Treść artykułu

różne ikonki ludzi - grafika obrazująca rekrutację

Jest jeszcze dużo do zrobienia w zakresie dostępności urzędów i instytucji

Raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez podmioty publiczne w Polsce został opublikowany przez Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Przygotowano go w oparciu o wyniki badania zrealizowanego przez Główny Urząd Statystyczny. Z opracowania wynika, że większość podmiotów jest niedostosowana. Tylko 41 proc. placówek odpowiedziało TAK na wszystkie pytania z zakresu dostępności.

Badanie przeprowadzono w oparciu o raporty zebrane od ponad 57,5 tys. podmiotów publicznych w Polsce. Jest to pierwsze takie przekrojowe badanie. Do opracowania posłużyły m.in. raporty przesyłanie z placówek, zgodnie z obowiązkiem nałożonym przez ustawę o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Raport pokazuje stan dostępności na dzień 1 stycznia 2021 r. Przedstawiono w nim informacje na temat dostępności wybranych typów podmiotów publicznych np. szkół, placówek służby zdrowia czy instytucji kultury. Z opracowania wynika, że najwięcej dostępnych jednostek jest w województwie mazowieckim i łódzkim, najmniej w podkarpackim.

Przeprowadzone badania pokazały, że stosunkowo najlepiej prezentuje się poziom dostępności cyfrowej (średnia wysokość wskaźnika dostępności cyfrowej dla całego kraju to 0,49), co można tłumaczyć faktem, iż dostępność cyfrowa to obszar najlepiej uregulowany. Co istotne wprowadzenie zmian w zakresie dostępności cyfrowej nie wymaga tak dużych nakładów, jak np. w zakresie dostępności architektonicznej.

Wyniki badania pokazały, że średnio mniej, niż 30 proc. podmiotów publicznych zapewniało
wolne od barier poziome i pionowe przestrzenie komunikacyjne, dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych, czy informację na temat rozkładu pomieszczeń w budynkach. Lepsze wyniki osiągnięto w zakresie zapewnia w budynku możliwości ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.

Raport wykazał, że największe problemy podmioty publiczne mają z zapewnieniem skutecznej informacji i komunikacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. Średni wskaźnik dostępności informacyjno–komunikacyjnej dla całego kraju wyniósł 0,31. Nadal bardzo mało popularne są udogodnienia skierowane do osób z dysfunkcjami wzroku, słuchu lub mowy.

Jak piszą autorzy we wnioskach do publikacji: „ (…) podmioty publiczne czeka niewątpliwie jeszcze bardzo dużo pracy w dążeniu do w pełni dostępnej informacji i komunikacji dla osób ze szczególnymi potrzebami”. Kolejne takie przekrojowe badanie zostanie zrealizowane w 2025 roku, wtedy będzie można zobaczyć, jakie działania podjęto, aby zapewnić dostępność wszystkim odbiorcom.

Źródło: MFiPR, GUS