Treść artykułu

Otwarta klawiatura laptopa a nad nią różne ikonki (znaczki określające aplikacje komputerowe).

Czy strony internetowe urzędów i instytucji są w pełni dostępne?

Opublikowano raport dotyczący stanu dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych w 2024 r. Wynik raportu pokazuje, że żadna z monitorowanych stron internetowych i aplikacji mobilnych nie była w pełni zgodna z przepisami ustawy o dostępności cyfrowej.

Raport i monitoring stron przygotowało Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji. Monitoring ten wynika z Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Jest częścią monitoringu, który prowadzą wszystkie kraje Unii Europejskiej. Monitoring realizowany był w formie uproszczonej (automatycznej) i szczegółowej (testy eksperckie i testy z użytkownikami z niepełnosprawnościami).

W 2024 r. przebadano:

  • 98 048 stron internetowych podmiotów publicznych w monitoringu uproszczonym;
  • 100 stron internetowych podmiotów publicznych w monitoringu szczegółowym;
  • 45 aplikacji mobilnych podmiotów publicznych w monitoringu szczegółowym.

W okresie, którego dotyczy sprawozdanie, żadna z monitorowanych stron internetowych i aplikacji mobilnych nie była w pełni zgodna z przepisami ustawy o dostępności cyfrowej:

  • 75 z badanych stron internetowych zostało uznanych za częściowo zgodne z ustawą;
  • 25 z badanych stron internetowych zostało uznanych za niezgodne z tą ustawą;
  • 37 z badanych aplikacji mobilnych zostało uznanych za częściowo zgodne z ustawą;
  • 8 z badanych aplikacji mobilnych zostało uznanych za niezgodne z tą ustawą.

Częste błędy, jakie pojawiały się na badanych stronach internetowych to m.in.:

  • stosowanie ruchomych elementów na stronach, których nie da się zatrzymać,
  • brak stosowania widocznego fokusu,
  • błędne określanie przycisków, które są w rzeczywistości linkami i odwrotnie,
  • przesadna ilość tekstu na stronach głównych,
  • stosowanie obrazów tekstu do prezentacji treści.

Wnioski z badania:

  • dostępność cyfrowa aplikacji mobilnych jest bardzo dużym wyzwaniem dla podmiotów publicznych,
  • szczególnie trudne jest wdrażanie dostępności cyfrowej niestandardowych stron i aplikacji,
  • liczba specjalistów ds. dostępności cyfrowej jest niewystarczająca. Dlatego potrzebna jest edukacja nowych specjalistów ds. dostępności cyfrowej. Dobrym rozwiązaniem wydaje się poszerzanie kwalifikacji koordynatorów dostępności w podmiotach publicznych. Istotne jest również ustalenie kryteriów ich edukacji, wiedzy i umiejętności.

Oprac. JR/Centrum Komunikacji PZN