Treść artykułu

Zdjęcie pasażerów, którzy siedzą w samolocie.

Loty bez barier – nowe wytyczne

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewodników Powietrznych (IATA) ogłosiło nowe wytyczne, które mają przyczynić się do poprawy jakości podróży pasażerów z niepełnosprawnościami. Dyrektywy odzwierciedlają i opierają się na najlepszych praktykach branżowych oraz będą na bieżąco weryfikowane i rozszerzane. 

IATA już wcześniej podkreślała, że bezpieczny i komfortowy transport jest obszarem do poprawy, a linie lotnicze powinny w tym zakresie współpracować zarówno z organizacjami, jak i grupami osób z dysfunkcjami.

– Linie lotnicze dokładają wszelkich starań, aby pasażerowie z niepełnosprawnościami mogli podróżować z godnością, pewnością siebie i komfortem. Współpracując z przedstawicielami społeczności osób z dysfunkcjami, ustaliliśmy, że pilnie potrzebne są nowe protokoły usprawniające transport środków ułatwiających poruszanie się – podkreślił Nick Careen, starszy wiceprezes IATA Prezes ds. operacji, bezpieczeństwa i ochrony.

Dyrektywy obejmują zalecenia dotyczące projektów lotnisk w celu spełnienia standardów dostępności, szczegółowe wytyczne w celu zapewnienia zgodności z przepisami dotyczącymi towarów niebezpiecznych (w przypadku urządzeń zasilanych baterią litową), a także instrukcje krok po kroku dotyczące bezpiecznego ładowania sprzętu lub urządzeń ułatwiających poruszanie się na pokładzie.

Wytyczne IATA obejmują m.in.:

  • lepsze procesy rezerwacji i wymiany informacji, w tym wykorzystanie kodów Special Service Request (SSR) i Passenger Name Requirement (PNR), w celu informowania z wyprzedzeniem o rodzaju sprzętu ułatwiającego poruszanie się,
  • zalecenie stworzenia elektronicznych oznaczeń sprzętu, powiązanych z informacjami technicznymi, które pomogą liniom lotniczym i obsłudze naziemnej w jego bezpiecznym transporcie,
  • doradztwo dla linii lotniczych w zakresie opracowania zestawu narzędzi komunikacyjnych do współpracy z pasażerami z niepełnosprawnościami, w tym wyraźnie oznakowanego i dostępnego obszaru strony internetowej,
  • najlepsze praktyki dotyczące załadunku, odbioru i zwrotu sprzętu oraz zalecenia odnoszące się do przeszkolenia w tym celu wyspecjalizowanego personelu,
  • udoskonalone szkolenie obsługi naziemnej i personelu linii lotniczych.

Dostępność transportu publicznego stanowi jedno z działań realizowanych w Programie Dostępność Plus. Celem jest poprawa stopnia dostępności taboru pasażerskiego – zakup nowego, w pełni dostępnego lub modernizację użytkowanego. Duże znaczenie mają też przyjęte normy techniczne i organizacyjne regulujące dostępność. Niezbędne jest zatem inicjowanie wszelkich przedsięwzięć i projektów rozwiązujących w sposób systemowy problemy mobilności osób z niepełnosprawnościami.

Źródło: MFiPR

Fot. Unsplash