Treść artykułu

II Zjazd uczestniczek Projektu “Zrób to sam – szkolenie instruktorów czynności życia codziennego”

W dniach 4–7 listopada 2022 r. odbył się II Zjazd uczestniczek szkolenia instruktorów czynności życia codziennego. Uczestniczyły wszystkie osoby, czyli 16. Podczas zajęć zapoznano się z następującymi zagadnieniami:

  • Przygotowanie do nauki (wykład).
  • Dbałość o higienę osobistą w tym: organizacja przestrzeni w łazience, higiena intymna, pielęgnacja ciała, pielęgnacja zębów, włosów, paznokci, golenie się (ćwiczenia).
  • Dbałość o wygląd zewnętrzny w tym: dobór garderoby, fryzury, okularów (ćwiczenia).
  • Lokalizowania obiektów na stole, lokalizowanie jedzenia na talerzu, posługiwanie się sztućcami (ćwiczenia).
  • Ubieranie się w tym: zapinanie i rozpinanie guzików, zamków błyskawicznych, sznurowanie butów, napy, magnesy, zakładanie spodni i skarpetek, zakładanie i zdejmowanie nierozpinanej garderoby itp. (ćwiczenia).
  • Rozpoznawanie, dobieranie, przechowywanie i oznakowywanie ubrań (ćwiczenia).
  • Nawlekanie igły, przyszywanie guzików, szycie, robótki ręczne (ćwiczenia).
  • Dawkowanie leków (różnicowanie, odmierzanie dawek, odmierzanie kropli), urządzenia dotykowe i udźwiękowione wykorzystywane przy dbaniu o zdrowie (ćwiczenia).
  • Podpisywanie się, wypełnianie formularzy ćwiczenia).
  • Spędzanie wolnego czasu – gry, krzyżówki, książki, spacery, rekreacja, dostępna kultura (ćwiczenia).

Ponadto uczestniczki projektu zapoznały się z działalnością Polskiego Związku Niewidomych, jego strukturą oraz zwiedziły siedzibę Związku przy ul Konwiktorskiej 7 i 9.

Do zajęć wykorzystano różne pomoce np.: symulatory widzenia; różnego rodzaju lupy; typoskopy; formularze do wypełniania; zestawy liter dotykowych; opakowania po różnych kosmetykach; szczoteczki i pasty do zębów, kremy, pianki i maszynki do golenia; artykuły higieniczne; urządzenia do odtwarzania książek mówionych; organizery na leki, pomoce do zakraplania kropli do oczu i dzielenia tabletek, ciśnieniomierz mówiący; igły brajlowskie i różnego rodzaju guziki; ubrania rozpinane i zakładane przez głowę, skarpetki, kurtki. Zakupiono różne produkty spożywcze (ser żółty, kopytka, marchewki, jogurty), które posłużyły do nauki orientacji na talerzu. Produkty o różnej konsystencji pozwoliły na uświadomienie, jakie trudności napotyka osoba niewidoma podczas jedzenia.

Ćwiczenia były przeprowadzone w opaskach i w symulatorach widzenia. Uczestniczki były bardzo zaangażowane podczas zajęć i chętnie korzystały z wiedzy i doświadczenia wykładowców.

Przypominamy, że projekt dofinansowany jest ze środków PFRON.