Treść artykułu

Pismo w sprawie jakości usług Poczty Polskiej

Warszawa, dnia 30.04.2020
Pan Jarosław Florkiewicz
Poczta Polska

Szanowny Panie,
nawiązując do Pana rozmowy telefonicznej z Panią dyrektor Małgorzatą Pacholec i pisma, które otrzymaliśmy 23.04.br. w sprawie barier utrudniających dostęp do powszechnych usług pocztowych osobom niewidomym i słabowidzącym, uprzejmie informujemy, że takimi barierami mogą być:

  • system kolejkowy Qmatic,  zainstalowane na pocztach tego typu systemy są niedostępne dla osób z problemami wzroku, zarówno jeśli chodzi o pobranie numerka z z systemu, odczytanie go i dojście do właściwego okienka, w którym wyświetli się  wybrany numer;
  • podpisywanie się na dokumentach w wyznaczonych miejscach (powinny być na pocztach ramki do podpisu, które pozwalałyby złożyć podpis we wskazanym miejscu);
  • samodzielne wypełnianie druków, np. przy wysyłce listu poleconego, uzupełnieniu daty na druku (pracownicy poczty nie mogą udzielać pomocy, klient poczty musi sama wypełnić czy uzupełnić dokument) nie jest tego w stanie zrobić nie widząc;
  • brak dostępności na stronie internetowej treści, druków wg zasad WCAG 2.0;
  • dla osób słabowidzących lepsze oznaczenia kolorystyczne, skontrastowane, np. wyraźne, duże  numery przy okienkach;
  • możliwość skorzystania z pomocy pracownika poczty.

Dziękujemy za możliwość zgłoszenia uwag i  propozycji rozwiązań problemów osób niewidomych i słabowidzących. Jeżeli byłaby potrzeba dokładniejszych wyjaśnień prosimy o kontakt.

Z poważaniem
Elżbieta Oleksiak
Sekretarz Generalny Zarządu Głównego Polskiego Związku Niewidomych