Treść artykułu

Osoba dłonią dotyka planu tyflograficznego.

Dostępność produktów i usług dla osób z niepełnosprawnością wzroku

PFRON zorganizował webinarium na temat dostępności produktów i usług dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Swoją wiedzą z uczestnikami dzieli się również specjaliści z Instytutu Tyflologicznego PZN.

Spotkanie rozpoczęło się od panelu Jacka Zadrożnego. Opowiadał on uczestnikom webinarium, które produkty i usługi powinne być dostępne zgodnie z ustawą nazywaną Polskim Aktem o Dostępności. Przepisy ustawy weszły w życie 28 czerwca 2025 r.

Polski Akt o Dostępności wprowadza w Polsce przepisy Europejskiego Aktu o Dostępności. Nowe przepisy obejmują sześć głównych rodzajów usług: audiowizualne usługi medialne (np. platformy streamingowe i telewizja hybrydowa), łączność elektroniczna (telefoniczna, internetowa, w tym łączność alarmowa), informacja cyfrowa w transporcie pasażerskim (np. lotniczym, autobusowym, kolejowym i wodnym), bankowość detaliczna, usługi rozpowszechniania książek elektronicznych (tj. ich tworzenie oraz sprzedaż za pośrednictwem kanałów internetowych), sklepy internetowe (e-commerce).

Elżbieta Oleksiak, kierownik Centrum Rehabilitacji w Instytucie Tyflologicznym PZN mówiła o współpracy Polskiego Związku Niewidomych z portalem Subiektywnie o finansach w ramach kampanii społecznej „Dostępne finanse”. Przekazała również internautom informacje o tym, co powinna zawierać dostępna aplikacja bankowa. Oto wskazówki:

  • zgodność z czytnikami ekranu. Wszystkie przyciski, ikony i elementy interfejsu muszą mieć odpowiednie opisy. Aplikacja powinna być zgodna z czytnikami ekranu, takimi jak VoiceOver czy TalkBack,
  • wysoki kontrast i czytelna czcionka,
  • możliwość powiększania elementów interfejsu,
  • prosta i intuicyjna nawigacja,
  • różnorodne formy uwierzytelniania i możliwość wyboru sposobu uwierzytelniania – hasło, odcisk palca, rozpoznawanie twarzy,
  • język łatwy do czytania,
  • dostępna pomoc i kontakt – łatwo dostępna sekcja pomocy, możliwość kontaktu przez różne kanały (np. czat, telefon, e-mail).

Aneta Wyrozębska z Centrum Rehabilitacji PZN mówiła o tym, jaki powinien być dostępny bankomat dla osób z dysfunkcją wzroku. Bankomat taki powinien:

  • stać w miejscu, gdzie łatwo go zlokalizować,
  • stać pod zadaszeniem, aby światło słoneczne nie przeszkadzało w widzeniu ekranu,
  • mieć czytelny i funkcjonalny interfejs,
  • ekran z dużymi literami i dużym kontrastem,
  • umożliwiać odsłuchanie wszystkich komunikatów,
  • umożliwiać wykonanie wszystkich operacji za pomocą klawiszy.

Elżbieta Oleksiak wskazała na pewien problem: brakuje miejsca, gdzie osoby z niepełnosprawnością mogłyby zadzwonić i zapytać się, czy dana usługa czy produkt powinny być dostępne w związku z wprowadzoną ustawą. A jak nie są dostępne to, co można z tym zrobić. Warto również byłoby zrealizować kampanię informacyjną na temat Polskiego Aktu o Dostępności i tego, jakie korzyści z niego wynikają dla osób z niepełnosprawnością.

O tym, jak można złożyć skargę na brak dostępności wybranych produktów i usług mówiła Monika Cieniewska z PFRON-u. Zawiadomienie można złożyć następująco:

  • elektronicznie poprzez gov.pl, ePUAP/PFRON/SkrytkaESP,
  • mailem na adres e-mail: dostepnosc@pfron.org.pl,
  • listownie tradycyjną pocztą na adres PFRON-u,
  • osobiście w siedzibie PFRON-u,
  • telefonicznie poprzez infolinię PFRON: tel. 22 581 84 10 wew.5,
  • za pośrednictwem tłumacza PJM.

Centrum Komunikacji PZN