Treść artykułu

Pracownicy Instytutu Tyflologicznego prowadzą prelekcję w trakcie warsztatów Dostępne Finanse.

Kolejne warsztaty z cyklu Dostępne Finanse

Drugie warsztaty z cyklu „Dostępne Finanse” odbyły się 18 października br. w siedzibie Rzecznika Finansowego. Tematem przewodnim było bezpieczeństwo autoryzacji płatności oraz weryfikacja tożsamości osoby logującej się do systemu. 

Celem spotkania było przedstawienie zasad i wymogów bezpieczeństwa przy projektowaniu rozwiązań dotyczących autoryzacji operacji finansowych, poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami w zakresie stosowania różnych rodzajów autoryzacji operacji finansowych oraz zidentyfikowanie obszarów, które wymagają dopracowania lub wypracowania rozwiązań spełniających kryteria dostępności i bezpieczeństwa.

Przedstawiciele Instytutu Tyflologicznego Polskiego Związku Niewidomych – Łukasz Chmielewski
i Aneta Wyrozębska − omówili wyzwania, z jakimi osoby niewidome i słabowidzące mierzą się podczas korzystania z systemów autoryzacji płatności oraz weryfikacji tożsamości. W prezentacji pracowników Instytutu nie zabrakło takich tematów jak: autoryzacja mobilna, kody SMS, biometria, dostępność bankomatów i terminali płatniczych, niedostępność kodów KAPTCHA.

Na temat bezpieczeństwa autoryzacji płatności wypowiedzieli się również przedstawiciele Polskiego Związku Głuchych, prezentując tę sprawę z perspektywy osób z niepełnosprawnością słuchu. Rafał Kanarek z Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych z Ministerstwa Cyfryzacji przedstawił temat w świetle obowiązujących przepisów oraz zachęcił uczestników do udziału w bezpłatnych szkoleniach z dostępności cyfrowej, które organizuje urząd.

Poza organizacjami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami w warsztatach wzięli również udział przedstawiciele branży finansowej − banki, operatorzy bankomatów, pośrednicy w płatnościach, firmy e-commerce. Zestawienie dwóch perspektyw – osób z niepełnosprawnościami oraz przedstawicieli sektora finansowego – wywołało pozytywny efekt. W trakcie spotkania toczyły się żywe dyskusje, uczestnicy wymieniali się doświadczeniami i pomysłami.

Mamy nadzieję, że refleksje z warsztatów zostaną z uczestnikami nieco dłużej i wpłyną na nowe rozwiązania prowadzące do poprawy dostępności. Wkrótce pojawi się artykuł na portalu https://subiektywnieofinansach.pl/, w którym szczegółowo zostanie opisane powyższe wydarzenie. Zachęcamy do lektury.

Celem akcji edukacyjnej „Dostępne Finanse” jest promowanie działań prowadzących do tego, żeby usługi i produkty finansowe były dostępne dla każdego. To przedsięwzięcie jest owocem rozmów i spotkań z Polskim Związkiem Niewidomych.

Organizatorzy akcji: Redakcje Subiektywnie o Finansach oraz Homodigital.pl
Partner społeczny: Polski Związek Niewidomych
Partnerzy: system płatności BLIK, BNP Paribas Bank Polska oraz Bank Millennium
Patronatem honorowym inicjatywę objęli: Rzecznik Finansowy, Związek Banków Polskich oraz Polska Izba Ubezpieczeń

Aneta Wyrozębska
Centrum Rehabilitacji w Instytucie Tyflologicznym PZN