Treść artykułu

Na stole kilka drewnianych, sześciennych klocków z symbolem karetki, policji, domu. Czyjaś ręka dokłada jeszcze jeden z symbolem osoby na wózku inwalidzkim

Forum Koordynatorów i Koordynatorek dostępności

Około 1000 uczestników, kilkanaście prezentacji z różnych obszarów dostępności – to bilans Forum Koordynatorów i Koordynatorek dostępności, które odbyło się 19 stycznia br. Była to także pierwsza w Polsce konferencja poświęcona pracy koordynatora. Wydarzenie zorganizowała Fundacja Widzialni.

Uczestnicy konferencji mogli poznać obowiązki koordynatora dostępności, które są zapisane w ustawie o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. – Zapewniając dostępność architektoniczną, cyfrową i komunikacyjną, która służy osobom z niepełnosprawnościami, mamy pewność, że wszystkie inne osoby skorzystają z usług danego podmiotu publicznego. Koordynator ds. dostępności powinien znać zasady funkcjonowania instytucji, powinien wiedzieć w jakim zakresie ma kontakt z obywatelami, powinien zapytać samych osób o szczególnych potrzebach, na czym im zależy i jakie mają potrzeby do załatwienia w danej instytucji – mówił Przemysław Herman z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

W trakcie konferencji pojawiły się zagadnienia z różnych dziedzin dostępności. Omówiono aspekty cyfrowe – zarówno zapisy ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r., jak i narzędzia pozwalające tworzyć dostępne dokumenty czy sprawdzić poziom dostosowania strony internetowej do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Poruszano także tematy związane z dostępnością architektoniczną, np. budynków użyteczności publicznej, i ewakuacją osób ze szczególnymi potrzebami.

O tym, co powinien zawierać plan wdrażania dostępności oraz sprawozdanie z jego realizacji, opowiedział Tomasz Hupało z Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W tych dokumentach powinny się znaleźć informacje nt. sposobu zapewnienia dostępności architektonicznej w danym podmiocie publicznym oraz informacje nt. planu ewakuacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. Wymagane jest również załączenie streszczenia opisującego, w jaki sposób zapewniono dostępność stron internetowych i aplikacji, multimediów, dokumentów, deklaracji dostępności. Dodatkowo koordynator powinien wskazać, jak w danej instytucji realizowana jest dostępność informacyjno-komunikacyjna, czyli obsługa klientów z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się albo wykorzystanie zdalnego dostępu do tłumacza PJM przez strony internetowe i aplikacje. Plan powstaje na podstawie analizy stanu faktycznego zapewnienia dostępności w danej jednostce. – Analiza musi być zgodna ze stanem faktycznym, a plan wykonalny i osiągalny – mówił ekspert z UKE. Sprawozdanie o stanie zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami należy złożyć najpóźniej do 31 marca 2021 r., taki dokument składa się co cztery lata.

Na to, jak ważne jest konsultowanie rozwiązań z zakresu dostępności z ich użytkownikami, zwracali uwagę wszyscy prelegenci. To w szczególności odbiorcy powinni ocenić, czy dane usprawnienie będzie odpowiadało im potrzebom. Sprawna komunikacja jest również istotna w organizacji dostępnych wydarzeń. Należy zadbać o proste komunikaty i interakcję z użytkownikiem oraz szeroko informować o możliwych udogodnieniach, co podczas swoich prezentacji podkreślały Anna Żórawska z Fundacji Kultury bez Barier oraz Monika Szczygielska z Dostepni.eu.

Konferencja odbyła się w formie zdalnej na platformie Zoom. Wydarzenie było dostępne dla osób z niepełnosprawnościami dzięki tłumaczeniu na polski język migowy, napisom na żywo i transkrypcji.

Plakat Konferencji Forum Koordynatorów i Koordynatorek dostępności. Na szarym tle nazwa konferencji. Po prawej stronie fragment twarzy kobiety zakryty kolorowymi paskami. Na samym dole logo Fundacji Widzialni, napis Instytucja Certyfikująca (białe litery IC w czarnym kwadracie), logo Orange (pomarańczowy kwadrat).

Źródło: Informacja własna / Fundacja Widzialni

Fot. Shutterstock