Podmiot publiczny jest niedostępny ‒ złóż skargę
Od 6 lat obowiązują przepisy ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Jednak nadal nie wszędzie są wdrażane takie rozwiązania. Osoba z niepełnosprawnością może złożyć do podmiotu publicznego wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. Wniosek może dotyczyć również usług danego podmiotu.
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
- dane kontaktowe zgłaszającego,
- informację o tym, jaka bariera utrudnia mu załatwienie sprawy,
- informację o tym, jaką sprawę chce on załatwić lub z jakiej usługi chce skorzystać,
- wskazanie preferowanego sposobu kontaktu,
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności – opcjonalnie.
Podmiot powinien zapewnić dostępność jak najszybciej to możliwe. Ma na to 14 dni od złożenia wniosku. Jeśli podmiot będzie potrzebować więcej czasu na realizację wniosku, powinien poinformować zgłaszającego. Wtedy na zapewnienie dostępności ma maksymalnie 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Gdy zgłaszający nie otrzyma odpowiedzi lub podmiot nie zapewni mu dostępności, może złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności do Prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Masz na to 30 dni, a daty są liczone w następujący sposób:
jeśli w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku zgłaszający nie dostanie żadnej odpowiedzi, to po tym terminie ma 30 dni na złożenie skargi, lub
jeśli otrzyma odmowę zapewnienia dostępności to od dnia odebrania pisma z odmową ma 30 dni na złożenie skargi. skarga powinna zostać rozpatrzona jak najszybciej.
W I połowie 2025 roku do Prezesa PFRON wpłynęło 175 skarg na brak dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, na podstawie których wszczęto postępowanie. W analogicznym okresie w 2024 roku do Prezesa PFRON wniesiono poprawnie 95 skarg na brak dostępności. Ponadto w tym roku podmioty publiczne raportowały o stanie zapewnienia dostępności, gdzie przekazywały informacje dotyczące m.in. wniosków o zapewnienie dostępności architektonicznej lub/i informacyjno-komunikacyjnej, a także żądań zapewniania dostępności cyfrowej aplikacji mobilnych.
Źródło: Program Dostępność Plus

