Treść artykułu

Urzędnik siedzi przy biurku

Prerejestracja w urzędzie pracy

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które weszło w życie 15 kwietnia br., w związku z pandemią, zakłada ułatwienia w rejestracji osób bezrobotnych. Przepisy przewidują szczególny tryb postępowania – „prerejestrację” osób bezrobotnych i poszukujących pracy.

Rozporządzenie zakłada rezygnację m.in. ze sporządzania kserokopii oraz skanowania dowodu osobistego, a także z konieczności składania oświadczenia o braku rejestracji jako bezrobotny w innym urzędzie. Powiatowy urząd pracy przed dokonaniem rejestracji ma obowiązek samodzielnie sprawdzić w rejestrze centralnym, czy dana osoba nie jest zarejestrowana w innym urzędzie pracy.

W rozporządzeniu przewidziano szczególny sposób postępowania przy „prerejestracji” jako bezrobotny albo poszukujący pracy.

– To rozwiązanie będzie miało charakter czasowy, co oznacza, że będzie stosowane tylko w okresie zawieszenia lub ograniczenia funkcjonowania powiatowych urzędów pracy w związku z epidemią koronawirusa – wyjaśnia minister Marlena Maląg.

Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem osoba, która chce zarejestrować się w urzędzie pracy, nie będzie musiała odwiedzić placówki. Zamiast tego zadzwoni do niej pracownik urzędu, by potwierdzić, że faktycznie ubiega się ona o rejestrację. W trakcie rozmowy możliwe będzie również wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości dotyczących sposobu wypełnienia formularza elektronicznego czy też załączonych dokumentów.

Rejestracja odbywać się będzie na podstawie:

  • danych zawartych w przedłożonym formularzu,
  • dokumentów załączonych do formularza,
  • danych zawartych w dostępnych rejestrach,
  • informacji przekazanych w rozmowie telefonicznej z pracownikiem powiatowego urzędu pracy przez osobę ubiegającą się o zarejestrowanie jako bezrobotny lub poszukujący pracy.

Zgodnie z zapisami rozporządzenia za dzień dokonania rejestracji uznawany jest dzień przeprowadzenia rozmowy telefonicznej. Osoby, które przed dniem wejścia w życie rozporządzenia złożyły formularz bez wymaganych dokumentów, będą mogły również zostać zarejestrowane w tym trybie. Jeśli ustalenie ich statusu nie będzie możliwe bez dokumentów, to wówczas będą zobowiązane do ich dołączenia.

Jak obecnie można zarejestrować w urzędzie pracy?

Formularz należy składać elektronicznie przez platformę https://www.praca.gov.pl. Potrzebny jest do tego profil zaufany lub podpis elektroniczny. Profil zaufany można założyć elektronicznie poprzez konto w swoim banku. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie: https://pz.gov.pl

Informacje dotyczące rejestracji oraz innych kwestii załatwianych w urzędzie pracy pod numerem infolinii 19 524.

Wypełniony formularz wraz z kserokopiami potrzebnych dokumentów można również wysłać pocztą na adres urzędu. W razie jakichkolwiek pytań można też skontaktować się z urzędem pracy w swoim miejscu zamieszkania.

Źródło: MRPiPS, UP Warszawa

Fot. Unsplash