Nie masz profilu zaufanego? Możesz założyć tymczasowy
Ministerstwo Cyfryzacji wprowadza tymczasowy profil zaufany. To rozwiązanie na czas pandemii dla osób, które chcą załatwiać sprawy urzędowe przez Internet, a nie mają konta w banku lub nie mogą udać się do punktu potwierdzającego PZ. Zamiast tego będzie można spotkać się z urzędnikiem online i z jego pomocą założyć tymczasowy profil zaufany. Zachowa ważność przez 3 miesiące.
Profil zaufany to narzędzie identyfikacji elektronicznej, umożliwia załatwianie spraw urzędowych online. Jest ważny przez 3 lata. Zawiera zestaw danych, które pozwalają potwierdzić tożsamość obywatela w internetowych systemach administracji publicznej. Można go założyć na dwa sposoby. Profil zaufany można potwierdzić przez e-konto w jednym z dziesięciu banków w Polsce. Ich lista jest dostępna na www.pz.gov.pl. Na tej stronie internetowej można też wypełnić wniosek, by następnie złożyć wizytę w punkcie potwierdzającym, np. w urzędzie gminy, starostwie powiatowym, na poczcie, w oddziale ZUS czy NFZ.
Tymczasowy profil zaufany można założyć z pominięciem tych kroków. W jaki sposób? Wystarczy odwiedzić stronę www.gov.pl, wybrać e-usługę Załóż profil zaufany https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany, a dalej zakładkę Tymczasowy profil zaufany: https://moj.gov.pl/uslugi/engine/ng/index?xFormsAppName=TymczasowyProfilZaufany. Najpierw powinniśmy ustalić dane do logowania, czyli podać nazwę użytkownika, której chcemy używać, i hasło, którym będziemy się później logować do systemów e-administracji. Należy pamiętać o obowiązujących wytycznych: hasło musi mieć minimum osiem znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny. Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.
W kolejnym kroku trzeba podać swoje dane:
- pierwsze i drugie imię (o ile je posiadamy),
- nazwisko,
- numer PESEL.
Dalej trzeba będzie wpisać dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) i… wybrać termin wideorozmowy! Przedtem musimy jednak upewnić się, czy mamy dostęp do kamery i mikrofonu w naszym urządzeniu (może to być telefon, tablet lub laptop). Pracownicy ministerstwa zapytają także zainteresowanych, w jakich porach dniach mogliby porozmawiać z urzędnikiem i potwierdzić tymczasowy profil zaufany.
W kolejnym kroku – na podsumowaniu wniosku – należy sprawdzić wszystkie swoje dane i upewnić się, że są prawidłowe. Jeśli tak, można już wysłać wniosek. Na numer telefonu, który w nim podaliśmy, dostaniemy kod autoryzacyjny. Trzeba wpisać go w odpowiednie pole i kliknąć przycisk „Dalej”.
Następnie powinniśmy zajrzeć do swojej skrzynki e-mail. Na podany we wniosku adres poczty elektronicznej dostaniemy dwie wiadomości:
- pierwsza – potwierdzenie założenia konta w serwisie Profil Zaufany,
- druga – potwierdzenie wysłania wniosku.
WAŻNE! Druga wiadomość zawierać będzie numer wniosku, który będzie potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem. Nie należy nikomu podawać tego numeru!
Później czekamy już tylko na telefon od urzędnika. To jak szybko zadzwoni, będzie zależało od liczby wniosków, które wpłyną.
Przebieg wideorozmowy punkt po punkcie:
- Urzędnik zadzwoni i poda numer twojego wniosku. Sprawdź, czy numer zgadza się z tym, który otrzymałeś w potwierdzeniu. Jeśli tak, możesz kontynuować rozmowę.
- Na adres e-mail dostaniesz link do rozmowy wideo, która odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku. Otwórz przesłany link (w aplikacji Skype kliknij dodatkowo zielony przycisk Zadzwoń).
- Urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.
- Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, urzędnik potwierdzi profil zaufany. Potwierdzenie założenia PZ dostaniesz na swój adres e-mail.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Fot. Pixabay