone są szkolenia, które mają pomóc zrozumieć, z jakimi barierami osoby z niepełnosprawnościami stykają się na co dzień, a także jak zrozumieć ich potrzeby. Warsztaty przygotował Wydział Dostępności, prowadzącymi były Anna Dobkowska i Aleksandra Szwaba.

– To pierwsze szkolenie z całego cyklu, ponieważ mamy w planach przeszkolić wszystkich naszych urzędników. Zarówno tych, którzy bezpośrednio zajmują się szeroko rozumianą obsługą osób z niepełnosprawnością, ale też pozostałych (…) Chodzi nam również o to, żeby każdy człowiek z niepełnosprawnością, który korzysta z naszej przestrzeni i urzędu, miał komfort, że zawsze dostanie tu fachową wiedzę i wsparcie, którego potrzebuje – wyjaśnia Anna Dobkowska, główny specjalista Referatu ds. Osób z Niepełnosprawnością UMG.

Szkolenie urzędników prowadzone jest metodą warsztatową. Dzięki temu uczestnicy mogą zastosować zdobytą wiedzę w praktyce. Podczas zajęć korzystają np. z wózka inwalidzkiego, laski dla osoby niewidomej, czy gogli symulujących wady wzroku. Zajęcia mają pomóc urzędnikom rozwinąć umiejętności komunikacji, reagowania w różnych sytuacjach, przy jednoczesnym zastosowaniu obowiązujących zasad i przepisów.

– Nasze szkolenie odbyło się w teorii i praktyce. Pokazano nam bardzo wzruszające i pouczające materiały filmowe. Miałam też możliwość sprawdzić, jak to jest poruszać się na wózku inwalidzkim i być osobą niedowidzącą. Uświadomiłam sobie, z jakimi barierami na co dzień zmierza się osoba z niepełnosprawnością. (…) Wierzę, że teraz będę mogła jeszcze lepiej pomóc każdemu, kto przyjdzie załatwić sprawę w urzędzie – tłumaczy Maria Kierzek z Gdyńskie Centrum Kontaktu.