Pomoc medyczna w nocy i święta również przez telefon
Szukasz pomocy medycznej w godzinach wieczornych i nocnych, w weekend lub święto? Zadzwoń na numer infolinii 800 137 200. To Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK), nowa usługa dla pacjentów.
Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Działa na podobnych zasadach jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna, tylko konsultacje udzielane są przez telefon. Wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer telefonu 800 137 200. Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta. Korzystając z tej usługi można uzyskać: poradę medyczną, e-receptę, e-skierowanie, e-zwolnienie.
Po dodzwonieniu się na infolinię, pacjent w pierwszej kolejności połączy się z pielęgniarką. Sprawdzi ona, czy pacjent jest uprawniony do świadczeń opieki zdrowotnej i przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia chorego. Pielęgniarka może wystawić e-receptę oraz udzielić porad. Jeśli pielęgniarka uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji to przekieruje go do lekarza. Ten może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy dzwoniący będzie potrzebował pilnej interwencji medycznej, lekarz wezwie zespół ratownictwa medycznego.
Z tego rozwiązania może skorzystać każda osoba ubezpieczona w NFZ i mieszkająca w Polsce. Połączenie może być wykonane tylko z Polski. Porady są udzielane w języku polskim oraz w językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Z TPK mogą korzystać również osoby niesłyszące. Teleplatforma oferuje im rozmowy przez specjalny wideoczat przy wsparciu tłumacza polskiego języka migowego.
Źródło: www.pacjent.gov.pl
Fot.Shutterstock