Treść artykułu

Kredki w pojemniku leżą na metalowym stoliku.

Ośrodki specjalne z ograniczoną działalnością

Minister Edukacji Narodowej podpisał 3 kwietnia rozporządzenie w sprawie ograniczenia działalności: specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, przedszkoli i szkół specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej oraz szkół specjalnych funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii. Ograniczenie obowiązuje na razie od dzisiaj (6 kwietnia) do 10 kwietnia br.

Przypomnijmy, że szkoły publiczne zostały zamknięte 16 marca, ale powyższych placówek nie objęła decyzja MEN. Niemniej jednak wiele z nich zawiesiło swoją działalność na podstawie innych przepisów, a w większości pozostałych to sami rodzice podjęli decyzję o zabraniu dzieci i kontynuacji nauki w warunkach domowych. W związku z tym Minister Edukacji Narodowej podjął decyzję o ograniczeniu działalności wymienionych placówek. Na stronie MEN doprecyzowano również warunki pracy ośrodków socjoterapeutycznych oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Ośrodki socjoterapii nadal będą zapewniały opiekę i wychowanie oraz oddziaływania socjoterapeutyczne w grupach wychowawczych funkcjonujących w tych ośrodkach. Decyzją rodziców znaczna większość wychowanków przebywa w domach rodzinnych, w związku z tym dyrektorzy tych ośrodków mają utrudnione możliwości realizacji podstawy programowej. Ograniczenie dotyczy szkół funkcjonujących w ośrodkach socjoterapii.  Szkoły te są jednak zobowiązane prowadzić kształcenie na odległość lub w inny sposób – uzgodniony z organem prowadzącym.

Poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, będą realizowały swoje zadania zdalnie lub w inny sposób uzgodniony z organem prowadzącym. Pracownicy poradni mają w tym czasie również ograniczony obowiązek świadczenia pracy na terenie poradni, chyba że świadczenie pracy na terenie jednostki będzie niezbędne do realizowania zadań jednostki na odległość lub w inny sposób ustalony przez dyrektora danej jednostki (w uzgodnieniu z organem prowadzącym), albo gdy jest to niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania tej jednostki.

MEN przypomina też, że rodzice dzieci posiadających orzeczenie o niepełnosprawności oraz rodzice dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które nie będą uczęszczały do przedszkola, szkoły czy innej placówki z powodu epidemii COViD-19, mają prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego.

W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje do ukończenia przez dziecko 18. roku życia.

Prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego przysługuje również osobie sprawującej osobistą opiekę nad dorosłą osobą niepełnosprawną, która nie uczęszcza do szkoły czy ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego z powodu epidemii COVID-19.