Sprawozdanie z działalności Polskiego Związku Niewidomych za 2012 rok (sporządzone zgodnie z art.12 ust.4 Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie)
Polski Związek Niewidomych 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9 Stowarzyszenie wpisane do KRS 06.09.2001 pod numerem 00000420049 Regon nr 007025575.
Od 19 marca 2004 jest organizacją pożytku publicznego.
Reprezentantem podmiotu do 17.04.2012 r było Prezydium Zarządu Głównego w składzie:
- Prezes Zarządu Głównego – Anna Bogusława Woźniak- Szymańska
- Wiceprezes ZG – Ryszard Jan Mazur
- Wiceprezes ZG – Zbigniew Janusz Terpiłowski
- Wiceprezes ZG – Teresa Jadwiga Wrzesińska
- Sekretarz Generalny ZG – Małgorzata Jolanta Pacholec
- Skarbnik ZG – Jerzy Piotr Janas
Od 18.04.2012 ( tj od dnia XVI Krajowego Zjazdu Delegatów PZN) reprezentantem podmiotu jest Prezydium Zarządu Głównego w składzie:
- Prezes Zarządu Głównego – Anna Bogusława Woźniak- Szymańska
- Wiceprezes ZG – Zenon Tadeusz Bryja
- Wiceprezes ZG – Zbigniew Janusz Terpiłowski
- Wiceprezes ZG – Teresa Jadwiga Wrzesińska
- Sekretarz Generalny ZG – Małgorzata Jolanta Pacholec
- Skarbnik ZG – Dorota Jadwiga Moryc
1) Cele statutowe Stowarzyszenia:
Zrzeszanie niewidomych i słabo widzących zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności ze względu na stan wzroku oraz podopiecznych członków odpowiadających kryteriom niepełnosprawności z tyt. wzroku jak wyżej, w celu ich społecznej integracji, rehabilitacji, ochrony interesów zawodowych, ekonomicznych i społecznych oraz przeciwdziałania ich dyskryminacji.Związek reprezentuje swoich członków wobec organów naczelnych Państwa, administracji rządowej oraz innych instytucji.
2) Działalność w zakresie realizacji celów statutowych wykonywana była między innymi przez 18 jednostek nie posiadających osobowości prawnej tj:
- Polski Związek Niewidomych Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia im. Józefa Buczkowskiego – ZPCH – 85-090 Bydgoszcz ul. Powstańców Wlkp. 33
- Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. M. Kaczmarka – 87-720 Ciechocinek ul. Słońska 15
- Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. kpt. J. Silhana – 33-370 Muszyna ul. Lipowa 4
- Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny „Klimczok” – 78-111 Ustronie Morskie ul. Okrzei 1
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny PZN – ZPCh 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Instytut Tyflologiczny – ZPCH – 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9
- Polski Związek Niewidomych Biblioteka Centralna – 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 7
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centralna Przychodnia Rehabilitacyjno-Lecznicza PZN – 00-181 Warszawa ul. Karmelicka 26
- Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej im. Kazimierza Jaworka – 41-503 Chorzów ul. Siemianowicka 101
- Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej 25-015 Kielce ul. Złota 7
- Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Warsztat Terapii Zajęciowej – 76-200 Słupsk ul. Marii Skłodowskiej Curie 3
- Polski Związek Niewidomych Warsztaty Terapii Zajęciowej – 87-100 Toruń ul. Mickiewicza 61
- Polski Związek Niewidomych Warsztat Terapii Zajęciowej – 87-800 Włocławek ul. Łazienna 6
- Polski Związek Niewidomych Zakład Aktywności Zawodowej – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
Z dniem 1.01.2012 powołano jako samodzielne jednostki bez osobowości prawnej trzy Środowiskowe Domy Samopomocy funkcjonujące dotychczas w strukturze Ośrodka M-R PZN w Olsztynie. Są to:
- Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy „ARIADNA” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy „DEDAL” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy „TEZEUSZ” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
Ponadto w KRS zarejestrowana jest jednostka pn. Ośrodek Informacji i Promocji Postępu Naukowo-Technicznego 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9, której działalność zawieszona jest od 2003 r.
W ramach realizacji celów statutowych poszczególne jednostki realizowały zadania przez:
- prowadzenie oraz współdziałanie w prowadzeniu rehabilitacji podstawowej, leczniczej, społecznej i zawodowej,
- organizowanie różnych form rehabilitacji,
- organizowanie i współorganizowanie różnych form działalności kulturalnej i artystycznej, sportowej, turystycznej i rekreacyjnej,
- wydawanie czasopism i innych wydawnictw pismem punktowym, powiększonym drukiem i na innych nośnikach informacji,
- organizację specjalistycznych bibliotek i za ich pośrednictwem szerzenie kultury poprzez popularyzację czytelnictwa,
- prowadzenie domów pomocy społecznej, domów dziennego pobytu, warsztatów terapii zajęciowej, zakładu aktywności zawodowej i innych placówek oraz współdziałanie w rozwiązywaniu problemów socjalno-bytowych niewidomych,
- działania na rzecz zatrudnienia niewidomych,
- prowadzenie szkoleń osób pracujących na rzecz niewidomych a także rodziców i opiekunów niewidomych,
- inicjowanie i opiniowanie regulacji prawnych dot. niewidomych,
- inicjowanie i prowadzenie badań i prac rozwojowych z zakresu rehabilitacji, warunków życia i potrzeb niewidomych,
- prowadzenie działalności propagandowej w zakresie profilaktyki i ochrony narządów wzroku.
3) Postanowieniem z dnia 28.02.2002 Polski Związek Niewidomych wpisany został do Rejestru Przedsiębiorców. Ostatni wpis dokonujący zmian wprowadzono 26.10. 2012
PZN prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest na realizację celów statutowych.
Zgodnie z wpisem przedmiotem działalności jest:
- kod PKD 55, zakwaterowanie
- kod PKD 56, – działalność usługowa związana z wyżywieniem
- kod PKD 58, – działalność wydawnicza
- kod PKD 74,3, -działalność związana z tłumaczeniami
- kod PKD 74,9, – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej nie sklasyfikowana
- kod PKD 47, -handel detaliczny z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi
- kod PKD 62,02, – działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki
- kod PKD 90,0, – działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką
- kod PKD 14,3, – produkcja odzieży dzianej
- kod PKD 68,2, – wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub
dzierżawionymi - kod PKD 85,59,A, – nauka języków obcych
- kod PKD 85,60,Z, – działalność wspomagająca edukację
- kod PKD 63,11,Z, – przetwarzanie danych, zarządzanie stronami
internetowymi (hosting) podobna działalność - kod PKD 82,99,Z, – pozostała działalność wspomagająca prowadzenie dz.
gospodarczej gdzie indziej niesklasyfikowana - kod PKD 14,12,Z, – szycie odzieży roboczej i chronionej
- kod PKD 14,13,Z, – szycie pozostałej odzieży wierzchniej
- kod PKD 14,14,Z, – szycie bielizny
- kod PKD 49,39,Z, – pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej
niesklasyfikowany - kod PKD 95,29,Z – naprawa pozostałych art. użytku osobistego i
domowego - kod PKD 47,99,Z – pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią
sklepową, straganami i targowiskami - kod PKD 82, – działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała
dz. wspomagająca prowadzenie dz. gospodarczej - kod PKD 68,20 Z, – wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub
dzierżawionymi - kod PKD 68,32,Z , – zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie
- kod PKD 77,11,Z – wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek
- kod PKD 77,22,Z- wypożyczanie kaset wideo, płyt CD, DVD, itp.
- kod PKD 77,29,Z – wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku
osobistego i domowego - kod PKD 81,2 – sprzątanie obiektów
- kod PKD 55,10, -hotele i podobne obiekty zakwaterowania
- kod PKD 86,90,E – pozostała dz. w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej
niesklasyfikowana - kod PKD 47,74,Z- sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając
ortopedyczne, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach - kod PKD 47,78,Z – sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona w
wyspecjalizowanych sklepach - kod PKD 01,13,Z – uprawa warzyw włączając melony oraz uprawa roślin
korzeniowych i roślin bulwiastych - kod. PKD 01,24,Z – uprawa drzew i krzewów owocowych
- kod PKD 01, 25,Z – uprawa pozostałych drzew i krzewów oraz orzechów
- kod PKD 81,30,Z – działalność usługowa związana z zagospodarowaniem
terenów zieleni - kod PKD 96,01,Z – pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich
- kod PKD 86,22,Z – praktyka lekarska specjalistyczna
- kod PKD 86,23,Z – praktyka lekarska dentystyczna
4) Uchwały i postanowienia Zarządu Głównego.
- Uchwała XV-z-1/2012 z dnia 6 marca 2012
W sprawie terminu i miejsca zwołania XVI Krajowego Zjazdu Delegatów PZN - Uchwała XV-z- 2/2012 z dnia 6 marca 2012
W sprawie ustalenia porządku obrad XVI KZDEL - Uchwała XV-z- 3/2012 z dnia 6 marca 2012
W sprawie: projektu Regulaminu XVI KZDEL - Uchwała XV -z- 4/2012 z dnia 6 marca 2012
W sprawie sprawozdania Zarządu Głównego za kadencję 2008-2011 - Uchwała XV -z- 5/2012 z dnia 6 marca 2012
W sprawie propozycji zmian do statutu PZN - Uchwała XV- z- 6/2012 z dnia 6 marca 2012
W sprawie projektu programu na XVI-tą kadencję - Uchwała XV- z-7/2012 z dnia 6 marca 2012
W sprawie przekazania nieruchomości w Radomiu przy ul. 25 czerwca 73 Mazowieckiemu Okręgowi PZN - Uchwała XV- z -8/2012 z dnia 6 marca 2012
W sprawie sprzedaży wierzytelności - Uchwała XVI -z-1/2012 z dnia 18 kwietnia 2012
W sprawie wyboru sekretarza generalnego i skarbnika ZG PZN - Uchwała XVI -z- 2/2012 z dnia 20 czerwca 2012
W sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności merytorycznej Związku za 2011 rok - Uchwała XVI -z- 3/2012 z dnia 20 czerwca 2012
W sprawie: przyjęcia sprawozdania z działalności finansowej Związku za 2011 r - Uchwała XVI -z- 4/2012 z dnia 20 czerwca 2012
W sprawie zatwierdzenia planu rzeczowo-finansowego Związku na 2012 rok - Uchwała XVI -z- 5/2012 z dnia 20 czerwca 2012
W sprawie funkcjonowania Biblioteki Centralnej PZN od 2013 roku - Uchwała XVI -z-6/2012 z dnia 20 czerwca 2012
W sprawie składek członkowskich w 2013 roku - Uchwała XVI -z-7/2012 z dnia 20 czerwca 2012
W sprawie przekazania nieruchomości w Nowym Sączu przy ul. Narutowicza 9 Małopolskiemu Okręgowi PZN - Uchwała XVI -z-8/2012 z dnia 12 grudnia 2012
W sprawie zatwierdzenia Regulaminu ZG - Uchwała XVI -z-9/2012 z dnia 12 grudnia 2012
W sprawie zatwierdzenia wzorcowych regulaminów ZO i ZK - Uchwała XVI -z-10/2012 z dnia 12 grudnia 2012
W sprawie harmonogramu realizacji uchwały programowej XVI KZDEL - Uchwała XVI -z-11/2012 z dnia 12 grudnia 2012
W zmian w dokumencie wewnętrznych organizacji wyszczególniającym działalność pożytku publicznego ( odpłatnej i nieodpłatnej) - Uchwała XVI -z-12/2012 z dnia 12 grudnia 2012
W sprawie zawieszenia działalności Sekcji Zatrudnionych na Otwartym Rynku Pracy - Uchwała XVI -z-13/2012 z dnia 12 grudnia 2012
W sprawie zasad polityki zatrudniania pracowników w kołach PZN
- Postanowienie XV -z-1/2012 z dnia 6 marca 2012
W sprawie przyjęcia protokołów posiedzenia ZG i informacji o pracy Prezydium ZG - Postanowienie XV – z- 2 /2012 z dnia 6 marca 2012
W sprawie wystąpień dwóch okręgów o przekazanie im odpowiednio ośrodków L-R PZN - Postanowienie XV -z- 3/2012 z dnia 6 marca 2012
W sprawie wystąpienia Okręgu Podkarpackiego o poparcie związków zawodowych w proteście dot. zmian zapisów art.15 Ustawy o rehabilitacji i zatrudnienia osób niepełnosprawnych dot. czasu pracy. - Postanowienie XVI -z-1/2012 z dnia 20 czerwca 2012
W sprawie przyjęcia protokołów posiedzeń ZG i pracy Prezydium ZG - Postanowienie XVI -z-2 /2012 z dnia 20 czerwca 2012
W sprawie podsumowania działalności spółek Związku za 2011 r - Postanowienie XVI -z-3/2012 z dnia 20 czerwca 2012
W sprawie sprawozdania GKR i Sądu Koleżeńskiego za 2011 r. - Postanowienie XVI -z-4/2012 z dnia 20 czerwca 2012
W sprawie wniosków różnych zgłoszonych na posiedzenie ZG - Postanowienie XVI -z-5/2012 z dnia 12 grudnia 2012
W sprawie przyjęcia protokołu posiedzenia ZG oraz informacji o pracy Prezydium ZG
5) Uzyskane w roku sprawozdawczym przychody w tys. zł: 39 588,40
PFRON (zad. zlecone, konkursy) | 3 395,8 |
Ministerstwo Kultury (w tym na działalność BC) | 314,2 |
Ministerstwo Edukacji Narodowej ( dot. dofinansowań czasopism dziecięcych) | 69,6 |
Organy samorządowe na działalność Domów Pomocy Społecznej, ZAZ, WTZ, ŚDS | 10 178,7 |
PFRON i PCPR-y na działalność DPS, ZAZ, WTZ, | 2 196,4 |
PFRON ,POKL –„Wsparcie os. Niewidomych na rynku pracy” | 269,6 |
Przychody ze sprzedaży towarów i usług | 11 363,2 |
Ze spółek Związku | 55,0 |
Inne przychody (darowizny, umorzenie środków trwałych, podział zysku ze spółki, NFZ, SOD, 1%OPP, itp.) | 11 745,9 |
w tym m.in.: | |
środki na organizację OPP – 1 % | 42,4 |
Informacja o poniesionych kosztach — 39 858,8 tys. zł
na cele statutowe – odpłatne i nieodpłatne działalności pożytku publicznego – 24 126,4 tys. zł
na administrację ( czynsze, opłaty telefoniczne, pocztowe, energia i inne niezbędne do obsługi działalności statutowej ) – 6 616,4 tys. zł
na działalność gospodarczą – 8 560,3 tys. zł
pozostałe koszty(operacyjne, finansowe) – 555,7 tys. zł
Związek jako organizacja pożytku publicznego posiadająca 18 jednostek bez osobowości prawnej jest wpisana do KRS przedsiębiorców. Niektóre z jednostek Związku prowadzą działalność gospodarczą. Związek podlegał obowiązkowemu badaniu sprawozdania finansowego wynikającego z art. 64 ust.1 pkt.4 Ustawy z dnia 29.09.1994 o rachunkowości.
Wynagrodzenie należne za obowiązkowe badanie sprawozdania finansowego za 2012 rok wyniosło 11.900,00 tys. zł netto oraz za przeprowadzenie kontroli ksiąg NZOZ Ośrodka Mieszkalno-Rehabilitacyjnego w Olsztynie i NZOZ Centralnej Przychodni Rehabilitacyjno-Leczniczej w Warszawie .
Dane o:
- W 18-u wyżej wymienionych jednostkach Stowarzyszenia na koniec 2012 roku zatrudnionych było 666 osób ( w tym 478 kobiet ). W tym 542,13 etaty, w tym kobiety 392,83 etatu.
Wśród zatrudnionych pracownicy bezpośrednio zaangażowani w proces działań rehabilitacyjnych 468 osoby ( w tym kobiety 336 ). - łączna kwota wynagrodzeń brutto wypłacona przez Związek wyniosła 16 852,5 tys. zł w tym na wynagrodzenia z umów o pracę – 14 324,6 tys. zł
- wysokość rocznego lub przeciętnego wynagrodzenia wypłacone członkom
Zarządu i innych organów Stowarzyszenia oraz osobom kierującym wyłącznie
działalnością gospodarczą – 0 zł - kwoty wydatkowane na umowy-zlecenia – 2 527,9 tys. zł
- udzielone pożyczki z tworzonego przez Zarząd Główny Funduszu Interwencyjnego (jednostkom PZN) – 494,5 tys. zł
- środki pieniężne w kasie i na rachunku bankowym i subkontach i funduszach
według stanu na 31.12. 2012 r. – 5 601,1 tys. złPoniżej podajemy numery rachunków podstawowych w tys. zł
- wartość nabytych obligacji oraz wielkości objętych udziałów lub nabytych akcji w spółkach prawa handlowego – 0
- nabyte nieruchomości lub przeznaczono na nabycie kwotę –
W 2012r na podstawie uchwały ZG nr XVI-z-7/2012 przekazano umową darowizny Okręgowi Małopolskiemu, nieruchomość w Nowym Sączu przy ul. Narutowicza (budynki wraz z prawem wieczystego użytkowani gruntu). - nabyte środki trwałe:
w 18-tu jednostkach Związku bez osobowości prawnej nabyto środków trwałych za kwotę łącznie – 2 219,5 tys. zł
- remonty i zakupy:
- Ośrodek RiSZ w Bydgoszczy:
W Ośrodku wykonano n .wymienione prace remontowe: remont pokoi hotelowych – 37,2 tys. zł ; remont pomieszczeń – część socjalna – 13,1 tys. zł; renowacja parkietu 3,8 tys. zł.
Zakupiono ze środków ZFRON komputery na kwotę 6,8 tys. zł oraz traktorek z oprzyrządowaniem – 5,9 tys. zł - Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny w Ciechocinku:
W Ośrodku wykonano roboty budowlane przy szybie windy oraz wykonane prace: remont łazienki, malowanie pokoi, malowanie elewacji bud.nr.2. Dokonano konserwacji instalacji elektrycznej, węzłów cieplnych. Ponadto wymieniono 5 szt. okien drewnianych i parapetów. Kwota 175,0 tys. zł
Zakupiono: 1 komputer, 2 drukarki, 4 telewizory, 3 klimatyzatory, kuchnię elektryczno-gazową, pralkę, ekspres do kawy, agregat prądotwórczy, aparat do masażu, 2 rowery treningowe. Kwota 299 tys. zł - Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny w Muszynie:
Dostosowanie Ośrodka do wymogów p. poż 14,0 tys. zł, bieżące remonty budynku i urządzeń – 15,5 tys. zł - Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny w Ustroniu Morskim:
W Ośrodku przeprowadzono prace remontowo-montażowe windy osobowej – 142,0 tys. zł, prace remontowe w pokojach hotelowych – 21,5 tys. zł. Dokonano wymiany drzwi w obiekcie – 16,2 tys. zł. Ponadto podłączono windę do sygnalizacji p. poż – 6,8 tys. zł; włączenie do sygnalizacji p. poż – 3,3 tys. zł, wykonano projekt instalacji oświetlenia awaryjnego – 4,8 tys. zł.
Zakupy to: kserokopiarka – 6,2 tys. zł oraz inny sprzęt : wózek do talerzy, kosiarka spalinowa, zestaw mikrofonów, stół rehabilitacyjny, fotel rehabilitacyjny, fantom za łączną kwotę – 12,4 tys. zł - NZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjnego PZN w Olsztynie:
Docieplono budynek – 23,9 tys. zł oraz zakupiono wannę do masażu wirowego – 8,6 tys. zł. Wykonano remont chodnika – 46,0 tys. zł - Instytut Tyflologiczny w Warszawie
: zakupiono zestawy komputerowe z oprogramowaniem -10,2 tys. zł - Biblioteka Centralna w Warszawie:
Wykonano remont regałów przesuwanych – 6,1 tys. zł, malowanie pomieszczeń i wymiana wykładzin – 12,8 tys. zł, remont pomieszczeń socjalnych 16,4 tys. zł. Prace remontowe finansowane z dotacji PFRON - NZOZ Centralna Przychodnia L-R w Warszawie:
Oddano do użytku inwestycje w obcym środku trwałym przy ul. Karmelickiej powiększając powierzchnię części leczniczej. Ogólny koszt inwestycji to 198 tys. zł. - DPS w Chorzowie:
Przeprowadzono bieżące remonty i konserwacje sprzętu, urządzeń i wyposażenia na kwotę 52,0 tys. zł
Wykonano remont wymiennikowi ciepła – 9,4 tys. zł ; ogrodzenie dla kontenera – 4,8 tys. zł oraz zakończono remont CWU – 1,6 tys. zł ; montaż czujników – 2,0 tys. zł
Środki trwałe zakupiono na kwotę 32,1 tys. zł. Są to : notebook, 2 drukarki, 2 monitory, 2 komputery, 2 kamery, 2 łóżka rehabilitacyjne oraz szafa ze wzmacniaczami. Ponadto na kwotę 56,5 tys. zł zakupiono sprzętu na wyposażenie ( lampki, czujniki, materace, szafki, pralki, termosy, żelazka itp.) - DPS w Kielcach:
Wykonano szereg prac remontowych: usunięcie awarii wod-kan. – 2,3 tys. zł; odnowienie pomieszczeń – 9,1 tys. zł; remont łazienki – 12,7 tys. zł; remont części piwnicznej – 12,6 tys. zł; wymiana wykładziny – 12,3 tys. zł.
Pozostałe drobne prace remontowo-naprawcze – 8,3 tys. zł
Ponadto dokonano zakupów doposażenia ( pralka, komody, wersalki, telewizor) – 13,9 tys. zł - DPS w Olsztynie:
W DPS wykonano n. wym prace remontowe: remont wymiennikowi – 81,3 tys. zł;
remont schodów 100,0 tys. zł; remont generalny 4 mieszkań – 64,9 tys. zł; wymiana stolarki okiennej – 13,5 tys. zł; montaż krat balkonowych – 3,5 tys. zł oraz inne drobne remonty i naprawy – 20,8 tys. zł - ZAZ w Olsztynie:
Zakupiono zestaw komputerowy – 2,7 tys. zł - WTZ we Włocławku:
Wykonano malowanie wszystkich pomieszczeń warsztatu. Materiały na powyższe uzyskano nieodpłatnie od firm z terenu miasta. Prace malarskie nieodpłatnie wykonali skazani z ZK we Włocławku z pomocą pracowników. - WTZ w Słupsku:
Nie przeprowadzano remontów i nie dokonywano zakupów. - WTZ w Toruniu:
Nie przeprowadzano remontów i nie dokonywano zakupów. - ŚDS „ ARIADNA”:
Na remont węzła cieplnego wydatkowano – 22,4 tys. zł a na instalację wodomierzy i oświetlenie – 1,2 tys. zł
Na wyposażenie pracowni terapeutycznych wydatkowano 32,1 tys. zł ( meble, sprzęt komputerowy, sprzęt AGD, telewizor, sprzęt muzyczny, wyposażenie
pracowni rehabilitacyjnej. - ŚDS „ DEDAL”:
Na remont węzła cieplnego wydatkowano – 25,6 tys. zł a na instalację wodomierzy, oświetlenie, wymianę drzwi i malowanie pracowni – 13,1 tys. zł.
Na wyposażenie pracowni terapeutycznych wydatkowano 26,8 tys. zł ( meble, sprzęt komputerowy, sprzęt AGD, radiomagnetofon, maszyna do szycia, gitara.
Zakupiono także zmywarkę –kwota 7,8 tys. zł - ŚDS „ TEZEUSZ”:
Na remont węzła cieplnego wydatkowano – 26,7 tys. zł a na instalację wodomierzy,
oświetlenie, wymianę drzwi i malowanie pracowni – 15,3 tys. zł
Na wyposażenie pracowni terapeutycznych wydatkowano 33,6 tys. zł ( sprzęt
AGD do pracowni rehabilitacyjnej i muzycznej.)
- Ośrodek RiSZ w Bydgoszczy:
- wartość należności 2 033,7 tys. zł i zobowiązań 3 033,0 tys. zł ( w tym kredyty krótkoterminowe i długoterminowe 664,2 tys. zł )
Nazwa i numer konta | kwota |
---|---|
DPS Kielce 63 1020 2629 0000 9202 0097 7652 | 69,9 |
DPS Chorzów 98 1050 1243 1000 0010 0009 6907 | 191,7 |
DPS Olsztyn 75 1540 1072 2021 5070 3300 0001 | 63,9 |
WTZ Słupsk 84 1240 3770 1111 0000 4068 9229 | 28,8 |
WTZ Toruń 92 1160 2202 0000 0000 5530 5735 | 36,8 |
Ośrodek RiSZ Bydgoszcz 46 1160 2202 0000 0000 6087 5642 | 627,3 |
Ośrodek L-R Ciechocinek 49 1020 5200 0000 4002 0002 2061 | 494,9 |
Ośrodek M-R Olsztyn 85 1060 0076 0000 4013 8000 0323 | 367,6 |
Ośrodek L-P Muszyna 68 8809 0005 2001 0000 1078 0001 | 85,3 |
Ośrodek L-R Klimczok 60 1090 2659 0000 0001 0839 6213 | 265,4 |
ZAZ Olsztyn 93 1240 5598 1111 0000 5031 6568 | 238,8 |
Biblioteka Centralna Warszawa 35 1370 1037 0000 1701 4436 7700 | 102,7 |
NZOZ Centralna Przychodnia L-R Warszawa 85 1370 1037 0000 1701 4021 5200 | 443,2 |
Instytut Tyflologiczny 54 1370 1037 0000 4083 5200 | 156,0 |
Zarząd Główny PZN 55 1370 1037 0000 1701 4091 2200 | 156,0 |
Środowiskowy Dom Samopomocy „ARIADNA” 29 1020 3541 0000 5402 0196 7496 | 0,0 |
Środowiskowy Dom Samopomocy „DEDAL” 77 1020 3541 0000 5502 0196 7553 | 0,0 |
Środowiskowy Dom Samopomocy „TEZEUSZ” 50 1020 3541 0000 5102 0196 7520 | 0,0 |
Związek wiele zadań realizował w ramach dotacji udzielonej przez podmioty państwowe, samorządowe i środki POKL tj. W ramach wielu programów oraz innych środków jednostki Związku realizowały poniższe zadania:
- Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia „HOMER” w Bydgoszczy
Jego głównym celem było organizowanie szkoleń z zakresu rehabilitacji podstawowej dla niewidomych zwłaszcza nowo ociemniałych. W ramach V konkursu realizowano projekt ze środków PFRON p.n. „Kompleksowa rehabilitacja osób słabowidzących i niewidomych – „Sprawdź i rozwiń swoje możliwości”/ „Rehabilitacja Twoją Szansą na samodzielność” - Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny „EDEN” w Ciechocinku głównie organizował turnusy leczniczo-rehabilitacyjne oraz sanatoryjne dla chorych na cukrzycę finansowanych przez NFZ.
- Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny „ NESTOR” w Muszynie organizował przede wszystkim turnusy usprawniająco-rehabilitacyjne oraz rehabilitacyjno-szkoleniowe a także zimowiska, szkoły zielone, imprezy integracyjne
- Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny „KLIMCZOK” w Ustroniu Morskim był organizatorem turnusów rehabilitacyjno-szkoleniowych i rehabilitacyjno-usprawniająco-rekreacyjnych.
- NZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny „LABIRYNT” w Olsztynie prowadził kilka form działalności :
- świadczenia zdrowotne
- mieszkania chronione
- mieszkania czynszowe
- usługi hotelowe
- Instytut Tyflologiczny w Warszawie zajmował się:
- obsługą centralnych władz statutowych
- administrowaniem nieruchomościami Związku oraz prowadzeniem działalności gospodarczej dla pozyskania środków
- rozliczeniami realizowanych projektów
- działalnością rehabilitacyjną w ramach której realizował n. wymienione projekty:
- ” Wsparcie niewidomych na rynku pracy III” ze środków EFS i PFRON.
- ” Standaryzacja działalności PZN na rzecz wysokiej jakości świadczonych usług”
- ” Wsparcie osób z wybranymi Zespołami Uwarunkowanymi Genetycznie”
- ECORYS Fundusze Szwajcarskie – jako partner – w projekcie „Osoby niewidome liderami komunikacji społecznej”
- Program Młodzież – projekt „Uczenie się przez całe życie” – wolontariat seniorów.
- Ze środków Urzędu Marszałkowskiego :
- „Niewidomi już widoczni II” oraz
- „Nadzieja przyjeżdża bibliobusem”
- ze środków PFRON i MEN wydawano czasopisma dla niewidomych dorosłych i dzieci w wersjach brajlowskich, druku powiększonego i na nośnikach
elektronicznych - W ramach konkursu 9 dofinansowywanego przez PFRON zrealizowano:
- w projekcie pn.” Przez wiedzę do integracji” – szkolenia dla 489 BO
- „Pies przewodnik-asystent niewidomego” ;
- „Sztuka drogą do niezależności”
- Biblioteka Centralna w Warszawie zajmowała się wypożyczaniem książek w wersjach brajlowskich, na kasetach na CD oraz pozycji tyflologicznych. W Tyflogalerii organizowała „wtorkowe” imprezy integracyjno-kulturalne, wystawy oraz konkursy.
Była także organizatorem tematycznej konferencji. Uczestniczyła w „nocy muzeów” - NZOZ Centralna Przychodnia L-R w Warszawie w roku sprawozdawczym rejestrowała 8016 pacjentów. Prowadziła porady i wykonywała zabiegi w różnorodnych poradniach. Były to: poradnie: diabetologiczna, okulistyczna, rehabilitacyjna, psychologiczna, stomatologiczna oraz prowadziła dzienny ośrodek rehabilitacji wzroku głownie w zakresie usprawniania widzenia oraz doboru właściwego sprzętu rehabilitacyjnego ( białe laski, lupy ). W ramach V konkursu PFRON realizowano projekt p.n. „Kompleksowa rehabilitacja osób słabowidzących i niewidomych – „Sprawdź i rozwiń swoje możliwości”/ „Rehabilitacja Twoją Szansą na samodzielność”
- Dom Pomocy Społecznie w Chorzowie dla 156 pensjonariuszy
- Dom Pomocy Społecznej w Kielcach dla 45 pensjonariuszy
- Dom Pomocy Społecznej w Olsztynie dla 90 pensjonariuszy.
Trzy Domy poza działalnością opiekuńczą, medyczną, socjalno-bytową prowadziły różnorodne zajęcia terapeutyczne indywidualne i grupowe w celu rozwijania aktywności swoich podopiecznych. Były to zajęcia manualne, kulturalno-integracyjne. Spotkania i wyjścia grupowe do miejsc kultury.
- – 14) Warsztaty Terapii Zajęciowej w Słupsku dla 50, w Toruniu dla 22, we Włocławku dla 35 uczestników. Wśród uczestników przeważały osoby niewidome z dodatkowymi schorzeniami.
Dla uczestników prowadzono różnorodne zajęcia na bazie pracowni: dziewiarskiej, poligraficznej, ceramicznej, szczotkarskiej, krawieckiej. Uczestnicy Warsztatów korzystali z różnych form rehabilitacji indywidualnej oraz byli uczestnikami wielu imprez integracyjnych i wycieczek krajoznawczych.
- Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie. Dominującym kierunkiem działalności była produkcja gastronomiczna, cukiernicza i garmażeryjna. Uzupełniająco prowadzona była produkcja krawiecko-szwalnicza oraz wyrobów artystycznych. ZAZ dał zatrudnienie 52 osobom w tym 41 niepełnosprawnym a w tym 24 niewidomym.
- – 18) Środowiskowe Domy Samopomocy w Olsztynie „ARIADNA” „DEDAL” „TEZEUSZ” prowadziły treningi funkcjonowania w życiu codziennym, terapię ruchową oraz niosły pomoc i niezbędną opiekę łącznie 170 osobom z określonymi zaburzeniami.
6) Informacje o rozliczeniach Stowarzyszenia z tytułu zobowiązań podatkowych oraz informacja o składanych deklaracjach podatkowych:
- CIT –8 zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych
- VAT-7 dot. podatku od towarów i usług
- PIT-4 dot. zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
- PIT – 11/8B, PIT –40 zeznanie o osiągniętym dochodzie osób fizycznych
- INF- D informacja o wynagrodzeniach zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych i ich stopniach niepełnosprawności.
- DKII- deklaracja miesięcznych wpłat na PFRON
- INF-1 informacja miesięczna o zatrudnieniu, kształceniu lub działalności na rzecz niepełnosprawnych
- DRA – do ZUS – miesięczna zbiorcza deklaracja rozliczeniowa plus raporty imienne o składkach na ubezpieczenia społeczne.
- GUS – dotyczące dz. muzeum, lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnej opiece zdrowia, zakładami stacjonarnymi pomocy społecznej, z dz. stowarzyszeń, fundacji i innych organizacji społecznych
Deklaracja podatku od nieruchomości do Urzędu Gmin składane na terenie posiadanych nieruchomości
Uzyskane dochody wydatkowane są w całości i wyłącznie na cele statutowe. Dochody wolne od podatku na podstawie art.17 ust.1 pkt. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochody OPP wolne na podstawie art.17 ust.1 pkt.6c Ustawy o podatku.
4 jednostki PZN: Instytut Tyflologiczny w Warszawie, Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia w Bydgoszczy, NZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny w Olsztynie, ZAZ w Olsztynie jako zakłady pracy chronionej są uprawnione do korzystania ze zwolnienia wynikającego z ustawy i podatkach i opłatach lokalnych art.7 ust.2 pkt.4. z tego zwolnienia korzysta również ZAZ w Olsztynie.
7) W Stowarzyszeniu w 2012 roku przeprowadzone były następujące kontrole:
- ORiS „HOMER” w Bydgoszczy:
- bez kontroli
- OL-R „EDEN” w Ciechocinku:
- audit ISO 9001:2008 – bez zastrzeżeń
- Państwowa Powiatowa Inspekcja Sanitarna w Aleksandrowie Kujawskim – stan sanitarno-higieniczny i techniczny obiektu, postępowanie odpadami medycznymi, bielizną, badanie wody, bezpieczeństwo epidemiologiczne – bez zaleceń
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych O. Toruń – prawidłowość i rzetelność obliczania składek, ustalanie uprawnień, wypłacanie świadczeń; wnioski o świadczenia emerytalne i rentowe. Zalecenie wykonano
- OL-R „NESTOR” w Muszynie:
- Państwowa Inspekcja Sanitarna Nowy Sącz – trzykrotnie 20.02;31.05;1.06 do 6.06 – bez zaleceń
- Komenda Straży Pożarnej- kilkakrotnie z zaleceniami; wynegocjowano terminy dostosowania Ośrodka do wymogów p.poż.
- Główna Komisja Rewizyjna – działalność Ośrodka – bez zaleceń
- OL-R „Klimczok”:
- Państwowa Inspekcja Sanitarna – dwukrotnie dział żywienia i kawiarnia – bez zaleceń
- UZK Kołobrzeg – okresowa kontrola technicznej sprawności przewodów kominowych spalinowo-wentylacyjnych
- BOJARD Kołobrzeg – kontrola wewnętrznej sieci hydrantowej
- ZISOiG Sianożęty – ocena stanu technicznego instalacji i urządzeń gazowych
- Biegły rewident – bilans Ośrodka za 2011 r
- UZIE Gościno – okresowa kontrola instalacji elektrycznej
- SUPON Koszalin – przegląd i konserwacja sprzętu p.poż
- Państwowa Straż Pożarna – przestrzeganie przepisów p. poż; realizacja zaleceń pokontrolnych z 2005 r – zalecenie dostosowanie Ośrodka do wymogów
- Inspektor Sanitarny –dwukrotnie : dział żywienia i pion hotelowy oraz baza zabiegowa – bez zaleceń
- OM-R „LABIRYNT” w Olsztynie:
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Olsztynie – przestrzeganie przepisów określających wymagania higieny i zdrowotne w zakresie nadzoru przeciwepidemicznego – baz zaleceń
- Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie – Wydział Polityki Społecznej w zakresie spełnienia ustawowych warunków określonych dla zakładów pracy chronionej;
utrzymanie wskaźnika zatrudnienia niepełnosprawnych; zapewnienie doraźnej opieki medycznej. – bez zaleceń
- Instytut Tyflologiczny w Warszawie:
- Główna Komisja Rewizyjna – kontrola sprawozdania finansowego za 2011
rok - Biegły Rewident – badanie bilansu Związku za 2011 r
- MEN – prawidłowość realizacji dotacji na realizację zadania 2012 „Zapewnienie uczniom niewidomym i słabowidzącym czasopism dla dzieci i
młodzieży, wykonanych w systemie Braille`a oraz w druku powiększonym” – bez zaleceń
- Główna Komisja Rewizyjna – kontrola sprawozdania finansowego za 2011
- Biblioteka Centralna w Warszawie:
- bez kontroli
- Centralna Przychodnia R-L w Warszawie
- Inspektor Sanitarny – w zakresie spełniania warunków do rejestracji
- DPS w Chorzowie:
- Państwowy Inspektor Sanitarny Chorzów – pięciokrotnie:
doraźna postępowanie z bielizną w związku z przypadkiem świerzbu-bez
zaleceń; - doraźna utrzymanie temperatury w obiekcie – bez zaleceń
- kontrola stanu technicznego i zaopatrzenia w wodę, higiena produkcji – bez
zaleceń - pobór próbek wody na okoliczność bakterii legionella – zalecenie wykonano
- wykonanie zalecenia poprzedniej kontroli
- Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Chorzowie – dwukrotnie
pierwsza dot. realizacji zaleceń z 2011 r. ( 4 zalecenia wykonano ; piąte
przedłużono termin realizacji); druga przestrzeganie przepisów p.poż –
zalecenie poprawy sprawności systemu sygnalizacji - Sąd Rejonowy w Chorzowie – kontrola przestrzegania praw osób z
zaburzeniami psychicznymi – bez zaleceń - Biegły rewident – kontrola bilansu DPS za 2011 r.
- Państwowy Inspektor Sanitarny Chorzów – pięciokrotnie:
- DPS w Kielcach:
- Państwowy Inspektor Sanitarny Kielce – dwukrotnie: kontrola stanu sanitarnego i zdrowotnego – zalecenie dot. bakterii legionella – zrealizowano druga dot. dostaw mięsa drobiowego z konkretnej fermy – wycofano partię drobiu
- Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie – dwukrotnie:
- pierwsza dot. działalności merytorycznej – bez zaleceń
- druga w zakresie funkcjonowania Domu zgodnie z przepisami Ustawy o pomocy – bez zaleceń
- Urząd Wojewódzki – Wydział Polityki Społecznej – kontrola kompleksowa dot. standardy świadczonych usług – 2 zalecenia dot. dokumentacji zrealizowano.
- Urząd Marszałkowski woj. Świętokrzyskiego – kontrola stosowania przymusu bezpośredniego – bez uwag
- DPS w Olsztynie:
- Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki – dwukrotnie:
kontrola doraźna związana ze skargą mieszkańca – zalecenie zrealizowano
kontrola doraźna dot. wniosku o uruchomienie nowych miejsc w placówce – bez
uwag - Warmińsko-Mazurski Inspektor Sanitarny – trzykrotnie:
- sprawdzenie wykonania nakazu – bez uwag
- kontrola jakości wody – pod kątem bakterii legionella – bez zaleceń
- kontrola stanu sanitarno-higienicznego – bez zaleceń
- Państwowa Inspekcja Pracy – kontrola warunków pracy – zalecenie w toku realizacji dot. dokumentu jakim jest regulamin pracy
- Urząd Marszałkowski woj. Warmińsko-Mazurskiego – kontrola obiektu; roboty budowlane dofinansowane z PFRON – bez zaleceń
- Energia – sprawdzenie instalacji ,
- Inspektor Sanitarny – dwukrotnie : kontrola jakości cieplej wody – badanie –
3 zalecenia oraz kontrola stanu sanitarnego – zalecenie wykonano - Urząd Miasta – kontrola prawidłowości realizacji umowy – bez zaleceń
- Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki – dwukrotnie:
- WTZ w Słupsku:
- Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku – działalność merytoryczna
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie – w zakresie prawidłowości
kwalifikowania uczestników Warsztatu – bez zaleceń
- WTZ w Toruniu:
- bez kontroli
- WTZ we Włocławku:
- Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie – działalność WTZ – 3 zalecenia
zrealizowano
- Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie – działalność WTZ – 3 zalecenia
- ZAZ w Olsztynie:
- Warmińsko- Mazurski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej –
kontrola w zakresie spełniania warunków ustawy- bez zaleceń - Państwowa Inspekcja Pracy – w zakresie przestrzegania przepisów prawa
pracy oraz zasad bhp przez pracodawcę – bez odnotowanych zaleceń - Marszałek Woj. Warmińsko- Mazurskiego – kontrola realizacji umowy za
za 2011 r. – zalecenie wykonano - Państwowy Inspektor Sanitarny – ocena stanu żywienia zbiorowego –
zalecenia zrealizowano
- Warmińsko- Mazurski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej –
- ŚDS „ARIADNA” w Olsztynie:
- Państwowa Inspekcja Pracy – ochrona pracy i bhp – zalecenie do
regulaminu pracy – zrealizowano
- Państwowa Inspekcja Pracy – ochrona pracy i bhp – zalecenie do
- ŚDS „DEDAL” w Olsztynie:
- Państwowa Inspekcja Pracy – ochrona pracy i bhp – zalecenie do
regulaminu pracy – zrealizowano - Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki – ocena sposobu funkcjonowania
Domu – standard usług – zalecenia wykonano
- Państwowa Inspekcja Pracy – ochrona pracy i bhp – zalecenie do
- ŚDS „TEZEUSZ” w Olsztynie:
- Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki – ocena sposobu funkcjonowania
Domu – standard usług – zalecenia wykonano
- Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki – ocena sposobu funkcjonowania
Warszawa dnia 28 maja 2013