Treść artykułu

Rysunek symboliczny w dłoniach ikonki osób tworzące rodzinę.

Dostępna kampania wyborcza. Jaka powinna być?

Czy kampania wyborcza będzie dostępna dla wszystkich wyborców, w tym osób z niepełnosprawnościami? Przedstawiamy, co muszą, a co mogą zapewnić organy i komitety wyborcze.

Zespół twórców napisów na żywo i tłumaczy języka migowego „Dostępni.eu” przygotował zestawienie. Zgodnie z prawem urzędy muszą zapewnić m.in.: dostępne architektonicznie lokale wyborcze (co najmniej połowa wszystkich lokali wyborczych musi być taka), napisy i audiodeskrypcję w materiale wideo o wyborach, dostępne informacje o wyborach, nakładki do głosowania w brajlu w lokalach wyborczych, głosowanie korespondencyjne, a także możliwość zmiany miejsca głosowania na dostępne architektonicznie.

Jak komitety wyborcze mogą zapewniać dostępność dla osób z niepełnosprawnościami? Przygotowując spoty z napisami, tłumaczeniem PJM oraz audiodeskrypcją, a także transmisje online z tłumaczeniem PJM i napisami. Zakładając swoją stronę internetową zgodną z wymaganiami dostępności cyfrowej WCAG.

Jak powinna wyglądać dostępna debata telewizyjna? W materiałach filmowych i w social mediach powinny być napisy na żywo oraz tłumaczenie na PJM: czytelny tłumacz − minimum 1/12 ekranu 16:9 (wytyczne KRRIT), zalecane: 1/8 ekranu 16:9 (wytyczne UW).

Źródło: Dostępni.eu