Treść artykułu

Dłonie trzymające smartfon a na nim rysunek odcisku palca.

Dostępne finanse. Biometria w bankowości

Biometria w bankowości, czy może wpływać na zwiększenie dostępności w sektorze usług finansowych? Tego można się dowiedzieć z artykułu opublikowanego na portalu www.subiektywnieofinansach.pl. Powstał on w ramach akcji edukacyjnej „Dostępne Finanse”. Polski Związek Niewidomych jest partnerem tej inicjatywy.

„Biometria w bankowości to z jednej strony wielka szansa na przyspieszenie identyfikacji klienta i błyskawiczne zatwierdzanie transakcji. Z drugiej strony – to też nowe wyzwania. Dzięki biometrii wiele usług finansowych staje się dostępnych zdalnie. Stanowi ona duży krok w ułatwieniu korzystania z usług finansowych.

Najbardziej powszechnie znane zastosowanie biometrii w bankowości to logowanie się do konta bankowego z użyciem odcisku palca lub skanu twarzy. Większość smartfonów ma co najmniej jedną z tych funkcji. Dzięki temu użytkownicy bankowości mobilnej tj. bankowości dostępnej w aplikacji na telefon są dodatkowo chronieni i nie muszą już pamiętać PIN-ów, loginów i haseł, żeby dostać się do swoich pieniędzy, by np. sprawdzić saldo na rachunku (choć dobrze, by te dane pamiętali, bo raz na jakiś czas banki proszą o potwierdzenie danych logowania).

Biometria w bankowości z perspektywy użytkowników

Łukasz Chmielewski, Polski Związek Niewidomych: Temat biometrii, czyli uwierzytelniania za pomocą unikalnych cech fizycznych, takich jak twarz czy odcisk palca w kontekście logowania czy dokonywania transakcji finansowych, jest coraz bardziej istotny. Dla osób niewidomych stanowi on jednak zarówno szansę, jak i wyzwanie.

Z jednej strony biometria oferuje wygodne i intuicyjne rozwiązania. Potwierdzenie płatności za pomocą odcisku palca wydaje się proste i naturalne. Z drugiej strony dla osób niewidomych, zwłaszcza w przypadku rozpoznawania twarzy, pojawiają się liczne bariery. Największym problemem jest konieczność patrzenia w określony punkt podczas skanowania twarzy. Osoby niewidome nie mają takiej możliwości, co sprawia, że proces ten staje się stresujący i czasochłonny.

Uwierzytelnianie za pomocą odcisku palca wydaje się bardziej przystępne, ponieważ wystarczy przyłożyć palec do czytnika. Jednak pojawiają się obawy związane z bezpieczeństwem tych danych. Czy istnieje ryzyko, że zostaną one skradzione i wykorzystane do nieuprawnionych działań?”.

Z całym artykułem można zapoznać się na stronie: https://subiektywnieofinansach.pl/biometria-w-bankowosci-identyfikacja-klienta/.

Zachęcamy również do posłuchania podcastu Macieja Samcika na temat dostępności w sektorze usług finansowych: https://podcasters.spotify.com/pod/show/maciej-samcik/episodes/Dostpne-Finanse-1-Usugi-finansowe-wreszcie-bd-dla-kadego-e2jmqht.

Opublikowany artykuł jest częścią akcji edukacyjnej „Dostępne Finanse”. Jest ona efektem współpracy grupy firm i organizacji, dla których istotna jest dostępność w sektorze bankowości.

Fot. Unsplash