Treść artykułu

Ujęcie na ręce na klawiaturze laptopa

Apel w sprawie dostępności stron sklepów internetowych

Osoby niewidome i słabowidzące mają problem z dokonaniem zakupów w sklepach internetowych, ponieważ strony te są często niedostępne. Centrum Rehabilitacji PZN chce zachęcić firmy, aby dostosowały swoje witryny zgodnie z zapisami ustawy o dostępności cyfrowej. Do sklepów internetowych zostały wysłane pisma z apelem w tej sprawie.

Zapewnienie dostępności cyfrowej pozwala korzystać z portalu szerszemu gronu użytkowników, zwiększa zaufanie społeczne i ogranicza wykluczenie cyfrowe, także w przypadku osób starszych. Centrum Rehabilitacji PZN liczy, że apel spotka się z pozytywnym odzewem, ponieważ firmy, które dostosują swoje strony internetowe mogą wiele zyskać: zwiększy się prestiż firmy i poszerzy się grono potencjalnych klientów.

Chcielibyśmy również zaprosić naszych czytelników do dyskusji. Czy i z jakich sklepów internetowych korzystają Państwo najczęściej, z jakimi trudnościami się tam spotykają? Czy mają Państwo propozycje, do których sklepów wysłać nasz apel? Odpowiedzi prosimy przesyłać na adres: kkowalczyk@pzn.org.pl.

Pisma w sprawie dostępności stron internetowych zostały skierowane do następujących sklepów: Kaufland, Lidl, Carrefour, Auchan, Biedronka, Drogeria Hebe, Smyk, DUKA, Decathlon, Reserved, Orsay, SPAR,  Media Markt, Leclerc, Media Expert, Komputronik, 5-10-15, Stokrotka, POLO market, Rossmann, NEONET, Black Red White, home&you, Agata Meble Abra meble, IKEA, Puccini, WITTCHEN oraz C&A.

Do tej pory Centrum Rehabilitacji PZN otrzymało odpowiedź z Kauflandu, który poinformował, że z myślą o osobach mających ograniczone możliwości przemieszczania się nawiązał współpracę z firmą, która dostarcza zakupy online bezpośrednio do domu. Przedstawiony problem nie pozostaje firmie obojętny, dlatego otrzymane uwagi obiecali przekazać podmiotom odpowiedzialnym za rozwiązania mobilne w sieci Kaufland  – zewnętrznej firmi Everli oraz oddziałowi międzynarodowemu, który zarządza aplikacją click&collect.

Lidl natomiast odpisał, że jako podmiot działający zgodnie z literą prawa, dba o dopełnienie wszelkich obowiązków, do których jest zobowiązany. Swoje działania opiera o ustawodawstwo regulujące działalność biznesową, zarówno online, jak i offline, w zakresie dbałości o szczególne grupy klientów. Aktualnie korporacja nie ma możliwości, aby wdrożyć rozwiązania ułatwiające poruszanie się po stronie dla osób z dysfunkcją wzroku.

Centrum Rehabilitacji
Instytut Tyflologiczny PZN