Nowe szanse dla uczniów
Rola Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW) w edukacji dzieci niewidomych i słabowidzących w placówkach ogólnodostępnych była tematem konferencji zorganizowanej przez Ministerstwo Edukacji. Każdy uczeń powinien mieć równie szanse i móc wybierać szkołę, która jest dla niego najlepsza.
Zgodnie z danymi przedstawionymi przez wiceminister Marzenę Machałek 73 proc. dzieci niewidzących kształci się w ośrodkach specjalnych. Natomiast ponad 80 proc. dzieci niedowidzących jest w szkołach ogólnodostępnych. Do rodziców należy wybór szkoły, do której uczęszcza ich dziecko.
– Rolą edukacji włączającej jest takie dostosowanie edukacji, czy to w szkole, która jest specjalnym ośrodkiem szkolno-wychowawczym, czy w szkole ogólnodostępnej, aby edukacja była dostosowana do dzieci, by później w życiu dorosłym miały one szansę na godne i w miarę możliwości, samodzielne życie – wskazywała wiceminister Marzena Machałek. Podkreśliła również, że szkoła jest miejscem pokonywania trudności.
Wiceminister zwróciła uwagę na zmieniające się trendy. Wskazywała, że rodzice nie chcą wysyłać dzieci do ośrodków odległych od miejsca zamieszkania.
– To nie jest tak, że dzieci z niepełnosprawnościami są skazane na bycie i funkcjonowanie daleko od rodziców. Ta zmiana, że ośrodek, szkoła powinny być blisko ucznia, blisko domu jest potrzebą wynikającą ze zmiany podejścia do niepełnosprawności – podkreśliła Sekretarz Stanu.
Zdaniem wiceminister Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą nie będą zastępować szkół specjalnych, ale uzupełnią pomoc oferowaną dzieciom i młodzieży przez szkoły ogólnodostępne.
– Są środki na 300 dodatkowych SCWEW-ów, by były w prawie każdym powiecie. Nie chcemy likwidować szkół i ośrodków specjalnych. Mamy też 10-krotnie więcej dzieci ze spektrum autyzmu w szkołach ogólnodostępnych – podsumowała wiceminister.
Źródło: Ministerstwo Edukacji