Treść artykułu

Starsza pani pracuje na komputerze.

Jak nie stać się ofiarą oszustwa?

Urząd Komunikacji Elektronicznej przygotował poradnik. Znajdziemy w nim wskazówki jak: bezpiecznie korzystać ze smartfonu, płacić BLIKIEM, korzystać z publicznego WI-FI oraz wykonywać połączenia telefoniczne będąc za granicą. Warto wziąć sobie do serca te rady, aby nie stać się ofiarą oszustwa.

Autorzy publikacji radzą, jak bezpiecznie używać smartfona lub laptopa. Urządzenia te zawierają mnóstwo informacji o nas. Na smartfonach często zainstalowane są aplikacje do banku, poczty, znajdują się tam też nasze dokumenty. Należy chronić te dane. Dlatego warto: ustawić blokadę ekranu na urządzeniu, zrobić kopie zapasowe, pamiętać o aktualizacji oprogramowania i programie antywirusowym, usunąć poufne dane z telefonu. A co najważniejsze, nigdy nie należy zapisywać, ani nie udostępniać haseł logowania.

Korzystanie z ogólnodostępnego Wi-Fi

Korzystając z ogólnodostępnego Wi-Fi należy zachować ostrożność. Cyberprzestępcy mogą tworzyć fałszywe punkty dostępowe Wi-Fi. Takie hotspoty umożliwiają przechwycenie części danych przesyłanych przez użytkowników do stron internetowych (np. banku, sklepu itp.). Urządzenia mobilne często automatycznie wyszukują niezabezpieczone hasłem lub znane im punkty dostępowe.

Zasady bezpieczeństwa:

  • łącząc się z Wi-Fi, nie wybieraj w smartfonie opcji zapamiętania tej sieci,
  • upewnij się, czy punkt dostępu należy do miejsca, do którego jest przypisany,
  • regularnie aktualizuj system operacyjny urządzenia,
  • zainstaluj na smartfonie aplikację antywirusową,
  • jeśli korzystasz z publicznej sieci, unikaj logowania się do wrażliwych kont osobistych (np. bankowość online, poczta elektroniczna).

SMS-y z okazjami

Oszuści mogą wysyłać SMS-y z informacją o okazjach zakupowych. Schematem działania jest masowa wysyłka SMS-ów wraz z linkiem do pobrania aplikacji. Klikając w link odbiorca naraża się na ściągnięcie złośliwego oprogramowania, utratę danych, czy kradzież środków z kart płatniczych, lub przejęcie kontroli nad urządzeniem.

Chronić się przed takimi sytuacjami:

  • nie otwieraj załączników i linków z podejrzanych e-maili i SMS-ów,
  • sprawdzaj źródła, adresy e-mailowe i treść wiadomości,
  • zwracaj uwagę na literówki i brak polskich znaków,
  • nie udostępniaj loginów i haseł,
  • nie udostępniaj danych z karty płatniczej,
  • przed zrobieniem zakupów, sprawdź wiarygodność sprzedającego: poszukaj informacji o nim, historii wcześniejszych transakcji, sprawdź, czy posiada wpis do KRS, certyfikaty zaufania, itp.,
  • sprawdź, czy na stronie są dane kontaktowe i regulamin, zasady reklamacji i zwrotu towaru. Jeśli nie ma takich dokumentów, nie dokonuj zakupów w tym miejscu.

Oszustwo z BLIKiem!

Zdarza się, że przestępcy przejmują konto danej osoby w social mediach a następnie wysyłają wiadomości z prośbą o pożyczkę lub zrobienie za kogoś płatności BLIKiem. Wtedy zadzwońmy bezpośrednio do adresata tej wiadomości. Zweryfikujmy, czy na pewno potrzebuje on takiej płatności. Często, podczas rozmowy, wychodzi na jaw, że profil naszego znajomego został przejęty przez oszustów. W regulaminach banków zazwyczaj widnieją zapisy, że jednorazowe hasła (takie jak kod BLIK) nie mogą być udostępniane osobom trzecim. Pamiętajmy o tym,

Więcej przydatnych porad, jak nie dać się oszukać w Internecie i nie tylko, można znaleźć w Poradniku wakacyjnym UKE udostępnionym na stronie: https://uke.gov.pl/akt/poradnik-wakacyjny-2023,487.html.

Źródło: UKE