Treść artykułu

Dwie kobiety pracujące w biurze rozmawiają ze sobą

Reguły prostego języka w pigułce

„Encyklopedia prostej polszczyzny” stworzona we współpracy z językoznawcami Instytutu Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego została właśnie opublikowana w Internecie. Celem wydania publikacji jest promocja prostej i zrozumiałej dla wszystkich odbiorców polszczyzny. Teksty przyjazne dla odbiorcy to jedna z zasad dostępności komunikacyjnej.

To pierwsza taka publikacja na rynku, wydana została przez firmę PZU. Obejmuje ponad 3000 pojęć, konstrukcji językowych i haseł problemowych. Będzie służyć pomocą w pracy i w domu wszystkim, którzy przykładają wagę do tego, aby komunikować się w jasny i przystępny sposób.

„W części pierwszej zamieszczamy przegląd słownictwa, którym posługują się pracownicy korporacji. Zasób ten jest pełen anglicyzmów i językowych hybryd, często o nieustabilizowanej pisowni. Jako przeciwwagę do każdego z tych haseł proponujemy prostsze, naturalne, przeważnie polskie odpowiedniki. W części drugiej przedstawiamy wyrazy, które przysparzają trudności językowych. Zwracamy uwagę na pułapki gramatyczne oraz te związane ze znaczeniem, pochodzeniem czy łączliwością słów. Rozwijamy i utrwalamy właściwe nawyki językowe” – tak autorzy opisali we wstępie do publikacji zawartość dzieła.

Pozycja jest dostępna na stronie: https://www.pzu.pl/_fileserver/item/1536673