Treść artykułu

Lekarka rozmawia z pacjentką

Jak lekarz powinien rozmawiać z pacjentem?

Rzecznik Praw Pacjenta na stronie internetowej zamieścił „Poradnik dobrej komunikacji” autorstwa Zbigniewa Kowalskiego. To praktyczne wskazówki i podpowiedzi dla pracowników placówek medycznych o tym, jak należy współpracować z pacjentami. Dla pacjenta to informacja, jak powinna przebiegać komunikacja z lekarzem.

Poradnik to podręczne kompendium wiedzy na temat komunikacji i współpracy z pacjentami. Zawiera przykłady z życia, modele i wskazówki, przemyślenia i refleksje. Wszystko, co jest potrzebne, aby kontakt z pacjentem był owocny i prowadził do przestrzegania medycznych zaleceń. Publikację stworzył Zbigniew Kowalski, nauczyciel akademicki nauczający studentów wydziału lekarskiego metod porozumiewania się z pacjentami. To częsty prelegent na najważniejszych zjazdach, konferencjach i kongresach medycznych.

„Jasno określony cel, którego osiągnięcie możemy w prosty sposób sprawdzić, podczas następnego spotkania, udział pacjenta w podejmowaniu decyzji i proponowaniu rozwiązań oraz proste i praktyczne wskazówki do działania to istota motywowania pacjenta” – to fragment tekstu z książki.

Autor przedstawia również taką opinie: „Pacjenci nie chcą się po prostu podporządkować. Pacjenci często nie słuchają tylko dlatego, że ktoś mówi mądre rzeczy w niezrozumiałym języku. Pacjenci chcą wiedzieć. Chcą rozumieć, akceptować, wyrażać własne zdanie. Chcą wreszcie, aby ich zdanie było wzięte pod uwagę. «Jeśli nie potrafisz czegoś wytłumaczyć w prosty sposób, to znaczy, że się na tym nie znasz». Ten cytat przypisuje się Albertowi Einsteinowi.”

Poradnik można pobrać ze strony: https://www.gov.pl/web/rpp/poradnik-dobrej-komunikacji

Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta

 

JR/Centrum Komunikacji PZN