Na rynku pracy każdy może znaleźć swoje miejsce
Rynek pracy poszukuje pracowników, którzy wniosą nie tylko kompetencje, ale i zaangażowanie. Mazowiecki Sejmik Osób z Niepełnosprawnościami pokazał, że osoby z niepełnosprawnością mogą być odpowiedzią na te potrzeby – pod warunkiem, że firmy przygotują się do ich pełnego włączenia.
Czy zatrudnianie osób z niepełnosprawnością to koszt czy inwestycja? Jak zmienia się rynek pracy i jakie działania powinny podjąć samorządy, instytucje i pracodawcy, aby otworzyć go na osoby z różnymi potrzebami? Na te pytania szukano odpowiedzi podczas Mazowieckiego Sejmiku Osób z Niepełnosprawnościami, którego obrady odbyły się we wrześniu w Warszawie.
W województwie mazowieckim mieszka ponad 670 tys. osób z niepełnosprawnościami. Z danych GUS na grudzień 2023 r. wynika, że w województwie mazowieckim zatrudnionych było 44,1 tys. osób z niepełnosprawnościami, co stanowi tylko 9,2% ogółu tej grupy osób. Ponad 5 tys. niepełnosprawnych to osoby zgłoszone jako bezrobotne (dane z WUP w Warszawie).
Bariery – te fizyczne i te mentalne
Uczestnicy sejmiku podkreślali, że kluczową przeszkodą pozostają nie tylko ograniczenia wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, ale także bariery mentalne i brak przygotowania organizacji.
– Często widzimy tylko ograniczenia – wózek, aparat słuchowy – zamiast kompetencji i możliwości. Tymczasem niepełnosprawność nie musi być barierą to po prostu inny sposób funkcjonowania. Kluczem jest stworzenie odpowiednich warunków pracy i skupienie się na tym, co ktoś może zrobić, a nie czego nie może – podkreślił Artur Świercz, pełnomocnik zarządu województwa mazowieckiego ds. osób niepełnosprawnych.
Jak budować otwarte miejsce pracy?
Eksperci zgodzili się, że otwartość firm na zatrudnianie osób z niepełnosprawnością nie może ograniczać się do wypełnienia wskaźników. Coraz częściej to pracodawcy dostrzegają konkretne korzyści – lojalność, większe zaangażowanie czy różnorodność perspektyw w zespołach.
– Już nie mówimy tylko o dofinansowaniach z PFRON, czy o unikaniu kar za brak realizacji 6% wskaźnika zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Mówimy przede wszystkim o tym, że pracodawca może znaleźć lojalnego pracownika – takiego, dla którego miejsce pracy nie będzie jedynie obowiązkiem, ale czymś, co realnie zmieni jego życie. Warto też pamiętać, że takie decyzje wzmacniają świadomość społeczną i pozytywnie wpływają na wizerunek organizacji w oczach pracowników i otoczenia – powiedział Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych.
Czy statystyki widzą pracę osób z niepełnosprawnościami?
Statystyki jasno pokazują, że wskaźnik zatrudnienia osób z niepełnosprawnością wciąż jest niski. Uczestnicy sejmiku podkreślali, że zmiany są powoli widoczne, ale wciąż potrzebne jest większe zrozumienie tematu.
– Rynek pracy dla osób z niepełnosprawnościami powinien się rozwijać. To są wartościowi pracownicy, a nasze zadanie – jako samorządu – to tworzyć warunki do ich reintegracji społecznej i zawodowej. Przez warsztaty, szkolenia, centra integracji czy zakłady aktywności zawodowej realnie wspieramy powstawanie nowych miejsc pracy – powiedziała Anna Katarzyna Brzezińska, członkini zarządu województwa mazowieckiego.
Również w instytucjach zauważalna jest zmiana trendów.
– W ciągu ostatnich 30 lat widać ogromny postęp – coraz więcej instytucji i firm zatrudnia osoby z niepełnosprawnościami. Problemem pozostaje brak wiedzy – pracodawcy muszą być świadomi nie tylko obowiązków, ale i korzyści. A te są oczywiste. Powiem mocno: dziś wstydem jest nie zatrudniać osób z niepełnosprawnościami – koordynator ds. dostępności ZUS Krzysztof Czechowski.
Kampania społeczna „Osoba z Niezwykłością”
Mazowiecki Sejmik Osób Niepełnosprawnych pokazał, że zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami nie powinno być postrzegane w kategoriach kosztu, ale inwestycji. To korzyści nie tylko dla samych pracowników, lecz także dla firm i społeczeństwa.
Na spotkaniu przedstawiono założenia kampanii społecznej „Osoba z Niezwykłością”, która ma trafić do środowisk biznesowych – potencjalnych pracodawców. Z założenia ma przełamać stereotypy i pokazać, że osoby z niepełnosprawnością to pracownicy z potencjałem. Kampania będzie m.in. bazować na przykładach dobrych praktyk w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami. Przedsiębiorcy będą mogli liczyć na webinary i materiały, które pozwolą im lepiej poznać temat.
Źródło: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej
Fot.

