Czy strony internetowe uczelni są dostępne?
Połowa stron internetowych uczelni publicznych zawiera błędy dostępności utrudniające dostęp do podstawowych informacji i usług. Tylko 6 proc. stron badanych uniwersytetów jest wolnych od poważnych błędów to wniosek z raportu o dostępności cyfrowej polskich uczelni.
Raport pokazujący przekrojowo dostępność cyfrową polskich uczelni wyższych opublikowała firma Ambiscale zajmująca się stronami internetowymi i cyberbezpieczeństwem.
Od 23 września 2020 roku wszystkie strony internetowe podmiotów publicznych w Polsce, w tym uczelni publicznych, powinny być zgodne z wymogami dostępności cyfrowej. Aplikacje mobilne podmiotów publicznych muszą być dostępne cyfrowo od 23 czerwca 2021 r. Obowiązek ten wynika z Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Zgodnie z ustawą uczelnie publiczne są zobowiązane zapewnić, aby ich treści online były dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Pomysłodawcy raportu postanowili zobaczyć, jak to wygląda w praktyce.
Raport bazuje na wynikach audytu przeprowadzonego na podstawie zaawansowanych testów automatycznych stron internetowych 309 uczelni wyższych w całej Polsce: 105 uczelni publicznych (74 uczelni akademickich i 31 uczelni zawodowych) i 204 uczelni prywatnych. Celem badania była ocena zgodności oficjalnych stron internetowych z unijnymi wytycznymi dostępności cyfrowej WCAG oraz określenie ich działania na różnych urządzeniach, w tym komputerach i telefonach komórkowych.
Według raportu połowa stron internetowych uczelni publicznych (50 proc.) i prawie dwie trzecie stron internetowych uczelni niepublicznych (62 proc.) zawiera krytyczne błędy dostępności, utrudniające dostęp do podstawowych informacji i usług. Tylko 6 proc. wszystkich stron internetowych uniwersytetów było wolnych od krytycznych błędów.
Do najczęstszych problemów z dostępnością na stronach uniwersytetów należą: niewystarczający kontrast między tekstem a tłem, brak opisów linków, które mogłyby być czytane przez screenreadery oraz nielogiczna kolejność elementów interaktywnych. Ogranicza to dostęp studentów (szczególnie z niepełnosprawnościami) do ważnych informacji i uniemożliwia im aktywne uczestnictwo w życiu uczelni.
W badaniu Ambiscale w grupie uczelni publicznych najlepsze wyniki pod względem dostępności osiągnęły uniwersytety ekonomiczne oraz uniwersytety ogólne. Najgorsze wyniki odnotowano na stronach uczelni wychowania fizycznego, gdzie bariery dla użytkowników z niepełnosprawnościami były najbardziej widoczne. Z kolei wśród uczelni niepublicznych najlepszą dostępnością wyróżniały się uczelnie medyczne, a najgorsze wyniki odnotowano – tak jak w przypadku uczelni publicznych – na stronach prywatnych uczelni wychowania fizycznego.
Źródło: www.naukawpolsce.pl