Czy teleporady satysfakcjonują pacjentów?
Na zlecenie NFZ zostały przeprowadzone badania oceniające zadowolenie pacjentów z teleporad. Większość badanych, 92%, uznało, że w trakcie teleporady udało się uzyskać satysfakcjonujące wskazówki dotyczące leczenia. Natomiast 8,2% respondentów przyznało, że zgłoszony problem nie został rozwiązany.
W czasie epidemii 80% konsultacji medycznych odbywało się w formie teleporad. Dlatego NFZ postanowił sprawdzić, czy taka forma konsultacji jest korzystna dla pacjentów.
Aż 97,8% ankietowanych zadeklarowało, że lekarz właściwie o nich zadbał, przekazując komplet niezbędnych dokumentów (recepty, skierowania, zalecenia). Wśród 1,5% osób zdarzyło się, że lekarz przekazał jedynie jeden z dokumentów, a pacjent upomniał się o pozostałe samodzielnie. 0,7% ankietowanych wskazało, że lekarz nie wydał odpowiednich dokumentów, mimo że zlecił wykonanie badań.
Ankietowani zostali zapytani o jakość udzielonej porady medycznej. 41,7% z nich było zadowolonych z udzielonej teleporady. Według nich jakość świadczonych usług była porównywalna z poradami udzielonymi podczas wizyty osobistej. 16% ankietowanych oceniało teleporadę jako usługę przewyższającą jakość stacjonarnej wizyty. 36,3% osób oceniło jakość wizyty stacjonarnej wyżej niż teleporadę, cenili sobie bowiem możliwość bezpośredniego kontaktu z lekarzem oraz możliwość dopytania o szczegółowe zalecenia. 6% respondentów przekazało, że podczas udzielonej teleporady lekarz ogólnikowo poinformował ich o zaleceniach.
W badaniu pytano również o to, czy pacjent miał problemy z dodzwonieniem się do swojej przychodni POZ. 76,4% badanych nie miało takiego problemu. 14,3% respondentów dodzwoniło się po kilku próbach. Natomiast 1,5% badanych pacjentów nie udało się skontaktować z przychodnią POZ.
Z przeprowadzonych analizy wynika, że 43,2% badanych osób jest przekonanych, że teleporady/wideoporady powinny stanowić jeden z głównych kanałów kontaktu z lekarzem POZ. 21,7% respondentów uważa, że taki kanał kontaktu jest odpowiedni jedynie przy konsultowaniu przewlekłych, znanych wcześniej problemów zdrowotnych. Tylko 9,4% ankietowanych nie widzi potrzeby włączenia teleporad jako kanału kontaktu z lekarzem POZ.
Badanie przeprowadzono wśród 15 462 pacjentów, 14 245 z nich skorzystało z teleporad.
Źródło: Ministerstwo Zdrowia
Fot. Shutterstock