Czy strony internetowe urzędów i instytucji są w pełni dostępne?
Opublikowano raport dotyczący stanu dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych w 2024 r. Wynik raportu pokazuje, że żadna z monitorowanych stron internetowych i aplikacji mobilnych nie była w pełni zgodna z przepisami ustawy o dostępności cyfrowej.
Raport i monitoring stron przygotowało Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji. Monitoring ten wynika z Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Jest częścią monitoringu, który prowadzą wszystkie kraje Unii Europejskiej. Monitoring realizowany był w formie uproszczonej (automatycznej) i szczegółowej (testy eksperckie i testy z użytkownikami z niepełnosprawnościami).
W 2024 r. przebadano:
- 98 048 stron internetowych podmiotów publicznych w monitoringu uproszczonym;
- 100 stron internetowych podmiotów publicznych w monitoringu szczegółowym;
- 45 aplikacji mobilnych podmiotów publicznych w monitoringu szczegółowym.
W okresie, którego dotyczy sprawozdanie, żadna z monitorowanych stron internetowych i aplikacji mobilnych nie była w pełni zgodna z przepisami ustawy o dostępności cyfrowej:
- 75 z badanych stron internetowych zostało uznanych za częściowo zgodne z ustawą;
- 25 z badanych stron internetowych zostało uznanych za niezgodne z tą ustawą;
- 37 z badanych aplikacji mobilnych zostało uznanych za częściowo zgodne z ustawą;
- 8 z badanych aplikacji mobilnych zostało uznanych za niezgodne z tą ustawą.
Częste błędy, jakie pojawiały się na badanych stronach internetowych to m.in.:
- stosowanie ruchomych elementów na stronach, których nie da się zatrzymać,
- brak stosowania widocznego fokusu,
- błędne określanie przycisków, które są w rzeczywistości linkami i odwrotnie,
- przesadna ilość tekstu na stronach głównych,
- stosowanie obrazów tekstu do prezentacji treści.
Wnioski z badania:
- dostępność cyfrowa aplikacji mobilnych jest bardzo dużym wyzwaniem dla podmiotów publicznych,
- szczególnie trudne jest wdrażanie dostępności cyfrowej niestandardowych stron i aplikacji,
- liczba specjalistów ds. dostępności cyfrowej jest niewystarczająca. Dlatego potrzebna jest edukacja nowych specjalistów ds. dostępności cyfrowej. Dobrym rozwiązaniem wydaje się poszerzanie kwalifikacji koordynatorów dostępności w podmiotach publicznych. Istotne jest również ustalenie kryteriów ich edukacji, wiedzy i umiejętności.
Oprac. JR/Centrum Komunikacji PZN