Teleporada nie będzie jedyną opcją
Od 16 marca zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Teleporada będzie stosowana tylko w określonych sytuacjach, w pozostałych pacjent będzie mógł skorzystać z osobisty wizyty u lekarza. To chory będzie miał wybór z jakiej procedury skorzystać.
Lekarz nie może odmówić choremu bezpośredniej wizyty, gdy:
- nie wyraża on lub jego opiekun ustawowy zgody na teleporadę,
- cierpi on na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy,
- istnieje podejrzenie choroby nowotworowej,
- dziecko nie ma jeszcze 6 lat,
- pacjent ma pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazał w deklaracji wyboru.
Jeśli lekarz odmawia przyjęcia pacjenta w placówce, wtedy sprawę można zgłosić dzwoniąc na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta tel. 800 190 590.
Teleporada jest zalecana pacjentowi, gdy:
- istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2,
- potrzebuje on recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz posiada dokumentację medyczną chorego,
- potrzebuje on zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz posiada jego dokumentację medyczną,
- potrzebuje zaświadczenia o stanie zdrowia,
- dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Dzięki teleporadzie można uzyskać:
- zalecenia,
- e-zwolnienie,
- e-skierowanie,
- zlecenie na test na koronawirusa,
- e-receptę,
- sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli stan zdrowia pacjenta będzie tego wymagał).
Źródło: Pacjent.gov.pl
Fot. Unsplash