Pamiętaj o odwołaniu wizyty u lekarza, jeśli nie zamierzasz z niej skorzystać
17 milionów wizyt lekarskich w ciągu roku jest nie odwoływanych przez pacjentów. To poważny problem systemu opieki zdrowotnej. Pacjenci skarżą się na długie kolejki do lekarzy specjalistów, a z drugiej strony tak wiele wizyt nie jest odwoływanych. Właśnie, aby nagłośnić problem zorganizowano kampanię #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE.
Celem kampanii jest uświadomienie pacjentów, jakie znaczenie ma wcześniejsza rezygnacja z wizyty u lekarza, w przypadku, jeśli nie zamierza się z niej skorzystać. Anulowanie konsultacji z wyprzedzeniem daje zasób do wykorzystania dla innego człowieka, który może takiej porady bardzo potrzebować.
Przyczyny nieodwoływania wizyt są różne – od sytuacji losowych, zapisywania się na zapas, rezerwowania konsultacji w kilku miejscach, lęku przed badaniem, aż po zapominanie o umówionym terminie. Problem stanowią również pacjenci, którzy korzystają z systemu opieki zdrowotnej, ale nie czują się jego uczestnikiem – nie uważają, że powinni informować placówki o rezygnacji z wizyty.
Według ankiety przeprowadzonej wśród pacjentów Centrum Medycznego CMP, prawie 50% respondentów uważało, że w skali kraju rocznie nie zostaje odwołanych ok. 10 tysięcy wizyt, przy czym według danych NFZ liczba ta sięga 17 milionów.
W przypadku państwowej opieki zdrowotnej problem często związany jest z kwestią zajętej infolinii. Podmioty prywatne dysponują większymi możliwościami, takimi jak: aplikacje, powiadomienia sms czy platformy internetowe. Zdarza się jednak, że niektórzy pacjenci nie potrafią skorzystać z tych rozwiązań. W ramach kampanii zostanie opracowana karta dobrych praktyk, w której specjaliści zaproponują rozwiązania mające ułatwić i przyspieszyć rezygnację z wizyt.
„Edukowanie pacjentów należy przeprowadzać już na etapie wizyty, która poprzedza kolejną. Zarówno lekarze, jak i osoby odpowiedzialne za rejestracje powinny informować o tym, jak się przygotować do badania czy konsultacji oraz jak ją odwołać w sytuacji, gdy nie będziemy mogli się na niej stawić. Ciekawym rozwiązaniem jest stosowane, przez niektóre podmioty medyczne, kontaktowanie się z osobami, które nie stawiły się na wizytę w celu przypomnienia o obowiązku i odpowiedzialności za zdrowie innych” − to wnioski z debaty ekspertów, która została zorganizowana, w ramach kampanii.
Organizatorem kampanii jest Centrum medyczne CMP. Honorowy patronat nad akcją objęło Ministerstwo Zdrowia oraz Narodowy Fundusz Zdrowia.
Źródło: Centrum medyczne CMP