Sprawozdanie z działalności Polskiego Związku Niewidomych za 2024 rok (sporządzone zgodnie z art.23 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie)

Sprawozdanie z działalności Polskiego Związku Niewidomych za 2024 rok (sporządzone zgodnie z art.23 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie)

Polski Związek Niewidomych 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9 Stowarzyszenie wpisane do KRS 06.09.2001 pod numerem 00000420049 Regon nr 007025575.
W roku 2024 w okresie do 24.04.2024 Zarząd Główny reprezentowało wpisane do KRS Prezydium Zarządu w składzie :

  • Prezes Zarządu Głównego – Andrzej Brzeziński
  • Wiceprezes ZG – Wojciech Czajkowski
  • Wiceprezes ZG – Piotr Kopyciński
  • Wiceprezes ZG – Józef Małosek
  • Wiceprezes ZG – Magdalena Orzeszko
  • Sekretarz generalny ZG – Izabela Hawryłow

Od 24.04.2024 czyli od dnia XIX Krajowego Zjazdu Delegatów PZN w skład Zarządu Głównego PZN wchodzą :

  • Prezes Zarządu Głównego – Andrzej Brzeziński
  • Wiceprezes ZG – Jerzy Janas
  • Wiceprezes ZG – Józef Małosek
  • Wiceprezes ZG – Magdalena Orzeszko
  • Wiceprezes ZG – Małgorzata Przyboś

oraz zgodnie z paragrafem 22 ust.1 Statutu PZN prezesi zarządów okręgów wybrani na okręgowych zjazdach delegatów:

  • Barbara Lindenau-Bryja
  • Ryszard Linka
  • Dorota Krać
  • Krystyna Szuberska
  • Elżbieta Czerwonka
  • Mariusz Legin – tylko do 30.06.2024 ponieważ z tym dniem złożył rezygnację z pełnienia funkcji prezesa Zarządu Okręgu a tym samym członka ZG. W dniu 14.XI.2024 nowym prezesem Okręgu Małopolskiego została wybrana Edyta Burzyńska (od 17.01.2025 Edyta Paleczny)
  • Dorota Majdak
  • Krystyna Pacholik
  • Ryszard Cebula
  • Rafał Gawkowski
  • Jacek Stargecki
  • Sebastian Biały
  • Wojciech Czajkowski
  • Marta Łożyńska
  • Sabina Tomczak
  1. Cele statutowe Stowarzyszenia:

Zrzeszanie niewidomych i słabowidzących zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności ze względu na stan wzroku oraz podopiecznych członków odpowiadających kryteriom niepełnosprawności z tyt. wzroku jak wyżej, w celu ich społecznej integracji, rehabilitacji, ochrony zdrowia, wyrównywania szans w dostępie do informacji, edukacji, zatrudnienia i szeroko pojętej aktywności społecznej i zawodowej, a także w celu ochrony ich praw obywatelskich oraz wspieranie rodzin osób niewidomych i słabowidzących.

Związek reprezentuje swoich członków wobec organów naczelnych Państwa, administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz innych instytucji.

  1. Działalność w zakresie realizacji celów statutowych wykonywana była między innymi przez 17 jednostek nie posiadających osobowości prawnej tj:
    1. Polski Związek Niewidomych Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia im. Józefa Buczkowskiego – ZPCH – 85-090 Bydgoszcz ul. Powstańców Wlkp. 33
    2. Polski Związek Niewidomych “EDEN” Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. M. Kaczmarka – 87-720 Ciechocinek ul. Słońska 15
    3. Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. kpt. J. Silhana – 33-370 Muszyna ul. Lipowa 4
    4. Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “Klimczok” – 78-111 Ustronie Morskie ul. Okrzei 1
    5. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny PZN – ZPCh 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    6. Polski Związek Niewidomych Instytut Tyflologiczny – ZPCH – 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9
    7. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centralna Przychodnia Rehabilitacyjno-Lecznicza PZN – 00-181 Warszawa ul. Karmelicka 26
    8. Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej im. Kazimierza Jaworka – 41-503 Chorzów ul. Siemianowicka 101
    9. Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej 25-015 Kielce ul. Złota 7
    10. Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    11. Polski Związek Niewidomych Warsztat Terapii Zajęciowej – 76-200 Słupsk ul. Marii Skłodowskiej Curie 3, od dnia 01.03.2025 r. 76-200 Słupsk ul. Szczecińska 59A,
    12. Polski Związek Niewidomych Warsztaty Terapii Zajęciowej – 87-100 Toruń ul. Mickiewicza 61
    13. Polski Związek Niewidomych Warsztat Terapii Zajęciowej – 87-800 Włocławek ul. Łazienna 6
    14. Polski Związek Niewidomych Zakład Aktywności Zawodowej – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    15. Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy “ARIADNA” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    16. Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy “DEDAL” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    17. Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy “TEZEUSZ” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57

Ponadto w KRS zarejestrowana jest jednostka pn. Ośrodek Informacji i Promocji Postępu Naukowo-Technicznego 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9, której działalność zawieszona jest od 2003 r.

Związek zarejestrowany w KRS prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego:

  • nieodpłatna działalność pożytku publicznego
    1. PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
    2. PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
    3. PKD 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
    4. PKD 85.32.C Szkoły specjalne przysposabiające do pracy.
    5. PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
    6. PKD 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej.
    7. PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
    8. PKD 86.10.Z Działalność szpitali
    9. PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
    10. PKD 87.30 Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.
    11. PKD 88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych
    12. PKD 88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.
    13. PKD 91.01.A Działalność bibliotek
    14. PKD 94.12.Z Działalność organizacji profesjonalnych.
    15. PKD 94.99.Z.Dzialalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • odpłatna działalność pożytku publicznego
    1. PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
    2. PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
    3. PKD 85.32.C Szkoły specjalne przysposabiające do pracy.
    4. PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
    5. PKD 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej.
    6. PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
    7. PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
    8. PKD 87.30 Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.
    9. PKD 88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych
    10. PKD 88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.
    11. PKD 91.01.A Działalność bibliotek
    12. PKD 94.99.Z.Dzialalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana
  1. Postanowieniem z dnia 28.02.2002 Polski Związek Niewidomych wpisany został do Rejestru Przedsiębiorców. Ostatni wpis dokonujący zmian wprowadzono 09.07. 2021 r
    PZN prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest na realizację celów statutowych.

Zgodnie z wpisem do KRS na dzień 8.04.2021 przedmiotem działalności było:

  • PKD 68.20.Z – wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi – jako dz. podstawową
  • PKD 56 – dz. usługowa związana z wyżywieniem
  • PKD 82 – działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej
  • PKD 79 – działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane
  • PKD 96 – pozostała indywidualna działalność usługowa
  • PKD 55 – zakwaterowanie
  • PKD 85.60.Z – działalność wspomagająca edukację
  • PKD 86.2 – praktyka lekarska
  • PKD 47,19,Z – pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach
  • PKD 43,3 – wykonywanie robót budowlano-wykończeniowych

Ponadto zgodnie z uchwałą Prezydium ZG –XVII-21/2021 z 08.04.2021 Polski Związek Niewidomych ( w tym jednostki Związku nie posiadające osobowości prawnej) prowadzi ponad wymienionymi w KRS dz. gospodarczą w niżej wymienionych PKD:

  • PKD 01 – uprawy rolne….włączając działalność usługową
  • PKD 14 – produkcja odzieży
  • PKD 49.3 – pozostały transport lądowy pasażerski
  • PKD 62 – działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana
  • PKD 63 – działalność usługowa w zakresie informacji.
  • PKD 68 – działalność związana z obsługą rynku nieruchomości
  • PKD 73 – reklama, badanie rynku i opinii publicznej
  • PKD 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna
  • PKD – 79 działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane
  • PKD 81 – dz. usługowa zawiązana z utrzymaniem porządku w budynku i zagospodarowaniem terenów zielonych
  • PKD 86.90.A – działalność fizjoterapeutyczna,
  • PKD 87.90.Z – pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem
  • PKD 90 – działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką.
  1. Uzyskane w roku sprawozdawczym przychody – 77 980,68 tys. zł:
    Przychody z działalności statutowej – pożytku publicznego razem: 48 386,20 tys. zł

W tym:

  1. działalność nieodpłatna tys. zł, w tym dotacje: 32 058,03 tys. zł,
  2. działalność odpłatna 15 714,47 tys. zł,
  3. inne 613,70 tys. zł

Przychody z działalności gospodarczej: 24 711,27 tys. zł,
Pozostałe przychody (w tym: dopłaty do turnusów rehab., NFZ, darowizny, umorzenie środków trwałych zakupionych z dotacji/ZFRON, wpłaty 1,5 % składek na PZN itp.): 4 810,01. zł; w tym:

  • wpłaty 1,5 % podatku na OPP: 208,86 tys. zł (1,5 % OPP: BO 251,92 tys. zł , wpływy: 208,86 tys. zł , przekazane do jednostek PZN na cele statutowe 195,40 tys. zł, pozostaje 265,37 tys. zł);

Przychody finansowe: 73,20 tys. zł.

Informacja o poniesionych kosztach — 75 554,49 tys. zł w tym;

  • cele statutowe / projektowe/- odpłatne i nieodpłatne działalności pożytku publicznego: 47 385,38 tys. zł
  • administrację (media, wynagrodzenia, koszty obsługi działalności statutowej i inne) 8 805,57 tys. zł ,
  • działalność gospodarczą – 17 964,77 tys. zł,,
  • pozostałe koszty (operacyjne, finansowe) – 1 398,77 tys. zł..

Związek jako organizacja pożytku publicznego posiadająca 17 jednostek bez osobowości prawnej jest wpisana do KRS przedsiębiorców. Dziewięć jednostek Związku poza zadaniami statutowymi prowadzą działalność gospodarczą. Są to: Instytut Tyflologiczny w Warszawie, Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia w Bydgoszczy, NZOZ Ośrodek M-R w Olsztynie, Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek L-R w Ciechocinku, Ośrodek L-R w Ustroniu Morskim, Ośrodek L-R w Muszynie, Dom Pomocy Społecznej w Olsztynie, Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie oraz NZOZ Centralna Przychodnia R-L w Warszawie.

Związek podlegał obowiązkowemu badaniu sprawozdania finansowego wynikającego z art. 64 ust.1 pkt.4 Ustawy z dnia 29.09.1994 o rachunkowości. Wynagrodzenie w kwocie 18.000,00 zł (netto) za badanie sprawozdania finansowego za 2024 r. Również przeprowadzono kontrolę ksiąg rachunkowych w ZAZ w Olsztynie i w Ośrodku Rehabilitacji i Szkolenia w Bydgoszczy.

Dane o 17-u wyżej wymienionych jednostkach Stowarzyszenia:

  1. przeciętne zatrudnienie w 2024 roku wynosiło: 546,24 osób ( w tym 416,65 kobiety ) oraz 477,61 etatów, w tym kobiety 369,57 etatu.
    Niepełnosprawni: 138 osób na 115,39 etaty w tym niewidomi: 44 osoby na 36,05 etatu.
  2. łączna kwota wynagrodzeń brutto wypłacona przez Związek wyniosła 37 313,28 tys. zł w tym na wynagrodzenia z umów o pracę – 30 223,76 tys. zł
  3. wysokość rocznego lub przeciętnego wynagrodzenia wypłacone członkom Zarządu i innych organów Stowarzyszenia oraz osobom kierującym wyłącznie działalnością gospodarczą – 0 zł;
  4. kwoty wydatkowane na umowy – zlecenia – 7 089,52 tys. zł ;
  5. udzielone środki jednostkom PZN z tworzonego przez Zarząd Główny Funduszu Interwencyjnego w 2024 r – 30,00 tys. zł; (do zwrotu 566,25 tys. zł na dzień 31.12.2024 r)
  6. środki pieniężne w kasie i na rachunku bankowym i subkontach i funduszach według stanu na 31.12. 2024 r. – 12 610,38 tys. zł;
  7. wartość nabytych obligacji oraz wielkości objętych udziałów lub nabytych akcji w spółkach prawa handlowego – 0,00 tys zł ;
  8. nabyte nieruchomości lub przeznaczono na nabycie kwotę – 0zł;
  9. nabyte środki trwałe: w 17-tu jednostkach Związku bez osobowości prawnej nabyto środków trwałych za kwotę łącznie – 2 410,02 tys. zł ( w tym: maszyny i urządzenia i inne);
  10. wartość należności: 3 490,06 tys. zł i zobowiązań: 5 226,39 tys. zł ( w tym kredyty krótkoterminowe w rachunku bieżącym i długoterminowe – 218,41 tys. zł )
  11. remonty i zakupy:
    1. Instytut Tyflologiczny w Warszawie oraz informacje dotyczące szczebla centralnego

      W roku sprawozdawczym ze środków własnych przeprowadzono następujące prace remontowe:

      • Remonty pomieszczeń, drobne naprawy i konserwacje na łączną kwotę 42.409,60 sfinansowane ze środków własnych,

      W roku sprawozdawczym 2024 zakupiono środki trwałe:

      • Komputery/laptopy sfinansowane ze środków PFRON/ZFRON na łączną kwotę 27.958,25 zł
      • Drukarki sfinansowane ze środków PFRON/ZFRON na kwotę 1.229,08 zł,
      • Niszczarki sfinansowane ze środków własnych i PFRON na łączną kwotę 8.979,00 zł,
      • oraz samochód osobowy sfinansowany z MRPiPS oraz środków własnych na łączną kwotę 226.626,02 zł.
    2. PZN Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia im. Józefa Buczkowskiego, „HOMER”, Zakład Pracy Chronionej w Bydgoszczy

      Ze środków własnych zakupiono środki trwałe na łączną kwotę 86.860,27 zł (pion wod.-kan., adaptacja pomieszczeń, system CCTV, meble, kuchnia) oraz sprzęt rehabilitacyjny (pola schodowe) na kwotę 10.079,35 zł, z czego środki własne stanowiły 1.531,36, środki ZFRON 8.547,99 zł.
      Na działania remontowo-inwestycyjne wydatkowano ze środków własnych 117.765,67 zł.

    3. Ośrodki Leczniczo-Rehabilitacyjne PZN w: Ciechocinku, Muszynie, Ustroniu Morskim
      1. „EDEN” Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. Mariana Mikołaja Kaczmarka w Ciechocinku
        Na działania remontowo – inwestycyjne wydatkowano ze środków własnych 177.844,86 zł (wykonanie dokumentacji budynku basenowego 55.350,00 zł, budowa infrastruktury sieciowej 54.120,00 zł, roboty remontowo – budowlane pokoi 54.198,36 zł, malowanie pokoi i łazienek 14.176,50 zł).
        Ze środków własnych zakupiono środki trwałe na łączną kwotę 15.570,52 zł (express do kawy, kopiarka RICOH, zmywarka, komputer AMD) oraz sprzęt rehabilitacyjny.
      2. Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. kpt. Jana Silhana w Muszynie – „NESTOR”
        Ze środków własnych zakupiono środek trwały na kwotę 13.577,24 zł (zmywarka kapturowa). W roku sprawozdawczym nie zakupiono sprzętu rehabilitacyjnego. Na działania remontowo – inwestycyjne wydatkowano ze środków własnych 18.209,00 zł. Z Funduszu Dostępności wykonano szyb na kwotę 250 507,33 zł.
      3. Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “KLIMCZOK” w Ustroniu Morskim
        W roku sprawozdawczym nie zakupiono środków trwałych. Ze środków własnych zakupiono sprzęt rehabilitacyjny na łączną kwotę 8.954,96 zł. Na działania remontowo – inwestycyjne wydatkowano 583.123,81 zł, z czego ze środków własnych 341.982,31, z pożyczki z Funduszu Dostępności wydatkowano kwotę 241.141,50 zł na remont windy.
    4. NZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny w Olsztynie
      W roku sprawozdawczym zakupiono środki trwałe, na łączną kwotę 153.527,89 zł, gdzie ze środków własnych wydatkowano kwotę 126.417,89 zł (modernizacja Unitu stomatologicznego, Autoklaw TANZO TOUCH, synoptofor YZ23B ze stolikiem , laser YAG Q-SWITCH, autorefraktometr z keratometrią UNICOS), ze środków ZFRON 27.110,00 zł (maszyna szorująca do podłóg ANTEA). Ze środków własnych zakupiono sprzęt rehabilitacyjny na łączną kwotę 32.195,55 zł. Na działania remontowo – inwestycyjne wydatkowano łącznie 201.592,51 zł, z czego ze środków własnych 198.749,94 zł, natomiast z Urzędu Miasta 2.842,57 zł.
      Z pożyczki z Funduszu Dostępności sfinansowano windę na kwotę 310.343,77 zł .
    5. NZOZ Centralna Przychodnia Rehabilitacyjno-Lecznicza w Warszawie

      W roku sprawozdawczym zakupiono ze środków własnych środki trwałe na łączną kwotę 672.080,00 zł (laser siatkówkowy, angiografia fuoresceinowa, perymetr komputerowy, 4w1 autorefraktometr/keratometr/tonometr/pachymetr), autorefraktometr pediatryczny, rzutnik optotypów, dioptromierz, serwer, UTM – system zapobiegania atakom hakerskim). Ze sprzętu rehabilitacyjnego zakupiono falę uderzeniową ze środków własnych wydatkowano kwotę 29.000,00 zł. Na działania remontowo – inwestycyjne wydatkowano łącznie ze środków własnych 62.423,00 zł. Od Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy otrzymano tonometr na kwotę 24.500,00 zł

    6. Domy Pomocy Społecznej
      1. w Chorzowie
        W roku sprawozdawczym zakupiono ze środków JST, odbiorcy zad.publ., PFRON, darowizna środki trwałe na łączną kwotę 81.652,89 zł (zakup części do systemu alarmowo – przyzyw., wirówka pralnicza typu WR-15F, suszarka bębnowa, elektryczna typ SE-11R, urządzenie wielofunkcyjne A3 ineo c 301i. Wartości niematerialne i prawne – oprogramowanie MS Office 365 (business) na kwotę 590,40 ze środków JST, odbiorcy zad.publ., PFRON, darowizna. Nie zakupiono sprzętu rehabilitacyjnego. Na działania remontowo – inwestycyjne wydatkowano łącznie kwotę 118.526,15 zł ze środków JST, odbiorcy zad.publ., PFRON, darowizna (remont 2 pokoi mieszkalnych z łazienką, naprawę budynku – blachy dachowe, rynny, kominy, balustrady tarasowe; remont i odświeżenie pomieszczeń innych niż mieszkalne, wymiana pionów wodnych, usunięcie awarii sieci ciepłowniczej i kanalizacyjnej, naprawa samochodu Renault, montaż klimatyzacji w magazynie.
      2. w Kielcach
        Nie dokonywano zakupów środków trwałych i sprzętu rehabilitacyjnego.
        Na działania remontowo – inwestycyjne wydatkowano łącznie 11.666,64 zł, z czego ze środków dotacji Wojewody Świętokrzyskiego 651,28 zł, z odpłatności gmin i mieszkańców za pobyt w DPS oraz darowizny finansowej łącznie 11.015,36 zł (usunięcie awarii gazowej, bieżąca konserwacja windy osobowej, usunięcie awarii kanalizacyjnej, ułożenie płyt chodnikowych, uszczelnienie połaci dachowej, naprawa i konserwacja sprzętu i urządzeń, zakup materiałów do remontów bieżących (prace malarskie wykonywane we własnym zakresie).
      3. w Olsztynie
        W roku sprawozdawczym nie dokonano zakupu środków trwałych. Zakupiono natomiast sprzęt rehabilitacyjny (2 łóżka rehabilitacyjne elektryczne) wydatkowano ze środków własnych 6.614,00 zł. W ramach działań remontowo – inwestycyjnych wydatkowano ze środków własnych kwotę 71.869,56 zł (materiały do remontu pomieszczeń, usługi remontowe pomieszczeń).
    7. Warsztaty Terapii Zajęciowej
      1. w Słupsku
        W roku sprawozdawczym nie zakupiono środków trwałych, nie zakupiono sprzętu rehabilitacyjnego ani nie przeprowadzano działań remontowo – inwestycyjnych.
      2. w Toruniu
        W roku sprawozdawczym nie zakupiono środków trwałych, nie zakupiono sprzętu rehabilitacyjnego ani nie przeprowadzano działań remontowo – inwestycyjnych.
      3. we Włocławku
        W roku sprawozdawczym zakupiono ze środków PFRON środek trwały na kwotę 3.299,99 zł (Notebook). Zakupiono sprzęt rehabilitacyjny ze środków PFRON na kwotę 8.000,00 (dwa rowery stacjonarne oraz bieżnię). W ramach działań remontowo – inwestycyjnych ze środków PFRON na kwotę 14.696,15 zł wykonano remont instalacji elektrycznej w piwnicy WTZ oraz odbicie tynków i odsolenie ścian pomieszczeń piwnicy WTZ.
    8. Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie

      W roku sprawozdawczym zakupiono ze środków PFRON środki trwałe na łączną kwotę 157.828,00 (samochód Toyota Proace 138.180,00zł , szafki do pokoju socjalnego 8.050,00 zł ;monitoring). Nie zakupiono sprzętu rehabilitacyjnego. W ramach działań remontowo – inwestycyjnych wydatkowano łączną kwotę 7.136,33 zł, z czego ze środków własnych 5.056,69 zł, z Zakładowego Funduszu Aktywności 2.079,64 zł. Wykonano remont stołówki i magazynów kuchennych – poprawa warunków sanitarnych, remont rampy wyładunkowej – gastronomia.

    9. Środowiskowe Domy Samopomocy w Olsztynie
      1. “ARIADNA”
        W roku sprawozdawczym nie zakupiono środków trwałych i nie zakupiono sprzętu rehabilitacyjnego. W ramach działań remontowo – inwestycyjnych z dotacji Wojewody Warmińsko – Mazurskiego wydatkowano kwotę 15.922,72 zł (serwis i naprawa klimatyzatora HEIER, drobne naprawy remontowe )
      2. “DEDAL”
        W roku sprawozdawczym nie dokonano zakupów środków trwałych i sprzętu rehabilitacyjnego.
        W ramach działań remontowo – inwestycyjnych z dotacji Wojewody Warmińsko – Mazurskiego wydatkowano kwotę 3.572,28 zł.
      3. “TEZEUSZ”
        W roku sprawozdawczym nie zakupiono środków trwałych, ani nie zakupiono sprzętu rehabilitacyjnego. W ramach działań remontowo – inwestycyjnych z dotacji Wojewody Warmińsko – Mazurskiego wydatkowano kwotę 5.824,05 na drobne remonty.

Związek wiele zadań realizował w ramach dotacji udzielonej przez podmioty państwowe centralne i samorządowe. W ramach wielu programów oraz innych środków jednostki Związku realizowały poniższe zadania statutowe:

Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia “HOMER” w Bydgoszczy
W ramach umowy z PFRON organizował szkolenia z zakresu rehabilitacji podstawowej dla niewidomych. W ramach zajęć organizowanych przez Ośrodek wzięło udział 227 uczestników. Realizowane zajęcia to: rehabilitacja podstawowa o charakterze ogólnym, orientacja przestrzenna, czynności życia codziennego, nauka brajla, inne pozawzrokowe techniki komunikowania się (np. posługiwanie się komputerem).Ponadto z dotacji PFRON prowadził działania na rzecz niewidomych z Ukrainy.

W ramach działalności gospodarczej prowadził sprzedaż usług hotelowych ( wykorzystano 19670 osobodni) oraz wynajem pomieszczeń ( sala konferencyjna, sala gimnastyczna), działalność stołówki.

Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “EDEN” w Ciechocinku
organizował 21-dniowe turnusy lecznictwa sanatoryjnego, 14-dniowe turnusy usprawniająco – rekreacyjne. Z usług Ośrodka skorzystało 1466 osób w tym 39 niewidomych.
Ośrodek był finansowany głównie przez NFZ. Sprzedawał także usługi w systemie komercyjnym.

Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “NESTOR” w Muszynie
prowadził 14-dniowe turnusy rehabilitacyjne oraz rehabilitacyjno – szkoleniowe, kilkudniowe turnusy szkoleniowe i integracyjne. Z usług Ośrodka skorzystały 2754 osoby w tym 483 niewidomych. Ośrodek prowadził także działalność gospodarczą sprzedając usługi na wolnym rynku.

Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “KLIMCZOK” w Ustroniu Morskim
Prowadził 14-dniowe turnusy rehabilitacyjne oraz profilaktyczno – rehabilitacyjne, kilkudniowe turnusy szkoleniowe i integracyjne. Z usług Ośrodka skorzystało 2531 osób w tym 315 niewidomych.

Prowadził także działalność gospodarczą sprzedając usługi na wolnym rynku.

NZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny “LABIRYNT” w Olsztynie
prowadził kilka form działalności: leczenie, diagnostyka , rehabilitacja – w ramach NFZ i odpłatnie. Placówka realizowała zadania dotyczące rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową w Gabinecie Rehabilitacji Narządu Wzroku ( usługi psychologa, instruktora orientacji przestrzennej, tyflopedagoga, terapeuty widzenia.). Prowadził sprzedaż pomocy optycznych i ortopedycznych

Ośrodek prowadził także mieszkania wspomagane, z których skorzystało 17 osób; oraz miejsca hotelowe (41). Wykorzystano 7714 osobodni.
Z Funduszu Pomocy prowadził wsparcie dla obywateli z Ukrainy.

Instytut Tyflologiczny – zpch oraz Szczebel Centralny PZN w Warszawie zajmował się:

  • obsługą centralnych władz statutowych,
  • administrowaniem nieruchomościami Związku,
  • prowadzeniem działalności gospodarczej z zakresu wynajmu powierzchni biurowych, opiniowanie materiałów w brajlu, tłumaczenia z brajla i na brajla, warsztaty edukacyjne, dokonywanie ocen pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnością.
  • nadzorowaniem działalności jednostek bez osobowości prawnej,
  • działalnością finansowo-kadrowo-rozliczeniową; dokonywał rozliczeń zadań realizowanych przez jednostki ze środków z różnych źródeł, przygotowywał budżety i rozliczał projekty.
  • działalnością rehabilitacyjną współfinansowaną z PFRON, ze środków unijnych, darowizn i innych w ramach której realizował projekty i inne działania.

Były to m.innymi n.wym projekty :

  • DIGIVETT4VIP – finansowanie ze środków UE
  • GREEN4VIP – finansowanie ze środków UE
  • „Barraga: Program ustawniania widzenia” – finansowanie ze środków PFRON
  • „Razem MOŻEMY WIĘCEJ. Czasopisma PZN-u dla osób z dysfunkcją narządu wzroku” – finansowanie ze środków PFRON
  • Pokonamy bariery. Czasopisma PZN dla osób niewidomych i słabowidzących – finansowanie ze środków PFRON
  • Doszkalanie instruktorów orientacji przestrzennej i mobilności – finansowanie ze środków PFRON
  • Testowanie wypracowanych rozwiązań tyflograficznych – tyflomapy – finansowanie ze środków WAT
  • „Kultura dla wszystkich – poznajemy wybranych Patronów Roku 2024” – finansowanie ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego
  • Pracownia doboru oświetlenia- ze środków PFRON i Firmy ALCON,
  • Turnus usprawniająco-rekreacyjny dla dzieci z problemami wzroku od 5 do 13 roku życia we współpracy z Tow. Opieki Ociemniałym w Laskach
  • Zakup samochodu warunkiem realizacji pierwszej pomocy i świadczenia usług społecznych i zawodowych – finansowanie ze środków MRPiPS

NZOZ Centralna Przychodnia L-R w Warszawie W roku sprawozdawczym rejestrowała 24.986 pacjentów w tym niepełnosprawnych 2283 w stopniu znacznym 1701.
Prowadziła poradnie: okulistyczną dla dzieci i dorosłych, rehabilitację leczniczą, psychologiczną, rehabilitacyjną osób z dysfunkcją wzroku, leczenia zeza oraz stomatologię z protetyką. .
W ramach umów z NFZ udzieliła 118 544 świadczenia. Odpłatnie w ramach działalności gospodarczej udzieliła 471 świadczeń.
W roku sprawozdawczym wprowadzono zaopatrzenie ( refundowane) niewidomych w białe laski w drodze wysyłkowej. Prowadzono także sprzedaż pomocy optycznych.

  • Dom Pomocy Społecznie w Chorzowie dla 160 pensjonariuszy
  • Dom Pomocy Społecznej w Kielcach dla 45 pensjonariuszy
  • Dom Pomocy Społecznej w Olsztynie dla 100 pensjonariuszy.

Trzy Domy poza działalnością opiekuńczą, medyczną, socjalno-bytową prowadziły różnorodne zajęcia terapeutyczne indywidualne i grupowe w celu rozwijania aktywności swoich podopiecznych. Były to zajęcia manualne, kulturalno-integracyjne, biblioterapia, organizowały wycieczki integracyjno-poznawcze.

DPS w Chorzowie finansowany był z dotacji Organów Samorządu Terytorialnego, dotacji Urzędu Miasta, PFRON- stanowiska pracy i refundacja wynagrodzeń oraz odpłatność mieszkańców.
DPS w Kielcach finansowany był z dotacji Urzędu Miasta , Urzędów Gmin oraz PFRON – dofinansowanie wynagrodzeń oraz odpłatność mieszkańców.

DPS w Olsztynie finansowany był przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego , Miasto Olsztyn, Funduszu Pomocy Ukrainy, dotacji PFRON do wynagrodzeń oraz odpłatności mieszkańców.

Warsztaty Terapii Zajęciowej w Słupsku dla 55, w Toruniu dla 24, we Włocławku dla 40 uczestników.

Wśród uczestników było 28 osób niewidome z dysfunkcją wzroku.

Dla uczestników prowadzono różnorodne zajęcia na bazie pracowni: plastycznej, rękodzielniczej, gospodarstwa domowego, edukacyjno-artystycznej, włókienniczo-dziewiarskiej, technicznej, poligraficznej, dekoratorsko-modelarskiej, florystycznej, rekreacyjno-rehabilitacyjnej, stolarsko-modelarskiej, praktyki życiowej, sztuki użytkowej. Uczestnicy Warsztatów korzystali z różnych form rehabilitacji indywidualnej i grupowej.

WTZ finansowane były ze środków PFRON, samorządowych i darowizn.

Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie. Dominującym kierunkiem działalności gospodarczej była produkcja gastronomiczna i garmażeryjna. Prowadzona była również produkcja krawiecko-szwalnicza, wyrobów artystycznych. ZAZ wykonywał usługi pralnicze i maglowanie. Prowadził uprawę warzyw, uprawę ozdobnych krzewów iglastych i krzewów owocowych, rozsad kwiatów. W ZAZ na koniec roku sprawozdawczego zatrudnionych było 53 osoby w tym 13 niewidomych, łączna liczba osób niepełnosprawnych zatrudnionych w ZAZ: 39. ZAZ prowadził działalność ze środków z dotacji PFRON, budżetu Samorządu i środków własnych z działalności gospodarczej.

Środowiskowe Domy Samopomocy w Olsztynie “ARIADNA” “DEDAL” “TEZEUSZ” prowadziły treningi funkcjonowania w życiu codziennym, terapię ruchową oraz niosły pomoc i niezbędną opiekę łącznie 185 osobom z określonymi niepełnosprawnościami. Prowadzone pracownie: pracownie kulinarne, gospodarstwa domowego, komputerowe, plastyczne, muzyczne, kinezyterapii, ślusarsko – stolarskie, pedagogiczne, psychologiczne, terapii ruchem, sala wyciszeni, multimedialna, biblioterapii i inne.

  1. Ariadna – średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 60 osób,
  2. Dedal – średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 59,91 osób,
  3. Tezeusz – średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 57 osób.

Środowiskowe Domy finansowane były z dotacji Wojewody Warmińsko-Mazurskiego oraz dofinasowanie pracowników w postaci dodatku motywacyjnego w ramach programu.

  1. Informacje o rozliczeniach Stowarzyszenia z tytułu zobowiązań podatkowych oraz informacja o składanych deklaracjach podatkowych:
  • CIT –8 zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych ( jedna zbiorcza deklaracja 17 jednostek PZN składana przez IT )
  • VAT-7 dot. podatku od towarów i usług
  • PIT-4 dot. zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
  • PIT – 11/8B, PIT –40 zeznanie o osiągniętym dochodzie osób fizycznych
  • INF- D informacja o wynagrodzeniach zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych i ich stopniach niepełnosprawności.
  • DEK II- deklaracja miesięcznych wpłat na PFRON
  • INF-1 informacja miesięczna o zatrudnieniu, kształceniu lub działalności na rzecz niepełnosprawnych
  • DRA – do ZUS – miesięczna zbiorcza deklaracja rozliczeniowa plus raporty imienne o składkach na ubezpieczenia społeczne.
  • MPIPS – Roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego ( składana przez IT z 17 jednostek Związku bez osobowości prawnej)
  • GUS – sprawozdanie z lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, zakładami stacjonarnymi pomocy społecznej, z dz. stowarzyszeń, fundacji i innych organizacji społecznych, SOF-5 – Sprawozdanie o kooperacji, zarządzaniu i komunikacji wybranych organizacji non-profit za 2017r.

Deklaracja podatku od nieruchomości i wieczystego użytkowania gruntów składane do Urzędów Gmin na terenie posiadanych nieruchomości, przez IT PZN w Warszawie. Instytut Tyflologiczny jako ZPCH oraz ZAZ był uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z tyt. opłat od podatku i opłat lokalnych art.7 ust.2 pkt.4 Ustawy o podatkach.

Uzyskane dochody wydatkowane są w całości i wyłącznie na cele statutowe. Dochody wolne od podatku na podstawie art.17 ust.1 pkt. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochody OPP wolne na podstawie art.17 ust.1 pkt.6c Ustawy o podatku.

  1. W wymienionych jednostkach związku w 2024 roku przeprowadzono łącznie 59 kontroli. Były to następujące kontrole:
  1. Państwowa Inspekcja Sanitarna – 18
  2. DEKRA – audyt ISO – 1
  3. Urzędy Wojewódzkie, Urzędy Marszałkowskie i Urzędy Miasta – 9
  4. ZUS – 2
  5. Usługowy Zakład Kominiarski – 1
  6. Urząd Dozoru Technicznego – 3
  7. Inspektor Nadzoru Budowlanego – 1
  8. Automatyka Grzewcza – 1
  9. Dormakaba sp. z o. o przegląd i konserwacje drzwi automatycznych. – 1
  10. Zakład U.-H. Supon S.A. – przegląd gaśnic i hydrantów- 1
  11. Państwowa Straż Pożarna – 2
  12. Polski Rejestr Statków – audyt ISO – 1
  13. Sąd Okręgowy – 1
  14. Państwowa Inspekcja Pracy – 4
  15. Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna – 4
  16. Biegły Rewident APS Biuro Audytorsko – Rachunkowe sp. z o.o. – 1
  17. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie – 5
  18. IBS – instalacja elektryczna – 1
  19. ABC poż. – system gaśniczy – 1
  20. PK Kurzeja- kontrola stanu technicznego – 1

Warszawa 18.03.2025 r.

Zatwierdzono sprawozdanie finansowe za 2024r, przez Główną Komisję Rewizyjną, Uchwała nr 4/2025 z dnia 17.06.2025r