Treść artykułu

Na biurku leży tablet, a obok niego stoi laptop. Ktoś pracuje przy komputerze.

Nie masz profilu zaufanego? Możesz założyć tymczasowy

Ministerstwo Cyfryzacji wprowadza tymczasowy profil zaufany. To rozwiązanie na czas pandemii dla osób, które chcą załatwiać sprawy urzędowe przez Internet, a nie mają konta w banku lub nie mogą udać się do punktu potwierdzającego PZ. Zamiast tego będzie można spotkać się z urzędnikiem online i z jego pomocą założyć tymczasowy profil zaufany. Zachowa ważność przez 3 miesiące.

Profil zaufany to narzędzie identyfikacji elektronicznej, umożliwia załatwianie spraw urzędowych online. Jest ważny przez 3 lata. Zawiera zestaw danych, które pozwalają potwierdzić tożsamość obywatela w internetowych systemach administracji publicznej. Można go założyć na dwa sposoby. Profil zaufany można potwierdzić przez e-konto w jednym z dziesięciu banków w Polsce. Ich lista jest dostępna na www.pz.gov.pl. Na tej stronie internetowej można też wypełnić wniosek, by następnie złożyć wizytę w punkcie potwierdzającym, np. w urzędzie gminy, starostwie powiatowym, na poczcie, w oddziale ZUS czy NFZ.

Tymczasowy profil zaufany można założyć z pominięciem tych kroków. W jaki sposób? Wystarczy odwiedzić stronę www.gov.pl, wybrać e-usługę Załóż profil zaufany https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany, a dalej zakładkę Tymczasowy profil zaufany: https://moj.gov.pl/uslugi/engine/ng/index?xFormsAppName=TymczasowyProfilZaufany. Najpierw powinniśmy ustalić dane do logowania, czyli podać nazwę użytkownika, której chcemy używać, i hasło, którym będziemy się później logować do systemów e-administracji. Należy pamiętać o obowiązujących wytycznych: hasło musi mieć minimum osiem znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny. Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.

W kolejnym kroku trzeba podać swoje dane:

  • pierwsze i drugie imię (o ile je posiadamy),
  • nazwisko,
  • numer PESEL.

Dalej trzeba będzie wpisać dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) i… wybrać termin wideorozmowy! Przedtem musimy jednak upewnić się, czy mamy dostęp do kamery i mikrofonu w naszym urządzeniu (może to być telefon, tablet lub laptop). Pracownicy ministerstwa zapytają także zainteresowanych, w jakich porach dniach mogliby porozmawiać z urzędnikiem i potwierdzić tymczasowy profil zaufany.

W kolejnym kroku – na podsumowaniu wniosku – należy sprawdzić wszystkie swoje dane i upewnić się, że są prawidłowe. Jeśli tak, można już wysłać wniosek. Na numer telefonu, który w nim podaliśmy, dostaniemy kod autoryzacyjny. Trzeba wpisać go w odpowiednie pole i kliknąć przycisk „Dalej”.

Następnie powinniśmy zajrzeć do swojej skrzynki e-mail. Na podany we wniosku adres poczty elektronicznej dostaniemy dwie wiadomości:

  • pierwsza – potwierdzenie założenia konta w serwisie Profil Zaufany,
  • druga – potwierdzenie wysłania wniosku.

WAŻNE! Druga wiadomość zawierać będzie numer wniosku, który będzie potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem. Nie należy nikomu podawać tego numeru!

Później czekamy już tylko na telefon od urzędnika. To jak szybko zadzwoni, będzie zależało od liczby wniosków, które wpłyną.

Przebieg wideorozmowy punkt po punkcie:

  1. Urzędnik zadzwoni i poda numer twojego wniosku. Sprawdź, czy numer zgadza się z tym, który otrzymałeś w potwierdzeniu. Jeśli tak, możesz kontynuować rozmowę.
  2. Na adres e-mail dostaniesz link do rozmowy wideo, która odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku. Otwórz przesłany link (w aplikacji Skype kliknij dodatkowo zielony przycisk Zadzwoń).
  3. Urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.
  4. Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, urzędnik potwierdzi profil zaufany. Potwierdzenie założenia PZ dostaniesz na swój adres e-mail.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Fot. Pixabay