Treść artykułu

Pani doktor, zdjęcie na tle drzew

Teleporada nie będzie jedyną opcją

Od 16 marca zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Teleporada będzie stosowana tylko w określonych sytuacjach, w pozostałych pacjent będzie mógł skorzystać z osobisty wizyty u lekarza. To chory będzie miał wybór z jakiej procedury skorzystać.

Lekarz nie może odmówić choremu bezpośredniej wizyty, gdy:

  1. nie wyraża on lub jego opiekun ustawowy zgody na teleporadę,
  2. cierpi on na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy,
  3. istnieje podejrzenie choroby nowotworowej,
  4. dziecko nie ma jeszcze 6 lat,
  5. pacjent ma pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazał w deklaracji wyboru.

Jeśli lekarz odmawia przyjęcia pacjenta w placówce, wtedy sprawę można zgłosić dzwoniąc na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta tel. 800 190 590.

Teleporada jest zalecana pacjentowi, gdy:

  • istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2,
  • potrzebuje on recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz posiada dokumentację medyczną chorego,
  • potrzebuje on zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz posiada jego dokumentację medyczną,
  • potrzebuje zaświadczenia o stanie zdrowia,
  • dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Dzięki teleporadzie można uzyskać:

  • zalecenia,
  • e-zwolnienie,
  • e-skierowanie,
  • zlecenie na test na koronawirusa,
  • e-receptę,
  • sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli stan zdrowia pacjenta będzie tego wymagał).

Źródło: Pacjent.gov.pl

Fot. Unsplash